پیامدهای منفی محدودیت های داخلی بر تجارت ایران و پاکستان

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، بر اساس دستور نخست وزیر پاکستان قرار است تا فوریه 2021 با باز شدن مرز پیشین-مند شمار گذرگاه های رسمی دو کشور به سه مرز برسد که می تواند تأثیر قابل توجهی در افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور داشته باشد.

پیامدهای منفی محدودیت های داخلی بر تجارت ایران و پاکستان

طی ماه های گذشته مرز جدید ریمدان - گبد به طور رسمی بازگشایی شد. حال با در نظر دریافت دو مرز موجود (میرجاوه-تفتان و ریمدان-گبد) و گذرگاهی که در آینده نزدیک بازخواهد شد، رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران طی دیدار با هیاتی از فعالان اقتصادی در اتاق تهران به اجرای بهتر و دقیق تر موافقت نامه تعرفه های ترجیحی میان ایران و پاکستان که از سال 1385 اجرایی شده، اشاره می کند و تأکید دارد دو کشور نسبت به اجرای کامل این موافقت نامه همت کنند تا در آینده نزدیک موافقت نامه تجارت آزاد به امضا برسد. البته بر اساس اظهارات او همین امروز، مذاکرات درباره انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان در حال انجام است.

در همین رابطه سیدرضا سید آقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز به شرایط بهتر توسعه تجارت و سرمایه گذاری بین ایران و پاکستان بعد از امضای موافقت نامه تجارت آزاد اشاره می کند. طبق گفته های او پاکستان پنجمین بازار صادراتی ایران محسوب می شود و ظرفیت های خوبی برای همکاری بین ایران و پاکستان وجود دارد.

اما آنچه تا به امروز مانع از رشد مناسبات دو کشور شده است، چیست؟ فعالان اقتصادی که در ارتباط با این کشور فعالیت می کنند، یکی از مهم ترین موانع را نبود زیرساخت های مناسب حمل ونقل ریلی و جاده ای می دانند البته در حال حاضر نبود سیستم بانکی برای جابجایی پول نیز سطح مناسبات دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است. در این ارتباط پس از شروع تحریم های یک جانبه آمریکا، تهاتر، به عنوان یک راهکار، بعد از شروع تحریم های یک جانبه آمریکا، مطرح و تا حدودی در روابط تجاری بین دو کشور اجرایی شد.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که مدت ها زمان برد تا دولت و بانک مرکزی متقاعد شوند در ارتباط با پاکستان، موضوع برگشت ارز و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به شیوه ای که آنها مدنظر داشتند، امکان پذیر نیست، تأکید کرد: از زمان شروع پیمان سپاری ارزی یعنی از فروردین سال 97 تجار و بازرگانانی که در بازار پاکستان فعالیت می کردند، برای ایفای تعهدات ارزی دچار مشکل شده و به عنوان بدهکاران ارزی شناخته شدند.

او ادامه داد: در ارتباط با پاکستان به طور معمول صادرکنندگان به صورت حواله ای کار می کردند اما با شروع تحریم ها و محدودیت هایی که دولت ایران برای برگشت ارز به کشور در نظر گرفت، صادرکنندگان این منطقه دچار مشکل شدند. تا اینکه با رایزنی های اتاق مشترک، اتاق زاهدان و اتاق ایران سرانجام بانک مرکزی و دولت متقاعد شدند در ارتباط با پاکستان، سازوکار تجارت پایاپای و تهاتری را تعریف کنند.

این فعال اقتصادی درباره سازوکار تهاتر بین دو کشور گفت: دولت ایران فهرستی از 1000 قلم کالا که صادرکنندگان می توانستند در تبادلات تجاری خود از آنها استفاده کنند، تهیه کرد اما نام برخی کالاهایی که همواره از پاکستان به ایران صادر می شده در این فهرست نیست و علی رغم انتقادهایی که اجرا شده، همچنان مجوز واردات آنها داده نشده است.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران شرح داد: از جمله محصولات صادراتی پاکستان به ایران نارنگی و انبه این کشور است که متأسفانه در این فهرست جایی ندارند و یا محدودیت هایی برای واردات برنج از این کشور در نظر دریافتد که منجر به کاهش سطح صادرات پاکستان به ایران شده است.

او کنجد را نیز یکی از اقلام مهم صادراتی پاکستان مطرح نمود و از نبود نام این کالا در فهرست مربوط به کالاهای قابل تهاتر بین دو کشور انتقاد کرد.

ریگی ادامه داد: طرف پاکستانی انتظار دارد همان طور که ایران کالاهای موردنیاز این کشور را تأمین می کند، ایران نیز کالاهای موردنیاز خود را از طریق بازار پاکستان تأمین کرده و اجازه دهد دادوستد متوازن بین دو کشور برقرار باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان در بخش دیگری از گفت وگوی خود به ضرورت برقراری موافقت نامه تجارت آزاد بین دو کشور اشاره کرد. بر اساس گفته های او در حال حاضر تعرفه های ترجیحی درباره 600 قلم کالا وجود دارد که گاهی رعایت نمی شوند. پیشنهاد امروز او حذف همه تعرفه ها و برقراری تجارت آزاد بین دو کشور است.

این فعال اقتصادی چشم انداز روابط بین ایران و پاکستان را با توجه به امکان لغو تحریم ها و در نتیجه برداشته شدن محدودیت های بانکی در داخل، روشن ارزیابی کرد و با توجه به تراز مثبت تجاری به نفع ایران، خواستار اتخاذ سیاست هایی برای برقراری توازن بین صادرات و واردات دو کشور از یکدیگر با هدف ایجاد مناسبات پایدار بین این دو کشور همسایه شد.

او همچنین بازگشایی مرز جدید بین ایران و پاکستان و دسترسی به بازار استان های جنوبی این کشور را اقدامی مثبت و امیدوارکننده توصیف کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 904

به "پیامدهای منفی محدودیت های داخلی بر تجارت ایران و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای منفی محدودیت های داخلی بر تجارت ایران و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید