حکایت آمارها از قیمت یک سفره خانوار، جزئیات شرایط کالاهای اساسی

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران، بعضی از کارشناسان مالی سال 94 را یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران قلمداد می نمایند و بر این عقیده هستند که حفط دستاوردهای مالی از جمله کاهش نرخ تورم و رشد مالی از اولویت است و تهدیدهایی که ممکن است کاهش نرخ تورم را متوقف کند باید از بین برد.

حکایت آمارها از قیمت یک سفره خانوار، جزئیات شرایط کالاهای اساسی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

حال بر اساس وعده هایی که دولتمردان درباره فرایند کاهش نرخ تورم و کوشش دولت در این زمینه داده اند یک خوشبینی در جامعه نسبت به کاهشی بودن نرخ تورم ایجاد شده و البته اقتصاددانان و دولتی ها این خوشبینی را مثبت ارزیابی می نمایند.

از سوی دیگر مقامات بانک مرکزی فرایند کاهنده نرخ تورم را از برنامه هایی که همچنان ادامه خواهد داشت، مطرح می نمایند، البته از سوی دیگر آنها معتقدند که تورم به پوسته سخت خود رسیده و فرایند کاهنده آن کند شده است. این موضوع را آنالیز شرایط نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی از ابتدای سال تا به امروز یعنی طی 6 ماه اخیر نشان می دهد و تعیین شده که تورمی که از 40 درصد به حدود 15 درصد رسیده، حال فرایند کاهنده اش کند شده است و همچنان در نرخ حدود 15 درصد درجا می زند.

بانک مرکزی روز گذشته نرخ تورم منتهی به شهریورماه امسال را 15.1 درصد اعلام نمود. همچنین نرخ تورم مردادماه 15.4 درصد، تیرماه امسال 15.6 درصد، خردادماه 15.6 درصد، اردیبهشت 15.5 درصد و فروردین ماه را 15.5 درصد بود.

از سوی دیگر حالت روانی که بین نرخ تورم اعلامی و قیمت ها در بازار برای مردم قابل مشاهده و لمس است، مورد سوال بوده و مردم انتظار دارند حال که نرخ تورم در نرخ حدود 15 درصد ثابت مانده، قیمت ها هم در بازار ثابت بماند و دچار تغییر نشود، اما واقعیت این است که نرخ ها در بازار همچنان رو به افزایش است.

این موضوع چندی پیش توسط رئیس جمهور اینگونه تحلیل شد: معیار ما در زمینه گرانی و ارزانی، زندگی و جیب مردم است. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آمار کاهش تورم دولت شما با جیب مردم همخوانی ندارد، گفت: معیار ما همان جیب مردم است، اما آماری که مراکز رسمی اعلام می نمایند، یک مبنایی دارند و یک سبدی دارند و بر مبنای آن محاسبه می نمایند.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته، بدین معناست که سرعت حرکت ماشین تورم کاهش یافته، نه اینکه این ماشین متوقف شده یا دنده عقب رفته است؛ معنای کاهش نرخ رشد تورم، ارزانی نیست. به این معنا است که وقتی ماشین اقتصاد به سمت دره حرکت می نماید، حالا به سمت جاده برگشته و سرعت آن نیز کم شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست دولت همچنان کاهش نرخ رشد تورم است، در بخش دیگری از این سخنان تاکید نموده است که دولت دخالتی در آمارها ندارد و بانک مرکزی و مرکز آمار مستقل هستند؛ ما سفارش چیزی را نمی دهیم و آنها خودشان در چارچوب مقررات کار می نمایند.

افزایش قیمت ها تمامی کالا

آنالیز شرایط کالاها و خدمات مصرفی در شهرها به استناد آمارهای بانک مرکزی حاکی از فرایند افزایشی نرخ ها است، بر این اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی که مربوط به شهریورماه امسال است، قیمت تمامی گروه های کالایی و خدمات به جز دخانیات با افزایش همراه شده است.

بانک مرکزی در محاسبات خود نرخ 12 گروه کالا و خدمات را بر اساس سال پایه 90 مورد محاسبه قرار می دهد که در آن قیمت 11 گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه بالا رفته است.

طبق آمارها نرخ گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در یکماه اخیر 2 درصد، پوشاک و کفش 6 درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها 1.5 درصدی، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 0.5 درصد، بهداشت و درمان یک درصد، حمل و نقل 0.1 درصد، ارتباطات 0.3 درصد، تفریح و امور فرهنگی 0.8 درصد، تحصیل 0.2 درصد، رستوران و هتل 1.0 درصد و کالاها و خدمات متفرقه 1.3 درصد افزایش نشان می دهد و فقط نرخ گروه دخانیات ثابت ماند.

همچنین نرخ گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در یکسال اخیر با افزایش 10 درصدی، پوشاک و کفش با افزایش 10.3 درصدی، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها با افزایش 12 درصدی، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه با افزایش 5.6 درصدی، بهداشت و درمان با افزایش 23.3 درصدی، حمل و نقل با افزایش 10.9 درصدی، ارتباطات با افزایش 4.8 درصدی، تفریح و امور فرهنگی با افزایش 18.8 درصدی، تحصیل با افزایش 11 درصدی، رستوران و هتل با افزایش 16.9 درصدی و کالاها و خدمات متفرقه با افزایش 11.3 درصدی روبرو شد. دراین بین فقط نرخ گروه دخانیات با کاهش 4.2 درصدی همراه بود.

بالاترین افزایش قیمت متعلق به بهداشت و درمان

یک آنالیز اجمالی از شرایط نرخ ها نشان می دهد که با وجود اینکه دولت یازدهم همیشه بر بهبود شرایط بهداشت و درمان تاکید نموده و خدمات جدیدی در این زمینه اعلام نموده، اما قیمت این خدمات در یکسال منتهی به انتها شهریورماه امسال با افزایش 23.3 درصدی همراه بوده است. در عین حال فرایند قیمت ها در بخش مسکن، آبا، برق و گاز و سایر سوخت ها هم فرایندی صعودی داشته و 12 درصد رشد نموده است. این در حالی است که بالاترین افزایش نرخ ها را پس از بهداشت و درمان تفریح و امور فرهنگی و رستوران و هتل داشته است.

بنابراین علی رغم تمهیدات اندیشیده شده و تاکیداتی که در دو سال اخیر برای رونق گردشگری و افزایش ارائه خدمات گردشگری در کشور انجام شده و مورد تاکید مسئولان بوده اما طی یکسال اخیر این فرایند با افزایش 16.9 درصدی قیمت ها روبرو شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی ضریب اهمیت شاخص بهای مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها از تمامی 11 گروه دیگر بیشتر است و در حد 32.82 درصد گزارش شده است، پس از آن گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها با 27.38 درصد در ردیف دوم اهمیت واقع شده است، به عبارتی این دو شاخص بیش از 60 درصد از افزایش قیمت ها را به خود اختصاص داده اند و پس از آن حمل و نقل با ضریب اهمیت 9.87 درصد، بهداشت و درمان با 6.98 درصد و پوشاک و کفش با 4.94 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.

نرخ کالاهای اساسی و سفره خانوار هم به استناد آمارهای بانک مرکزی با افزایش روبرو شده اند. بطوریکه نرخ لبنیات، برنج، حبوب، میوه، سبزی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر و روغن نباتی که جزو مهمترین کالاهای مصرفی خوراکی مردم محسوب می شوند افزایش یافته اند.

براساس اعلام بانک مرکزی در یک سال اخیر نیز نرخ لبنیات 5.4 درصد، برنج 9.2 درصد، حبوب 24 درصد، میوه های تازه 4.9 درصد، سبزی های تازه 2.5 درصد، گوشت قرمز 7.2 درصد، گوشت مرغ 5.9 درصد، قندو شکر 5.1 درصد و روغن نباتی 0.9 درصد رشد داشته البته نرخ تخم مرغ در این مدت 11.8 درصد و چای 1.1 درصد با کاهش روبرو شده است.

قیمت خرده فروشی مواد خوراکی بانک مرکزی نشان می دهد که متوسط نرخ هر کیلو ماست پاستوریزه در سطح شهر تهران، در هفته انتهای شهریورماه 2 هزار و 943 تومان، پنیرپاستوریزه 4 هزار و 785 تومان، کره پاستوریزه 2 هزار و 400 تومان، شیرپاستوریزه 2 هزار و 742 تومان، هر شانه تخم مرغ دو کیلویی 8 هزار و 417 تومان، هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی 5 هزار و 160 تومان و هر کیلو برنج داخلی درجه یک 8 هزار 82 تومان می باشد.

همچنین هر کیلو نخود 5 هزار و 580 تومان، عدس 7 هزار و 966 تومان، لوبیا قرمز 8 هزار و 410 تومان، سیب گلاب 5 هزارتومان، گلابی حدود 9 هزار تومان و موز حدود 4 هزار و 100 تومان، خیار 2هزار و 300 تومان، گوجه فرنگی 2 هزار تومان، سیب زمینی 1700 تومان، پیاز 1500 تومان، گوشت گوسفند با استخوان 34000 تومان، گوش گاو و گوساله بی استخوان 35 هزارتومان و گوشت مرغ حدود 7 هزار تومان قیمت گذاری شد. در عین حال هر بسته چای خارجی 500 گرمی 16 هزار و 500 تومان و هر لیتر روغن نباتی مایع حدود 4 هزار و 900 تومان نرخ گذاری شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 167

به "حکایت آمارها از قیمت یک سفره خانوار، جزئیات شرایط کالاهای اساسی" امتیاز دهید

1 کاربر به "حکایت آمارها از قیمت یک سفره خانوار، جزئیات شرایط کالاهای اساسی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت آمارها از قیمت یک سفره خانوار، جزئیات شرایط کالاهای اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید