همتی: صندوق بین المللی پول به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، تهران (پانا) - رییس کل بانک مرکزی می گوید انتظار است صندوق بین المللی پول بدون تبعیض و نفوذهای ایجاد شده یا فشارهای وارده از سوی آمریکا، هرچه سریع تر به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد.

همتی: صندوق بین المللی پول به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد

به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی عصر امروز در جلسه مجازی که در ادامه سلسله نشست های جانبی اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و با حضور رئیس صندوق بین المللی پول، وزرا، رؤسای کل بانک های مرکزی و روسای موسسات مالی منطقه ای حوزه مناپ (MENAP) برگزار گردید، اضافه کرد: از زمان شیوع کرونا، اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به شدت آسیب دیده و ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از این بیماری همه گیر در منطقه تجربه نموده است.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه کشورمان گفت: با این حال و با وجود تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و سیاست فشار حداکثری، ایران توانسته بر مسائل غلبه نموده و تدابیر مناسبی را اتخاذ کند و آخرین رشد مالی کشور در 9 ماهه سال 1399، در سطح 2.2 درصد بوده است اما مانند بیشتر کشورهای در حال توسعه، برای پیشبرد سیاست های خود به منابع مالی احتیاج دارد.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با اشاره به اقدامات موسسات مالی بین المللی یادآور شد: در این راستا، موسسات مالی بین المللی برای یاری به کشورهای احتیاجمند نسبت به ارائه بعضی تسهیلات مالی اقدام کردند تا آثار منفی بیماری یاد شده را کنترل و رشد مالی شان را احیا نمایند.

همتی با بیان اینکه صندوق بین المللی پول تا به امروز بیش از 100 میلیارد دلار به 85 کشور وام ارائه نموده، اضافه کرد: صندوق به کشورهای منطقه مناپ نزدیک به 16 میلیارد دلار وام داده اما ایران که از نخستین کشورهایی بود که تقاضای وجوه اضطراری کرد، تا به امروز هیچ گونه تسهیلاتی را بدون ارائه هرگونه دلیل منطقی دریافت ننموده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در یادداشت اداری 15 اکتبر 2020، به مدیر اجرایی گروه آمریکا دستور داده شده با درخواست ایران برای دریافت تسهیلات مخالفت کند. به این ترتیب، تمایل یک کشور موجب سلب دسترسی کشور دیگر به منابع مالی مورد احتیاج برای مقابله با تأثیرات بیماری کووید-19 می گردد.

رئیس کل بانک مرکزی این امر را تناقضی آشکار با روح و اهداف یک سازمان بین المللی دانست و گفت که انتظار داریم، صندوق بین المللی پول بدون تبعیض و نفوذهای ایجاد شده توسط لابی های سیاسی یا فشارهای وارده از سوی آمریکا، هر چه سریع تر به این درخواست قانونی پاسخ دهد.

لازم به ذکر است؛ کشورهای حوزه مناپ (MENAP) منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان را شامل می گردد.

منا (MENA - Middle East and North Africa) به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدنماینده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می رود.

از ماه آوریل سال 2003 میلادی، صندوق بین المللی پول واژه MENAP را در تحلیل های آماری خود به کار برد که شامل کشورهای منا (MENA خاورمیانه و شمال آفریقا) به علاوه افغانستان و پاکستان است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1045

به "همتی: صندوق بین المللی پول به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همتی: صندوق بین المللی پول به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید