نوسازی صنعت گردشگری ایران در عصر کرونا به وسیله دستیابی به قرارداد اجتماعی و تشکیل اتاق فکر

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، پاندمی کرونا، تمام سازوکارهای جهانی را تغییر داده است و نه فقط در کوتاه مدت، بلکه در بلندمدت نیز اثرات مهمی را از خود برجای خواهد گذاشت. خارج از بخش مراقبت های بهداشتی که قهرمانانی با لباس سفید در خط مقدم حفظ سلامت جامعه بیش ازپیش در مرکز توجه جامعه قرار خواهند داشت، صنایع مختلف، از ضررهای ناشی از شیوع کرونا متأثر خواهند شد. از جمله مهم ترین آن ها، صنعت گردشگری و مهمان نوازی است که تا زمانی بسیار نامعلوم باید با این شوک کاهش تقاضا دست وپنجه نرم کند.در این نوشتار قصد داریم؛ ضمن ارائه گزارشی کمّی از شوک وارده بر تقاضای اقتصاد گردشگری، نقش دستیابی به قرارداد اجتماعی در نوسازی سیستم گردشگری ایران در عصر کرونا را آنالیز کنیم.

نوسازی صنعت گردشگری ایران در عصر کرونا به وسیله دستیابی به قرارداد اجتماعی و تشکیل اتاق فکر

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سه نهاد معتبر جهانی (UNWTO,ICAO,IATA) در حوزه سفر و خدمات حمل ونقل هوایی، حالت های مختلف احیای تقاضای سفر را پیش بینی و محتمل ترین و ضعیف ترین شکل را تشریح نموده اند. براساس نظریه های مطرح شده احتمال وقوع 5 شکل در فرایند رشد مالی وجود دارد. اگرچه در ابتدا بیشتر تحلیل گران براین باور بودند که فرایند رشد مالی جهان به شکل V مانند ریکاوری سریع رخ خواهد داد؛ اما با گذشت زمان و با طولانی شدن فرایند شیوع کرونا و غیرقابل پیش بینی بودن زمان مهار کامل این ویروس ریکاوری به شکل U رشد تدریجی را متحمل تر دانسته و حتی بعضی وقوع شکل L توقف فرایند رشد منفی اقتصاد بدون رشد مثبت در آینده نزدیک را مطرح نموده اند.

سازمان جهانی گردشگری و ایکائو، سه سناریوی اصلی و دو سناریوی فرعی مبنی بر زمان احتمالی بازگشایی مرز های بین المللی و بازیابی بازار توریسم جهان را مطرح نموده اند که براین اساس در خوش بینانه ترین حالت اگر سفر ها از هم اکنون پا بگیرد، فرایند رشد مالی بازار گردشگری به شکل V رخ خواهد داد و شرایط بازار گردشگری به سرعت به دوران پیشاکرونا بازخواهد گشت.

مجمع جهانی اقتصاد، احتمال وقوع این سناریو را کم می داند، زیرا در جریان این بحران مالی عادات مصرفی و سرمایه گذاری مردم تغییر نموده است و تا زمانی که مردم جهان نتوانند به اقتصاد جهان اعتماد کنند و مصرف را جایگزین پس انداز برای روز مبادا کنند، فرایند بازسازی اقتصاد جهان با شدتی که انتظار می رود، اتفاق نخواهد افتاد. اگر دوران قرنطینه و فاصله گذاری ها به مدت 6 ماه دیگر ادامه داشته باشد، شکل فرایند رشد مالی به صورت U خواهد بود که بازیابی بازار توریسم را در مدت طولانی تری امکان پذیر می کند. در این شکل ابتدا باید شرکت ها و اشخاص فعال در حوزه گردشگری، بدهی های خود را که در دوران قرنطینه برایشان ایجاد شده، بازپرداخت کنند.

بعضی از نظریه پردازان پیش بینی خود را براساس شکل W مطرح نموده اند که با کاهش آمار مبتلایان، دولت ها به منظور بازگشت رونق مالی خود، سریعاً فرآیند بازگشت به شرایط عادی را در پیش می گیرند، اما با کاهش یا برداشتن قرنطینه و فاصله گذاری های اجتماعی، این بیماری مجدداً پیک جدید شیوع خود را شروع می کند و مجدداً اقتصاد و بازار توریسم را معرض بحران قرار می دهد و پس از رکودی دوباره به شکل سریع به رشد و توسعه بازار توریسم بازمی گردد. پنجمین سناریوی مطرح شده از سوی نظریه پردازان که احتمال تحقق آن بسیار زیاد است، فرایند رشد مالی و بازگشت بازار توریسم به شکل تیک (همانند لوگوی شرکت نایک) است. پس از تجربه کاهش شدید رشد مالی جهان در جریان همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی گسترده فعالیت های مالی به ویژه بازار توریسم، پیش بینی می گردد اقتصاد به صورت تدریجی رشد خواهد نمود. یعنی باوجود بازشدن اقتصاد و فعالیت عادی کسب وکارها، اما مردم برای بازگشت به شرایط عادی قبل از کرونا احتیاج به صرف زمان بیشتری داشته باشند.

در این شرایط، فرایند بازسازی مالی کند و تدریجی خواهد بود و رشد مالی جهان طی سال های 2020 و 2021 به شکلی شبیه نشانه تیک خواهد بود. این شرایط را می توان در تمامی بحران های ایجاد شده در جریان همه گیری ها یا جنگ ها و قحطی ها مشاهده کرد، زیرا مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده خود در روز های سخت بحران، عادات تازه ای در خودشان ایجاد نموده اند و تا زمانی که ذهن آن ها بپذیرد روز های سخت و غیرقابل اعتماد سرانجام یافته است، زمان بیشتری مورجهانز است. با توجه به مطالب فوق، مدل محتمل برای اقتصاد گردشگری ایران، مدل U خواهد بود، یعنی رشد منفی اقتصاد عمدتاً جبران خواهد شد، اما با سرعتی بسیار کمتر. آنچه که از داده های فوق تعیین است، راستا دشواری است که پیش روی اقتصاد گردشگری ایران واقع شده است. علی رغم بحران ها و رخدادهای به وجود آمده، اقتصاد گردشگری ایران در بخش مدیریت و سیاست گذاری می تواند از بحران کنونی فرصتی برای جمع بندی، اجماع نظر و دستیابی به یک قرارداد اجتماعی برای توسعه گردشگری ایران خلق کند.

تأثیرات بیماری کرونا، تجارب متفاوتی را برای مدیران و فعالان عرصه صنعت گردشگری فراهم آورده است. این تجارب می توانند در راستا احیای تقاضای گردشگری و رسیدن به قرارداد اجتماعی برای توسعه پایدار و مستمر صنعت گردشگری ایران بکار گرفته شوند.

چگونه برای پیشرفت صنعت گردشگری به قرارداد اجتماعی دست یابیم؟

توسعه یافتگی، چه تابع اصول مشترک میان ملت ها باشد و چه الگوی خاص هر کشور، آنچه مسلم می کند، این است که توسعه یافتن به عنوان یک فرآیند، به مجری یا ترکیبی از مجریان احتیاج دارد، زیرا توسعه یافتگی تصادفی نیست، بلکه تابع تصمیم گیری ها و اقدامات تسلسلی است. توسعه یافتگی صنعت گردشگری ایران به تفاهم سه قشر بستگی دارد : صاحبان صنایع گردشگری، صاحبان قدرت و صاحبان فکر . نخبگان ثروت، قدرت و اندیشه می بایست به هم زیستی مسالمت آمیز دست یابند و اهداف مشترک و منافع همگونی را شکل دهند، تا تکلیف عمومی صنعت گردشگری روشن گردد . این فرمول چه در غرب و چه در خاوردور، در میان مصادیق متعدد صنعت گردشگری توسعه یافته، مشاهده می گردد.نخبگان پراکنده نمی توانند ساز و کاری منسجم برای صنعت گردشگری ایجاد کند. (جهت آشنایی باتجربه شهر ویَن در این مورد رجوع کنید به: (Vienna Tourism Strategy 2020)

مورد دیگری که در مشاهدات و مطالعات خود، به عنوان عامل اصلی عدم انسجام در همکاری ها با آن روبرو می شویم؛ تفکر شخصی و سلیقه ای در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی هاست. از آفات جدی در راستا توسعه گردشگری ایران، شخصی اندیشیدن و سلیقه ای اندیشیدن است. هنر شنیدن، هنر درک کردن، هنر تبادل و ارتباط، هنر فراگیری، هنر جمعی اندیشیدن و هنر همگانی اندیشیدن از لوازم تشکل اجتماعی است. تمامی طرح ها، سندها، و برنامه هایی که برای احیای صنعت گردشگری تدوین می شوند، باید با هماهنگی کامل بخش های دولتی و خصوصی تصویب شوند. همچنین در چهارچوب این برنامه ها باید منافع تمام مشاغل دولتی و خصوصی (هتلداران، صاحبان دفاتر خدماتی، راهنمایان گردشگری) در نظر گرفته گردد. توسعه مفهومی کمی و کیفی است و برخلاف مفهوم رشد که صرفاً افزایش فراوری در آن مدنظر است، توسعه شامل ابعاد گوناگونی می گردد. دستیابی به موفقیت در این ابعاد، منوط به افزایش انگیزه، میزان رضایت شغلی و بهره وری در تمام بخش هاست.

ایجاد اتاق فکر توسعه گردشگری ایران

اتاق های فکر و اندیشکده ها مؤسسات پژوهش، آنالیز و مطالعات سیاست های عمومی هستند که مسائل داخلی و بین المللی را آنالیز و رهنمودهای لازم را به طراحان سیاست و مردم در اتخاذ تصمیم های آگاهانه در مسائل عمومی ارائه می کنند. بعضی از گروه های مطالعاتی متعلق به سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی و بعضی دیگر مؤسسات مستقلی هستند که به عنوان یک نهاد دائمی و نه موقت تشکیل می شوند. این مؤسسات گاهی نقش پل بین جوامع پژوهش و طراحان سیاست را ایفا و به نفع عام مردم به عنوان یک صدای مستقل عمل می کنند. همچنین پژوهش های اساسی و آموزشگاهک را به زبان و شکل قابل فهم، معتبر و قابل دسترسی برای طراحان سیاست ارائه می کنند.

در مطالعه رتبه کشورها از نظر تعداد اندیشکده ها و اتاق های فکری که به دولت مرکزی در اداره امور، مشاوره ارائه می دهند، به کمبود این گونه تشکل ها در ایران پی می بریم.

تعداد اندیشکده ها در هر کشور به گزارش دانشگاه پنسیلوانیا :

آمریکا با 1872 مؤسسه مطالعاتی، چین 512، انگلستان 444 و هند 293 مؤسسه مطالعاتی به ترتیب اول تا چهارم هستند. ایران با حدود 30 موسسه مطالعاتی در رده پایینی واقع شده است.

وظایف اتاق فکر توسعه گردشگری

1. انجام مطالعات استراتژیک و مشاوره در امر برنامه ریزی گردشگری

2. توجه به موضوع توسعه زیرساخت های گردشگری و انتقال صحیح فناوری و تکنولوژی

3.فرهنگ سازی و ارائه مدل شهفرایند میزبان برای شهفرایندان

4. مدیریت و نظارت بر توسعه صحیح منابع انسانی در بخش های سه گانه

5. پیش بینی و تحلیل موقعیت ها، فرصت ها و تهدیدها و ارائه آن ها به سیاست گذاران

6. ارائه مشاوره در زمینه تدوین استانداردهای مدیریت تجارت

7. ارائه ایده های نو و کاربردی برای استفاده مدیران بخش های صنعتی و تجاری در کشور

8. برقراری ارتباطات میان فرهنگی و ایجاد سیستم پیگیری نقدها و پیشنهادات گردشگران

اعضای اتاق فکر

اعضای اتاق فکر توسعه گردشگری ایران باید متشکل از نویسندگان، دانشگاهیان، محققان، کارشناسان، فروشگاه اینترنتی هرپو و هنرمندانی باشند که اندیشه، روش، رهیافت و راهبرد، فراوری می کنند. اگر به کشورهای توسعه یافته در صنعت گردشگری توجه گردد، می بینیم، عده ای تصمیم گیرنده با طیف وسیعی از اندیشمندان در تماس هستند. ما در کشورمان باید در راستای پیش برویم تا کانونی به وجود آوریم که بهترین، پیچیده ترین، عاقل ترین حوزه سیاست، ثروت، نویسندگی، دانشگاه، خبرنگاری، در آن جمع شوند و به تناسب تخصصی که دارند حول وحوش مسائل گردشگری به گفتگو بپردازند. در متدولوژی اقتصاد توسعه و روابط میان فرهنگی تأکیدی هم وجود دارد مبنی بر اینکه در رأس امور، پای افراد متخصص و نخبه در میان باشد. دانشجویان و کارشناسان این حوزه باید مقاله هایی ارائه دهند و در انجمن های تخصصی فعالیت های مستمر انجام دهند تا بدین ترتیب شایستگی لازم برای حضور در مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر را داشته باشند. در عظیم ترین دانشگاه ها و آموزشگاه های گردشگری جهان، اگر کسی این فعالیت ها را انجام ندهد، دانشجوی خوبی به شمار نمی رود.

در سرانجام مطالب فوق، اهمیت دستیابی به یک تشکل اجتماعی پایدار و دائمی در صنعت گردشگری نوپای ایران، به خصوص در دوران کرونا احساس می گردد. قراردادی که می تواند در سال های آینده، گفتمان گردشگری ایران را جهانی کند.

* دانشجوی مدیریت گردشگری دانشگاه تبریز

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 22 مرداد 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 540

به "نوسازی صنعت گردشگری ایران در عصر کرونا به وسیله دستیابی به قرارداد اجتماعی و تشکیل اتاق فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی صنعت گردشگری ایران در عصر کرونا به وسیله دستیابی به قرارداد اجتماعی و تشکیل اتاق فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید