نرخ 6400 تومانی شیرخام موجب افزایش قیمت لبنیات می گردد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به بالا رفتن دستمزدها، افزایش قیمت مواد پتروشیمی و کرایه های حمل و نقل گفت: اگر قرار باشد قیمت شیرخام به حدود 6400 تومان برسد کف افزایش قیمت لبنیات 60 درصد خواهد بود و در بعضی محصولات هم این افزایش بیشتر خواهد شد.

نرخ 6400 تومانی شیرخام موجب افزایش قیمت لبنیات می گردد

محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پاسخ به این سوال که بعضی افراد معتقدند رسیدن قیمت شیرخام به 6400 تومان علتی بر افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات نیست و این افزایش قیمت محصولات لبنی مبنایی ندارد، گفت: دستمزدها از ابتدای سال بیش از 40 درصد رشد داشته و قیمت مواد پتروشیمی مورد مصرف در بسته بندی محصول هم از آذرماه سال گذشته افزایش حداقل 70 درصدی داشته است. از طرفی هزینه حمل و نقل کالا هم بالا رفته است و اگر قرار باشد قیمت شیر هم بالا رود طبیعتا شاهد نتایج آن در محصول نهایی خواهیم بود. ضمن اینکه به نقدینگی بیشتری احتیاج خواهیم داشت و هزینه اقتصادی هم رشد می نماید.

او ادامه داد: دامداران به علت خشکسالی و مشکلاتی که در تامین علوفه دارند از قیمت های جاری شیر انتقاد کردند که البته حق با آنها است و بایستی قیمت ها اصلاح گردد. اما به اسم صنعت لبنیات معتقدیم اگر قرار باشد قیمت شیرخام به حدود 6400 تومان برسد کف افزایش قیمت لبنیات 60 درصد خواهد بود و در بعضی محصولات هم این افزایش بیشتر خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه نمود: برای مثال در شیر کیسه ای رشد قیمت 75 درصد خواهد شد به علت اینکه نقش ماده اولیه در این محصول بیش از سایر محصولات است. در شیر بطری و پنیر یواف رشد 60 درصدی و در ماست ها هم بیش از محصولات دیگر شاهد رشد خواهیم بود.

وی توضیح داد: باید دولت اجازه دهد که نظام عرضه و تقاضا بر بازار حاکم گردد. با آزاد سازی قیمت هم بین شرکت های لبنی که تعداد آنها در بازار به بیش از 400 شرکت می رسد، رقابت شکل خواهد گرفت و در نتیجه به نفع مصرف نماینده خواهد بود. برای مثال قیمت کره 100 گرمی باید 12 هزارتومان باشد ولی در حال حاضر در بازار برای فروش بیشتر رقابت بین تولیدنمایندگان شکل گرفته و با قیمت 10 هزارتومان به فروش می رسد و حتی بعضی مواقع با قیمت کمتری هم به فروش رسیده است.

فربد گفت: افزایش قیمت شیرخام به 6400 تومان یکی از گزینه های ستاد تنظیم بازار بود که هنوز تصویب نشده است.

به گفته او اگر قیمت ها بالا رود احتمالا با کاهش 30 درصدی مصرف لبنیات روبرو خواهیم شد، زیرا مردم توان خرید ندارند و اگر مردم لبنیات کمتری خریداری نمایند ضربه بزرگی به سلامت مردم و صنعت لبنیات و دامداری خواهد خورد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی در خاتمه گفت: نکته حائز اهمیت این است که در جریان آنالیز قیمت 10 قلم کالای لبنی در سال گذشته سازمان حمایت قیمت 4150 تومان را ملاک قیمت گذاری قرار داد که چند روز بعد قیمت هرکیلو شیرخام 4500 تومان مصوب شد. در حالیکه در قیمت محصولات تجدید نظر نشد. بنابراین از منظر صنعت لبنی، شیرخام در صورت رسیدن به قیمت 6400 تومان رشد 54 درصدی را تجربه می نماید و با عنایت به نقش 65 درصدی آن در قیمت تمام شده فقط از این ناحیه 35 درصد بر قیمت تمام شده محصولات می افزاید. ضمن اینکه بین قیمت های تمام شده واقعی و آنچه که سازمان حمایت مورد تائید قرار می دهد همیشه فاصله ای وجود دارد. بعلاوه ضروری است بگوییم که حاشیه سود صنعت لبنیات در سال 1399 براساس اطلاعات منتشره در سازمان بورس کمتر از 4 درصد بوده در حالیکه سود قانونی 17درصد است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1191

به "نرخ 6400 تومانی شیرخام موجب افزایش قیمت لبنیات می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ 6400 تومانی شیرخام موجب افزایش قیمت لبنیات می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید