رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه گردشگری کشاورزی

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه گردشگری کشاورزی صورت می گیرد.

رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه گردشگری کشاورزی

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: توریستی کشاورزی شامل فعالیت های مبتنی بر کشاورزی است که توسعه آن، اقتصاد روستایی را نیز تحت تأثیر قرار داده و رونق می بخشد.

فرید جواهرزاده پیرامون رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه توریستی کشاورزی اظهار کرد: توریستی کشاورزی به معنای فعالیت های مبتنی بر کشاورزی است که توریستان در مجموعه های مختلف مانند مزرعه، مرتع، محل کشاورزی و اماکن طبیعی به انجام فعالیتهایی می پردازند. در واقع توریستی کشاورزی شامل حضور، بازدید و فعالیت توریستان در مزارع و مراتع مانند مزارع زعفران، باغهای گل یا مراحل نگهداری کندوهای زنبور عسل و مراجعه به دامداری ها می گردد.

وی ادامه داد: به تعبیری مباحث آموزشی، اقامتی و خرید از جمله اشکال توریستی کشاورزی بشمار می رود. امروزه با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین در دهه های اخیر، مردم برای فرار از شلوغی و آلودگی شهری، علاقمند به حضور در طبیعت و طبیعت گردی هستند و لذا فضاهای طبیعی و کشاورزی را در برنامه سفر خود قرار می دهند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان نمود: توریستی کشاورزی نیز در یک یا دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. اقامت در منطقه روستایی، همپوشانی زیادی با توریستی کشاورزی دارد؛ در واقع توریستی کشاورزی و توریستی روستایی از جوانب فراوانی با یکدیگر همپوشانی دارند. بعضی مواقع واژه مزرعه توریستی نیز در مورد توریستی کشاورزی بکار می رود.

جواهرزاده افزود: مزرعه توریستی تجارب آموزشی بسیار خوبی را برای بازدیدنمایندگان به ارمغان می آورد که می تواند شامل حضور در جشنواره های مرتبط با فعالیتهای کشاورزی و دامداری گردد. بنابراین از این طریق کشاورزان و دامداران، زمینهای کشاورزی خود و محل کسب و کار خود را به مقصدی توریستی مبدل می سازند تا آنچه انجام می دهند را به مردم نشان دهند. در واقع توریستی کشاورزی، درهای مزرعه را به سوی عموم باز می نماید تا بازدیدنمایندگان اطلاعاتی در مورد آنچه در این فضاها انجام می گردد، بدست آورند.

وی گفت: فعالیت هایی مانند چیدن میوه، دوشیدن شیر، کره گیری، ماست بندی و فراوری پنیر را میتوان در حوزه توریستی کشاورزی انجام داد. بنابراین کشاورزان علاوه بر اینکه مزارع خود را به مقصد توریستی تبدیل می نمایند، آموزش هایی نیز در زمینه کشاورزی ارائه می دهند و از این رو راهی برای درآمدزایی ایجاد می نمایند. از آنجایی که تهیه محصولات ارگانیک میان مردم رواج یافته است، بر این اساس به وسیله توریستی کشاورزی خرید این محصولات نیز رونق می یابد.

وی افزود: مسیری که اطلاعات لازم را برای توریست فراهم می سازد تا زمین و فعالیت های کشاورزی را درک نموده و به دانش و چگونگی تهیه غذای خود دست پیدا کند، به عنوان محور آموزش در توریستی کشاورزی به شمار می رود. در واقع مزرعه کشاورزی تجربه بسیاری خوبی را برای بچه ها، بزرگسالان و خانواده ها به همراه دارد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه نمود: شاید بتوان تعریف توریستی کشاورزی را زیرمجموعه توریستی روستایی دانست، اما به طور کلی توریستی کشاورزی، تجربه های گوناگونی را ایجاد می نماید که از جمله آنها می توان به سبک زندگی روستایی اشاره نمود. سبک زندگی روستایی عمدتا بر مبنای کشاورزی، دامداری و ماهیگیری است. بعلاوه آموزش های حوزه توریستی کشاورزی در راستای آشنایی با انواع محصولات کشاورزی و پرورش دام و حیوانات صورت می گیرد.

به علاوه اقامت توریستان معمولا در روستا صورت می گیرد که جذابیت ویژه ای به همراه دارد، در کنار این موارد این نوع از توریستی، امکان تجربه بعضی تفریحات مانند اسب سواری، الاغ سواری، درشکه سواری و ... را برای افراد ایجاد می نماید و بطور کلی این موارد اثرات مثبتی در اقتصاد روستا ایجاد می نماید؛ به عنوان مثال خرید محصولات روستایی مانند محصولات صنایع دستی، میوه ، سبزیجات و محصولات لبنی بر مهاجرت معکوس و اقتصاد روستا یاری نماینده خواهد بود.

جواهرزاده مطرح نمود: شرکت در جشنواره های برداشت محصولات روستایی می تواند توریستی مبتنی بر رویداد را نیز رونق بخشد. حضور و تماشای حیات وحش بویژه در منطقه ها حفاظت شده، جذابیت ویژه ای دارد، البته در شرایطی که خطرات احتمالی وجود نداشته باشد و شکار نیز صورت نگیرد. علاوه بر اینها لباس های محلی، غذاهای سنتی و محلی نیز به عنوان فرهنگ و در جهت زندگی روستایی تقویت می گردد. در واقع این موارد را می توان به عنوان اهداف توریستی کشاورزی و فعالیت هایی که موجب توسعه توریستی کشاورزی و اقتصاد جوامع محلی و روستایی می گردد، دانست.

وی توضیح داد: در ایران ظرفیت بسیار بالایی برای رونق توریستی کشاورزی وجود دارد، زیرا ایران دارای اقلیم های گوناگونی است که در نتیجه محصولات کشاورزی متنوعی در پی دارد. درحالیکه تصور کلی مردم جهان نسبت به ایران، کشوری خشک و فاقد کشاورزی است. با وجود این که منطقه ها خشک در ایران زیاد است، اما این منطقه ها نیز محصولات کشاورزی متنوعی دارند، بر این اساس ضروری است تبلیغات گسترده ای در داخل و خارج از کشور در این خصوص صورت گیرد. به این ترتیب شاید بتوان وجود تبلیغات منفی را بزرگترین مشکل یا مانع توسعه توریستی در ایران دانست.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: بنابراین با توجه به ظرفیت و شرایط موجود در کشور میتوان بسته های تورهای توریستی کشاورزی را در منطقه ها مختلف ایجاد کرد. در این راستا میتوان زعفران در خراسان، خرما در جنوب و غرب کشور، زرشک در خراسان جنوبی، برنج در شمال کشور، پسته در کرمان، محصولات باغی مانند سیب، گردو، گیاهان دارویی، عرقیات مختلف و ... را نام برد که نشان دهنده ظرفیت توریستی کشاورزی در کشور است.

جواهرزاده ادامه داد: بنابراین توریستی کشاورزی در ایران بواسطه بخش متنوعی از محصولات در منطقه ها مختلف کشور، امکان جذب توریستان بین المللی ایجاد می نماید. توریستی کشاورزی در ایران علاوه بر توسعه اقتصاد جوامع محلی، سبب رونق فرهنگ باستانی و میراث کهن فرهنگی نیز می گردد. در واقع اصالت مهمان نوازی و فرهنگ غنی جوامع روستایی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد و شاید بتوان به وسیله توریستی کشاورزی غنای فرهنگی و میراث کهن کشور را به جهانیان نشان دهیم.

وی در مورد پیامدهای منفی که ممکن است بواسطه توریستی کشاورزی ایجاد گردد، بیان نمود: توریستی کشاورزی، امکان انجام فعالیت هایی در مزارع و مراتع را برای توریستان ایجاد می نماید و بستری فراهم می سازد که آنها در راستای اهداف فرهنگی، تفریحی و آموزشی، در منطقه ها روستایی حضور پیدا نمایند. بنابراین توریستان ضروری است توسعه پایدار توریستی و کدهای اخلاقی را رعایت نمایند. بعلاوه راهنمایان محلی و رسمی دوره دیده باید بعضی آموزش ها و نکات هنگام حضور در مزارع و مراتع را مورد تأکید قرار دهند تا از این طریق مسائل و آسیب هایی به مزارع محصولات کشاورزی وارد نگردد و تجربه سفری به یادماندنی و بسیار خوب به همراه داشته باشد. بنابراین همیشه باید ظرفیت مقصد توریستی مورد توجه قرار گیرد و محیط مقصد برای حضور توریستان آماده گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1517

به "رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه گردشگری کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق اقتصاد روستایی به واسطه توسعه گردشگری کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید