چرا نفت گران شد؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران، در دهه های گذشته عوامل مختلفی بر روی قیمت نفت و نوسانات این بازار تاثیر گذاشته اند. از جمله حادثه 11 سپتامبر،طوفان کاترینا، بحران اقتصادی آمریکا و اروپا، کاهش تولیدات نفتی اوپک که در سال های مختلف، تغییرات متفاوت قیمتی را در این بازار به وجود آورده اند.

چرا نفت گران شد؟

اما اتفاقات سال 2020 و منفی شدن نرخ رشد جهانی همزمان با ریزش قیمت نفت، اتفاقی بی سابقه در این بازار بوده است و از حافظه این بازار پاک نمی گردد.

فریدون اسعدی، کارشناس اقتصاد انرژی در رابطه با علت رشد و کاهش قیمت نفت در یک سال گذشته تا به امروز، در تبادل نظر با خبرنگاران، می گوید: در جریان فرایند قیمت نفت در سال گذشته عوامل زیادی تاثیر داشتند اما سه عامل اصلی وجود دارد که تاثیر بیشتر و مهم تری بر نوسانات قیمت نفت گذاشته است.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت، خوش بینی است که بعد از کشف واکسن کرونا ایجاد شده است. اگر آمار های مربوط به نرخ رشد جهان را نگاه کنیم متوجه می شویم که کل جهان و کشورهای توسعه یافته صنعتی نرخ رشد منفی داشتند به غیر از چین که زادگاه این ویروس است و در دوران شیوع این بیماری نیز نرخ رشدش مثبت بود. کاهش نرخ رشد کشورهای صنعتی باعث شد که متوسط نرخ رشد جهان در سال 2020 منفی گردد.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در مورد رقم خوردن این شرایط، شروع شیوع ویروس کرونا بود که چشم انداز مبهمی را برای جهان ایجاد نموده بود.

وی گفت: کرونا یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ارتباط با کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان بود. در سال 2021 امیدهایی که در ارتباط با مهار و کنترل این ویروس به وسیله واکسن ایجاد شد،منجر به یک خوش بینی نسبت به بهبود شرایط نرخ رشد جهان شد و همین موضوع بر روی افزایش تقاضا نفت خام تاثیر داشت و باعث شد که این فرایند در شرایط مثبت و مناسبی پیش برود.

اسعدی گفت: در سال 2020 حتی قیمت نفت آمریکا به زیر صفر رسید. اما خب سال جاری نسبت به سال قبل ما رشد قیمت ها را در این بازار مشاهده کردیم که به نظر من یکی از عوامل بسیار مهم، کنترل این ویروس و واکسیناسیون جهانی بود.

وی اضافه کرد:عامل دیگری که در افزایش قیمت نفت خام موثر است به نطر من سیاست های زیست محیطی است که بایدن، رییس جمهور آمریکا اتخاذ نموده است. بازگشت آمریکا به تعهداتی از جمله تعهدات مربوط به انتشار آلایندگی ها که منجر به نگاهی دوباره در برنامه ها و میزان فراوری نفت شیل آمریکا شده است، از جمله سیاست های دولت جدید آمریکا است.

این کارشناس اقتصاد انرژی ادامه داد: نظر به اینکه شیل یکی از عوامل بسیار مهم و موثر بر تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده جهانی نفت است و از طرفی بحث کنترل و جلوگیری از توسعه فعالیت های مربوط به استخراج شیل، چشم اندازی را در بازار ایجاد نموده که یک مقدار از فراوری مربوط به نفت شیل هم از بازار خارج می گردد و عرضه کمتری صورت می گیرد.

وی توضیح داد: عامل سومی که بر نوسانات قیمت نفت همواره تاثیر دارد تصمیمات اوپک و توافقاتی است که بین اوپک و اوپک پلاس رخ داد و تعهداتی که مبنی بر کاهش میزان فراوری نفت خام در کشورهای اصلی عرضه کننده شکل گرفت باعث یک تعادل نسبی در عرضه و تقاضا و افزایش قیمت نفت خام شد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1031

به "چرا نفت گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نفت گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید