صعود جهانی دلار

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت.

صعود جهانی دلار

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، وقوع رشته ای از کولاک های برفی و سرمای کم سابقه در شماری از ایالت های آمریکایی می تواند باعث کاهش مجدد سطح فعالیت های مالی در ماه فوریه گردد و بازگشت اقتصاد به سطوح بالاتر را با تاخیر همراه کند. اکنون در ایالت های تگزاس، اورگون و می سی سی پی حالت فوق العاده اعلام شده و برای ساکنین 19 ایالت این کشور شرایط هشدار صادر شده است. بارش سنگین برف موجب قطعی برق، اخلال در برنامه حمل و نقل عمومی و پروازها و همچنین اخلال در زنجیره حمل و نقل شده است که به طور موقت بعضی از کسب و کارها را با تعطیلی قسمتی از بخش ها روبرو نموده است.

پس از آنکه دموکرات ها در مجلس سنا نتوانستند دو سوم کل آرا را برای استیضاح ترامپ به دست آورند، حالا یک سناتور جمهوری خواه از احتمال استیضاح کامالا هریس- معاون اول بایدن در صورت کسب اکثریت کنگره و سنا توسط جمهوری خواستار خبر داده است! لیندزی گراهام که از وی به عنوان یکی از چهره های حامی ترامپ یاد می گردد همچنین از لزوم جایگزینی سناتورهای جمهوری خواهی سخن گفته است که به استیضاح ترامپ رای مثبت داده بودند. کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه رای چارلز بور- سناتور جمهوری خواه کارولینای شمالی به استیضاح ترامپ را شوکه کننده خوانده است.

ماریو دراگی- رییس سابق بانک مرکزی اروپا با کسب رای اعتماد مجلس ایتالیا نخست وزیر جدید این کشور خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد عظیم منطقه یورو گردد. از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می گردد. بسیاری از سمت ها کلیدی نظیر وزرای دفاع و خارجه در سمت خود ابقا شده اند و تیم دراگی بیشتر در حوزه مالی فعال خواهد بود.

رشد مالی بسیاری از کشورها در سال قبل بسیار بد بود. مرکز آمار انگلیس در گزارشی گفت اقتصاد این کشور در سال 2020 به میزان 9.9 درصد کوچک شده است که این عملکرد از سال 1709 بدین سو سابقه نداشته است. پیش از این رشد مالی بسیاری از دیگر اقتصادهای مهم اروپایی یعنی فرانسه و ایتالیا به کمترین سطح تاریخی خود رسیده بود. با توجه به باقی ماندن محدویت های رفت و آمدی و کسب و کار در بسیاری از کشورها انتظار می رود فرایند احیای مالی دنیا طولانی تر از چیزی گردد که تا پیش از این تصور می شد و رشد مالی سه ماهه نخست سال جاری بیشتر کشورها کمتر از مقادیر مورد انتظار قبلی خواهد بود.

وادار شدن دولت ها به تزریق گسترده نقدینگی و اجرای بسته های محرک مالی با هدف کاستن از تبعات مالی کرونا، اکنون خود را به شکل افزایش قیمت ها نشان می دهد. در عظیم ترین اقتصاد اروپایی، نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه افزایش محسوسی نسبت به ماهقبل داشته هر چند بازهم نسبت به نرخ هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که 1.1 درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و 0.2 درصد بیشتر از انتظارات فعالان مالی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می گردد.

طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا کسری بودجه دولت این کشور در ماه ژانویه با افزایشی قابل توجه به 163 میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل 140 میلیارد دلار بیشتر شده است. به گفته کارشناسان، در صورت تداوم فرایند حمایت های دولت از بخش های مختلف که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در کسری بودجه دولت باشیم. تا قبل از روی کار آمدن بایدن دولت 900 میلیارد دلار به حمایت از بخش های مختلف مالی تخصیص داده بود و دولت بایدن نیز یک بسته حمایتی دیگر به ارزش حدود دو تریلیون دلار را پیشنهاد داده است.

روابط روسیه و غرب بر سر بازداشت مخالف سرنشناس ولادمیر پوتین رو به وخامت رفته است و پس از دستگیری شماری از معترضین در این کشور و اعتراض اروپایی ها، مسکو سه دیپلمات اروپایی را از این کشور اخراج کرد. افزایش تنش ها در اروپا باعث نگرانی معامله گران از افزایش ریسک های ژئوپلتیک در قاره سبز و اخلال در بازار انرژی با توجه به نقش پررنگ روسیه در تامین انرژی اروپا شده است.

با احیای نسبی تقاضای مصرف کنندگان و افزایش استخدام نیروهای جدید در شرکت های عظیم آمریکایی نرخ بیکاری عظیم ترین اقتصاد دنیا تا سرانجام ماه ژانویه باز هم کاهشی شد و رقم 6.3 درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که 0.4 درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول 11 ماه اخیر است. با این حال وزیر خزانه داری آمریکا این کاهش را ناکافی دانسته و با اشاره به پیامدهای غیرقابل انکار کرونا بر روی اقتصاد و بازار کار آمریکا گفته است در حال حاضر بازار کار در حال درجا زدن است و سال ها زمان خواهد برد تا به شرایط قبل از بحران بازگردد.

دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم دنیای از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم انداز مالی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می گردد. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد نمود اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی نموده است رشد سه ماهه نخست سال جاری اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و فرایند احیای اقتصاد تا سرانجام سال به طول بیانجامد.

تا به امروز بیش از 109 میلیون و 865 هزار و 149 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و 423 هزار و 838 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 498 هزار و 450 نفر، برزیل با 240 هزار و 10 نفر، مکزیک با 174 هزار و 657 نفر، هند با 155 هزار و 883 نفر و انگلیس با 118 هزار و 195 نفر بوده است.

استراتژیست های ارزی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: برآیند شرایط موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی خواهند ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن خواهد بود که تا سرانجام سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح قبل از کرونا باشیم. فعلا چنین چشم اندازی خیلی محتمل نیست.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.18 درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح 90.523 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.121 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت سرانجامی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.17 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.392 دلار مبادله شد. یورو 0.22 درصد پایین رفت و با ماندن در کانال 1.21 به 1.211 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.34 درصد افزایش به 105.87 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.288 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.458 یوان چین اعلام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1039

به "صعود جهانی دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود جهانی دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید