نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زهرا کلات هایی مجری این پروژه گفت: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات و به درخواست مرکز ملی فضای مجازی اجرا شده است. شناسایی حوزه های اولویت دار جهت توسعه اینترنت اشیا در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیا در کشور از اهداف این پروژه است.

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد

کلات هایی ادامه داد: این پروژه در دو فاز مطالعاتی و تحلیل اجرا شده که در فاز اول ورودی های مورد نیاز برای تدوین نقشه راه به صورت جداگانه استخراج و ارائه شد و در فاز دوم تحلیل های مبتنی بر این داده ها اجرا شده است. به طور خلاصه در فاز اول، با بررسی تمامی اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

وی گفت: هم راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیا ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی (آرایه بندی)، شرایط شرکت های فعال در کشور در زیرگروه های اول و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد. همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد. بعلاوه اکوسیستم و ذی نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور نیز مورد ترسیم و تحلیل قرار گرفت.

مجری این پروژه گفت: در فاز دوم، جهت ترسیم لایه اول نقشه راه، با تحلیل داده های فاز قبل، به ترسیم چشم انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد. جهت ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش های کلیدی و نیازمندی های اینترنت اشیا کشور پرداخته شد و دو دسته چالش های غیر فناورانه و چالش های فناورانه به تفکیک لایه های معماری منتخب اینترنت اشیا مورد استخراج قرار گرفت. به علاوه شرایط توانمندی فعلی بخش های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش جهت توسعه فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر داده های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که نهایتاً خروجی این لایه، منجر به شناسایی حوزه های اولویت دار توسعه فناوری اینترنت اشیا در کشور شد.

کلات هایی افزود: جمع بندی و تحلیل داده های این لایه نشان می دهد به ترتیب اولویت کشور در حوزه های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست های جدی به منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست های تحریک طرف تقاضای فناوری است.

وی گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع بندی نتایج به دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیا، راهکارهای رفع چالش ها، به تفکیک 7 محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی‬ شد.

به‬ گفته‬ کلات هایی اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته بندی ابزارهای سیاستی در 4 دسته سیاست های طرف عرضه، سیاست های طرف تقاضا، سیاست های زیرساختی و مقررات گذاری و نیز سیاست های شکل دهنده روابط نظام ساز در‬ این پروژه ارائه شده است و نهایتاً، جمع بندی به تفکیک حوزه های اولویت دار برای توسعه هر بخش، اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1110

به "نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید