قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد ، ضرورت نظارت بیشتر دولت

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، قیمت مرغ که طی هفته های گذشته تا 27 هزار و 800 تومان رسیده بود، فرایند افزایشی در پیش گرفته و به نرخ مصوب آن (31 هزار تومان) نزدیک شده است.

قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد ، ضرورت نظارت بیشتر دولت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، قیمت مرغ در بازار که در پی افزایش عرضه طی هفته های اخیر فرایند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده بود مجدداً فرایند صعودی یافته است.

براین اساس طی هفته های گذشته که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تازه در خرده فروشی ها به 27 هزار و 800 تومان تا 28 هزار و 500 تومان (به زیر نرخ مصوب) رسیده بود به طوری که تولیدکنندگان خواهان توقف توزیع مرغ منجمد وارداتی شده بودند.

با این حال قیمت این کالا از اواخر هفته گذشته مجدداً فرایند افزایشی پیدا نموده و به نرخ مصوب (31 هزار تومان) نزدیک شده است.

فعالان بازار معتقدند مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز 4200 تومانی از واردات نهاده های دامی یکی از علل نوسانات بازار محصولات پروتئینی است. تولیدکنندگان می گویند دولت باید شک و شبهه ایجاد شده در این زمینه را برطرف و درباره موضوع ارز 4200 تومانی شفاف سازی کند.

در همین زمینه یک منبع مطلع در مصاحبه با خبرنگار مهر مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی را در نوسانات بازار مؤثر دانست و گفت: مطرح شدن این مباحث و جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است.

به گفته وی، بحث حذف ارز 4200 تومانی احتیاج به موشکافی و آنالیز دقیق و بعلاوه نظارت گسترده بر بازار دارد تا کنترل امور از دست دولت خارج نگردد.

بعلاوه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اخیراً در مصاحبهیی درباره دلایل نوسان قیمت محصولات پروتئینی گفت: با توجه به اینکه مدتی مسئولان تشکل ها و مجلسی ها می گویند که از اول دی نهاده ای به مرغداران داده نمی گردد و قیمت ها آزاد می گردد و از طرفی دولت نیز به طور رسمی و قطعی اعلامی نمی کند که قرار است، قیمت نهاده های دامی از دی ماه حذف گردد یا خیر، بر این صنعت تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: مرغداران ما اکنون در پی تأمین نهاده های دامی هستند، اما حتی با قیمت محاسبه شده با ارز نیمایی نیز در بازار مشاهده نمی گردد و نهاده ها در بازار احتکار شده و برای خرید در دسترس نیست.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار ضروری است که دولت به طور رسمی تکلیف مرغداران را مشخص کند.

براین اساس با توجه به حساسیت مساله ضروری است دولت، قبل از هر اقدامی نظارت بر بازار محصولات پروتئینی را افزایش دهد و کنترل آن را به دست بگیرد چرا که احتمال می رود با حذف ارز 4200 تومانی شاهد احتکار در کالا ها و اختلال در فرایند توزیع باشیم که این اقدامات شرایط دشواری را در ماه های پایانی سال برای مردم و بعلاوه دولت ایجاد خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1471

به "قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد ، ضرورت نظارت بیشتر دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد ، ضرورت نظارت بیشتر دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید