همه چیز درباره روغن موتور کاسترول

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، آیا روغن موتور کاسترول عرضه شده در ایران قابل اطمینان است؟ محصولات عرضه شده کاسترول در ایران کدام هستند و هر کدام مناسب چه خودروهایی هستند؟

همه چیز درباره روغن موتور کاسترول

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تحریم و انزوای کشور ما در سالیان اخیر باعث شده تا اصالت بسیاری از برندهای خارجی موجود در کشور زیر سوال برود.

در این میان افرادی شیاد و سودجو هم از آب گل آلود موجود کره می گیرند و محصولات تقلبی را با قیمت های بالا به جای محصولات اصلی می فروشند.

تقلب همیشه ضرر رسان است اما مقدار آن فرق دارد. در این میان محصولات تقلبی روغن موتور می توانند هزینه های سرسام آور تعمیر موتور را به مالک تحمیل نمایند.

به همین علت به سراغ شرکت نت لوب ایران نماینده انحصاری محصولات کاسترول در ایران رفتیم تا درباره شرایط این برند محبوب در ایران آگاه شویم.

تاریخچه کاسترول (Castrol)

شرکت کاسترول بعد از شرکت اکسان موبیل (Exxonmobil) قدیمی ترین فراوری نماینده روغن، گریس های صنعتی و روان سازهای مورد استفاده در صنعت خودرو است.

این شرکت بریتانیایی در سال 1899 در لیورپول انگلستان تاسیس شد و از سال 2000 میلادی (1380 شمسی) تبدیل به یکی از نشان های تجاری شرکت بریتیش پترولیوم (BP) شد.

شرکت بریتیش پترولیوم یک ابر شرکت نفت و گاز بریتانیایی چند ملیتی است.

جالب است بدانید شرکت بریتیش پترولیوم در سال 1909 میلادی و در پی اکتشاف میدان نفتی مسجد سلیمان در جنوب غربی ایران و با نام اولیه شرکت نفت ایران و انگلیس (Anglo-Iranian oil company) به اختصار -شرکت نفت آنگلو پرشین- با مشارکت دو کشور تاسیس شد.

بعد ها و در سال 1954 در پی ملی سازی نفت ایران، شرکت نفت آنگلو پرشین به شرکت ملی نفت ایران و شرکت بریتیش پترولیوم تجزیه شد.

کاسترول رکورد دار اولین پرواز بدون توقف بر فراز اقیانوس اطلس و بیست و یک مرتبه شکستن رکورد سرعت با خودرو در سطح جهانی است که در تمامی وسایل نقلیه فوق از روغن موتور کاسترول استفاده شده بود.

هدف تازه کاسترول شکستن رکورد سرعت با 1000 مایل بر ساعت به وسیله خودرو است.

کاسترول در ایران

شرکت نت لوب ایران نماینده انحصاری محصولات کاسترول در ایران فعالیت فراوریی خود را در سال 1380 شمسی و با سرمایه گذاری چند میلیون دلاری شرکت بریتیش پترولیوم در ایران شروع کرد.

در شهر صنعتی تولا در جزیره قشم هم کارخانه ای به همین منظور با ظرفیت فراوری بیست میلیون لیتر روغن موتور (در سال) تاسیس شد.

شرکت نت لوب ایران در حال حاضر شش نوع روغن موتور مختلف کاسترول را در ایران فراوری می نماید و بعضی از مدل های آن را هم وارد می نماید.

تمامی مواد اولیه فراوری روغن موتور شامل روغن موتور پایه و مواد افزودنی از شرکت مادر (BP) وارد می شوند و در کارخانه قشم مطابق فرمولاسیون بین المللی کاسترول با یکدیگر ترکیب، پالایش و سپس درون ظرف های کاسترول ریخته می شوند.

ظرف های مورد استفاده هم به علت رعایت استانداردهای بین المللی کاسترول مانند نبود نشتی، استحکام کافی در برابر جابجایی های با شدت بالا و جلو گیری از ورود گرد و غبار و عوامل محیطی به داخل آن، از شرکت مادر وارد می شوند.

به گفته شرکت نت لوب ایران، تمامی روغن موتورهای فراوری شده در ایران دقیقا باید استانداردهای کاسترول را پاس نمایند و اگر این روغن ها به هر کجای جهان برده شوند و با روغن های کاسترول فراوری شده در کشورهای دیگر مقایسه شده و حتی مورد آزمایش قرار گیرند، نتیجه یکسان خواهد بود.

اصالت برند کاسترول در ایران

مشاهده اسناد و مدارک ثبتی و حقوقی از سمت شرکت مادر (BP) گواه این بود که این شرکت تحت لیسانس شرکت مادر است و موظف است تمامی استاندارد های لازم را پاس کند و همچنان دارای اصالت است.

بعلاوه ثبت جهانی لوگو، نام فارسی کاسترول و شکل ظرف های عرضه شده در ایران قابل مشاهده بود.

بعلاوه اسنادی در شرکت وجود داشت که نشان می داد این شرکت در حال حاضر روغن موتورهای نمایندگی های چند برند خودرو خارجی در ایران را تامین می نماید.

مسوولان شرکت متذکر شدند که این شرکت تک فروشی ندارد و با هیچ کدام از فروشگاه های اینترنتی هم قرار دادی نبسته است.

اسناد شرکت نشان می داد حجم روغن موتورهای تقلبی کاسترول نسبت به فروش شرکت ناچیز است اما در همین موارد ناچیز هم شرکت برخوردهای بسیار قاطعانه ای داشته است.

راه های خرید روغن موتورهای اصلی کاسترول

شرکت نت لوب ایران می گوید روغن موتورهای اصلی کاسترول را فقط از روش های زیر بخرید:

- تعویض در اتوسرویس های مجاز که دارای تابلوی کاسترول هستند و یا قفسه های کاسترول به همراه چند ردیف از محصولات این شرکت را دارند.

- خرید از فروشگا های معتبر لوازم یدکی و روغن که جواز کسب دارند و احراز هویت شده اند.

انواع روغن موتورهای عرضه شده کاسترول در ایران

چند نوع از روغن موتورهای کاسترول در ایران فراوری می شوند که هر کدام ویژگی های خود را دارند و در زیر مورد آنالیز قرار می گیرند.

کاسترول مگناتک (MAGNATEC)

این روغن موتور دارای مدل های زیر شاخه ای مانند دارای مولکول های اصطلاحا هوشند است که می توانند به قطعات فلزی موتور بچسبند.

وقتی موتور خودرو خاموش می گردد روغن آن ته نشین می گردد و عملا بعد از گذشت چند ساعت از خاموش بودن موتور دیگر هیچ روغنی در میان قطعات مورد سایش موتور قرار ندارد.

در نتیجه درست در لحظه استارت موتور، تا رسیدن روغن از کارتل به اجزای موتور، برای چند لحظه موتور خودرو خشک کار می نماید که این امر در طولانی مدت می تواند باعث بروز آسیب گردد و خاصیت آهن ربایی کاسترول مگناتک باعث می گردد تا فیلمی از روغن همیشه در لایه های تحت سایش اجزای موتور باقی بماند.

درجه گرانروی این مدل 10W 40 است و علاوه بر قابل استفاده بودن برای عموم خودروها بیشتر مناسب کسانی است که خودروی خود را دیر به دیر (هر چند روز یک بار) روشن می نمایند.

کاسترول MAGNATEC FUEL SAVER

این مدل علاوه بر خاصیت جاذبه مولکولی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت هم می گردد.

چنان که با گرانروی 5W 30 می تواند با به حداقل رساندن اصطکاک بین قطعات موتور در پانزده دقیقه بحرانی گرم شدن خودرو علاوه بر محافظت مطلوب تر از قطعات موتور باعث صرفه جویی در مصرف سوخت هم بگردد.

این روغن مناسب خودروهای دارای توربو شارژر و خودروهایی است که در طول روز استارت/استاپ های متعددی دارند.

کاسترول GTX

این مدل با گرانروی 20W 50 قابلیت ضد رسوب بیشتری دارد و مناسب خودروهایی است که زیاد در ترافیک هستند یا عادت به تعویض دیر به دیر روغن موتور دارند.

کاسترول GTX CNG Dual Fuel

این مدل با گرانروی 20W 50 به گونه ای ساخته شده که از فرسایش قطعات حساس موتور در حالت استفاده از گاز طبیعی جلوگیری کند.

حرارت بالای موتور در هنگام استفاده از سوخت گاز باعث اکسیداسیون و کاهش روان کاری روغن های معمولی می گردد.

این روغن مناسب خودروهای دوگانه سوز است.

کاسترول GP

این محصول با گرانروی 20W 40 صرفا برای موتورسیکلت های چهارزمانه ساخته شده است.

کاسترول EDGE

این محصول گل سرسبد محصولات کاسترول، گران ترین و کامل ترین آن است.

این روغن موتور به صورت تمام سنتتیک ساخته شده که با تکنولوژی پیشرفته باعث برترین نوع روانکاوی و حفاظت مداوم از قطعات موتور می گردد.

این محصول و برای خودروهای مرسدس بنز، ب ام و و پورشه مناسب است.

این مدل تنها محصول تمام وارداتی کاسترول است.

کاسترول RX TURBO

این محصول با درجه گرانروی 15W 40 برای خودروهای دیزلی مانند کامیون های سنگین توربو یا غیر توربو مناسب است.

از این روغن می توان در خودروهای دیزلی سواری، ون ها و وانت ها هم استفاده کرد.

کاسترول ULTRA MAX

این روغن موتور چند درجه ای با گرانروی 20W 50 برای خودروهای دیزلی که در شرایط بسیار سخت و پر فشار کار می نمایند طراحی شده است.

بعلاوه خودروهای فرسوده با موتورهای قدیمی هم می توانند از این مدل استفاده نمایند.

کاسترول Transmax Multivehicle (گیربکس اتوماتیک)

این روغن برای استفاده در جعبه دنده های خودروهای اتوماتیک طراحی شده است که طیف وسیعی مانند شاسی بلندها، سواری ها و کامیونت ها را شامل می گردد.

کاسترول ATF DEX III (گیربکس اتوماتیک)

این روغن هم صرفا برای استفاده در جعبه دنده اتوماتیک خودروهای شرکت GM طراحی شده است.

این روغن دنده بعلاوه مناسب گیربکس اتوماتیک خودروهای فورد کلاسیک که در ایران وجود دارند هم هست.

منبع: بیت ران
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1549

به "همه چیز درباره روغن موتور کاسترول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره روغن موتور کاسترول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید