ظرفیت فراوری تجهیزات پزشکی 50 درصد احتیاج کشور است

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، 6 هزار و 800 قلم کالا، تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور وجود دارد که ظرفیت فراوری داخل حدود 50 درصد است.

ظرفیت فراوری تجهیزات پزشکی 50 درصد احتیاج کشور است

مزینانی رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در تجهیزات پزشکی اصطلاحی به نام قلم کالا وجود دارد که حدود 6 هزار و 800 قلم کالا؛ تجهیزات و ملزومات پزشکی داریم. این اقلام شامل تمامی موارد از یک نرم افزار گرفته تا دستگاه های تخصصی در درمان و موارد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

او می گوید: کد وسایل پزشکی موضوع دیگری است که سامانه تی تک و رهیابی، معین اصالت کالا را آنالیز می نماید. ما حدود 367 هزار کد وسایل پزشکی داریم که از این مقدار حدود 120 هزار کد ثبت شده به صورت واردات انجام می گردد.

مزینانی گفت: به کالایی مجوز داده می گردد که الزامات فنی و استاندار دها را رعایت نموده باشد و برای وزارت بهداشت احراز شده باشد.

نیاسر رئیس انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان تجهیزات پزشکی در ادامه برنامه گفت: از نظر ظرفیت فراوری تجهیزات پزشکی، ما اعتقاد داریم رقمی حدود 50 درصد احتیاج کشور و از نظر ارزشی، سهم بخش فراوری بالا و رضایت بخش است.

او گفت: نقدینگی برای فراوری نمایندگان و استانداردسازی برای صادرات دو نکته حائز اهمیت است تا بتوانیم برند سازی کنیم و اعتماد به حوزه تجهیزات پزشکی افزایش پیدا کند.

نیاسر می گوید: بحث ارز ترجیحی را ما همواره مخالف بودیم و ضربه آن بیشتر از یاری بود؛ چرا که فقط 5 درصد آن به فراوری اختصاص پیدا کرد.

رضایی معاون سازمان بیمه سلامت در ادامه برنامه گفت: ما از سیاست ارزی دولت استقبال می کنیم. در حوزه سلامت، مواردی که به صورت یارانه ای در اختیار مراکز سلات قرار می گرفته، شفاف نبوده است. در برنامه تازه در نظر داریم ارز را در اختیار مصرف نماینده واقعی و بیماران قرار دهیم.

او می گوید: ما در بحث تجهیزات پزشکی شرایط مناسبی نداریم و حدود 8 تا 10 درصد هزینه بیماران بستری مربوط به تجهیزات بستری آن هاست. خرید راهبردی تجهیزات پزشکی به صورت متمرکز می تواند از هزینه های جانبی کاهش دهد و ما این آمادگی را داریم که به وسیله شورای عالی بیمه؛ بیمه ها ورود پیدا نمایند تا موضوع خرید راهبردی عملیاتی گردد.

به گفته رضایی، برای محصولات سلامت محور؛ فراوریات باید دارای کیفیت و استاندارد باشند. اگر رعایت استاندار های بین المللی در تجهیزات پزشکی رعایت گردد، ما مقاومت در سطوح بعدی تجهیزنماینده نخواهیم داشت.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1523

به "ظرفیت فراوری تجهیزات پزشکی 50 درصد احتیاج کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت فراوری تجهیزات پزشکی 50 درصد احتیاج کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید