تور ارزان عمان: طرز تهیه مسقطی انار کشدار؛ مخصوص شب یلدا

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، مسقطی یکی از محبوب ترین دسرها و شیرینی های ایرانی به شمار می آید. انواع مسقطی قریب به 150 سال است که در ایران تهیه می گردد و اگر از قدیمی ها بپرسید به طور قطع یکی از شیرینی های مورد علاقه شان مسقطی را معرفی می نمایند. مسقطی با میوه های مختلفی درست می گردد. مسقطی انار یکی از انواع مسقطی است که به علت پاییزی بودن انار، یک دسر پاییزی خوشمزه محسوب می گردد. مسقطی یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانیه که معمولا کنار چایی سرو می شه. با کمی تغییر تو مواد اولیه می شه اون و تبدیل به شیرینی های مجذوب کننده و خوشمزه کرد که یکی ازونا مسقطی اناره. از شیرینی های محبوب و مخصوصه شب یلدا. با ما در قسمت آشپزی از خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

تور ارزان عمان: طرز تهیه مسقطی انار کشدار؛ مخصوص شب یلدا

با تور ارزان عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

مواد لازم مسقطی انار:
آب انار 1 پیمانه
شکر 1/3 پیمانه
نشاسته گندم2 قاشق غذاخوری
آب 2 قاشق غذاخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری
کره1 قاشق غذا خوری
خلال پسته و پودر نارگیل برای تزئینبه مقدار لازم

1- در ابتدا پودر نشاسته رو داخل آب سرد حل می کنیم. بعد ازینکه کامل حل شد اون از یک صافی رد می کنیم تا مطئن شیم کامل صاف و زلاله. حتما بابد از اب سرد استفاده کنین تا نشاسته براحتی داخل اون حل شه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 15 دسر پاییزی؛ گرم و خوشمزه????

2- داخل تابه ای یا ظرفی که کفش پهن باشه آب انار و با مخلوط نشاسته ترکیب می کنیم. بهتره یا از ظرف های لعابی استفاده کنین یا ظرف گرانیت که مطئن باشیم در اثر حرارت و زیاد هم زدن مسئله ای پیش نمیاد. بعد ازینکه آب انار و نشاسته با هم ترکیب شدن ظرف و روی حرارت می زاریم و شکر و هم بهش اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر هم کم کم در اثر حرارت ذوب شه.

3- کار اصلی ما بعد ازین مرحله آغاز می شه که باید با صبر و حوصله مخلوط رو روی حرارت ملایم انقدر هم بزنیم تا کم کم غلیظ شه. هم زدن باید بصورت مداوم باشه تا یکباره موادمون گلوله گلوله نشه. و حتما مشابه تصویر به یاری لیسک از اطراف ظرف هم مواد و هم بزتین تا موادمون تو کناره ها خشک نشه.

4- بعد از حدود نیم ساعت که با حرارت ملایم مواد و هم زدیم کم کم در اثر پخت نشاسته و کم شدن اب موادمون به غلظت فرنی می رسه که توی این مرحله می تونیم گلاب را به اون اضافه کنیم. اضافه کردن گلاب سلیقه ایه اگه شما طعم خود انار و تو شیرینی بیشتر می پسندین می تونین گلاب و حذف کنین. در غیر این صورت باید گلاب توی این مرحله به مواد اضافه شه و مجددا مواد و هم بزنیم تا غلظتش بیشتر شه.

5- بعد ازینکه گلاب و اضافه کردم مجددا کمی مواد و روی حرارت هم می زنیم تا غلیظ تر شه و بعد کره رو اضافه می کنبم و به هم زدن ادامه می دیم تا کره به خورد مواد بره. باید انقدری مواد و روی حرارت هم بزنیم تا حسابی غلیظ شه بطوری که همزدنش با قاشق دیگه سخت باشه و یا وقتی مشابه تصویر مواد و با قاشق بالا میاریم، موادمون آویزون بمونه و نریزه. پس حتما باید به این حالت کشسانی برسیم که از ابتدای فرایند تا این مرحله با حرارت ملایم حدودا 1 ساعت زمان می بره.

6- وقتی موادمون به این غلظت رسید می تونیم زیرش و خاموش کنیم. برای این مسقطی می تونین از قالب های سیلیکونی مخصوص شکلات استفاده کنین که در نهایت مسقطی های کوچک و لفمه ای داشته باشیم که سروشون کنار چایی مجذوب کننده تر و بهتره. داخل قالب سیلیکونی مخصوص شکلات و کمی با انگشتمون چرب می کنیم. دو تا قیف یکبار مصرف و هم داخل همدیگه قرار می دیم. مواد و داخل قیف می ریزیم و بعد از اینکه سر قیفی کمی بریدیم داخل قالب ها رو به یاری قیف پر می کنیم.

بیشتر بخوانید: شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????

7- سطح قالب و به یاری پالت سرکج و یا یک چاقو صاف می کنبم. با حرکت دادن پالت روی سطح قالب براحتی سطح اون صاف می شه اینکار باعث می شه در نهایت همه مسقطی ها یک مقدار باشن. اگه داخل قالب نیاز بود مجددا کمی مسقطی پر می کنیم. بعد ازینکه سطحش و صاف کردیم آروم اون و چند بار به سطح کار می کوبیم و بعد به مدت حداقل 5 شش ساعت داخل یخجال روی یک سطح صاف قرار می دیم تا مسقطی ببنده.

بعد ازین مدت زمان و وقتی مطمئن شدیم مسقطی کاملا بسته براحتی می تونیم قالب ها رو برعکس کنیم و مسقطی ها را از داخل اون جدا کنیم. و بعد مسقطی ها را به یاری خلال یا پودر پسته و پودر نارگیل تزئین و اونا رو کنار چایی سرو می کنیم.

نکات مسقطی انار

  1. حتما از آب انار طبیعی برای مسقطی انار استفاده کنین. با آب انارهای کارخونه ای نتیجه و طعم مطلوبی نمی گیرین.
  2. مقدار شکر بسته به ترشی و شیرینی آب انار شما می تونه متغیر باشه.
  3. در صورتی که خواستین می تونین گلاب و کمتر بریزین یا اگه هوادار طعم انار هستین به کل اون و حذف کنین.
  4. کره رو به هیچ وجه حذف نکنین تو بافت و طعم نهایی تاثیر گذاره.
  5. می تونین مواد اولیه رو چند برابر کنین و مسطقی رو تو قالب های بزرگتر هم درست کنین. یا داخل قالب مستطیل شکل فویل بندازین و مسقطی رو داخل اون پهت کنین و بعد ازینکه داخل یخچال خودش و گرفت اون و برش بزنین. برای اینکار هم حتما سطح فویل را کمی چرب کنین.
  6. در صورت دلخواه می تونین مسقطی را داخل پودر نارگیل و یا پودر پسته بطور کامل بغلتونین.
  7. بجای نشاسته پودری می تونین از نشاسته گل هم استفاده کنین. در این صورت به ازای هر 2 قاشق غذاخوری نشاسته پودری گندم 3 قاشق غذاخوری نشاسته گل استفاده کنین.
  8. ظرفتون بهتره لعابی یا گرانیت باشه. ذرات ظرف های تفلون ممکنه در اثر همزدن زیاد جدا شه و داخل مسقطی بره.
  9. مسقطی رو می تونین با انواع اب میوه های طبیعی به همین روش درست کنین و مسقطی با طعم های مختلف میوه ای و حتی مسقطی زعفرانی داشته باشین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مسقطی شیرازی زعفرانی؛ نکات مهم در تهیه آن

منبع: اُکالا
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1353

به "تور ارزان عمان: طرز تهیه مسقطی انار کشدار؛ مخصوص شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان عمان: طرز تهیه مسقطی انار کشدار؛ مخصوص شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید