آغاز همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس کلید خورد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران، مسعود نصرتی ظهر دوشنبه در پنجمین نشست هیئت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی(AMF) که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری و 20 تن از شهرداران شهرهای آسیایی با موضوع موضوع حمل و نقل و ترافیک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگری شهرهای آسیایی در سالن اجتماعات باغستان برگزار گردید، اظهارداشت: این فرصت که برای گفتگو میان متخصصان و کارشناسان شهرهای آسیایی فراهم شده می تواند شروع خوبی برای همکاری گسنرده تاریخی و فرهنگی میان دولت های محلی غرب آسیا و خاورمیانه باشد.

آغاز همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس کلید خورد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

وی اعلام کرد: از همه شهرهای دوست که دعوت مشترک شهرهای تهران و قزوین به عنوان پایتخت های قدیم و جدید را در چهارمین اجلاس پاسخ گفته اند و برای آغاز همکاری متقابل در عرصه های مختلف مالی و فرهنگی به ایران آمده اند تشکر می کنیم و امیدوارم از این فرصت برای تقویت دوستی خود با سایر شهرهای آسیایی و دیگر شهرهای دنیا استفاده کنیم.

شهردار قزوین ادامه داد: پدیده دنیای شدن موجب ایجاد فرصت ها و چالش های فرامرزی و به تبع آن پیدایش مفهوم حکمرانی دنیای شده که بازیگران سعی می نمایند با اتحاد مدیریت و مجلس شهرها بهره گیری از دیپلماسی شهری را به عنوان ابراز و سازمان های بین المللی به عنوان محیط تعاملات بین الملیی، میزان مشارکت و همکاری بین المللی خود را در موضوعات دنیای افزایش دهند تا از این طریق بتوانند موقعیت فزونی را در سیاست گذاری دنیای کسب نمایند.

وی گفت: بر اساس دیپلماسی شهری و حضور فعال در سازمان های بین المللی به خصوص مجمع شهرداران آسیایی به عنوان یک مولفه تاثیرگذار می تواند در ارتقای موقعیت شهرهای آسیایی در حکمرانی دنیای هم تاثیرگذار باشد و باعث مشارکت و همکاری همه جانبه و رضایت مندی شهفرایندان گردد.

نصرتی اضافه نمود:دراین میان قزوین با بیش از 9 هزار سال پیشینه یکجا نشینی و بیش از 1700 سال سابق شهرنشینی است که هنوز به عنوان یکی از نقاط برجسته و کانون های مولد فرهنگ و توسعه، از نقطه نظر سیاسی، اجتماعی، مالی، فرهنگی و هنری در ایران مطرح است.

شهردار قزوین اعلام کرد: در قزن شانزدهم میلادی و دوران صفویه، قزوین به مدت 54 سال پایتخت ایران بوده به گونه ای که در سراسر سده دهم هجری، بزرگ ترین، زیباترین و آبادترین شهر ایران به شمار می رفته و از آن پس در کنار ارایه مکتب های هنری ماندگار از جمله خوشنویسی، نگارگری و موسیقی در ایران، با معرفی سبک خاص معماری و شهرسازی خود، به الگویی برای توسعه شهری و شهرسازی تبدیل شده است.

وی گفت: تعدد دانشمندان این شهر در طول تاریخ تا روزگار معاصر، در کنار هزار و 200 اثر ثبت شده تاریخی مربوط به دوره های مختلف، از قرن های پیش از میلاد مسیح تا دوره قاجار، همگی نشان می دهند که این شهر سهم زیادی در تاریخ تمدن ایران داشته است.

نصرتی اظهارداشت: قزوین با داشتن بزرگترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه به نام سعدالسلطنه، از دیرباز به لحاظ قرار دریافت در جهت جاده ابریشم، دارای ارتباطات بین المللی گسترده ای به ویژه در زمینه تبادل تجاری و فرهنگی به عنوان بارانداز ایران به اروپا و ایران روسیه مطرح بوده و اکنون نیز با قرارگیری در کریدور اصلی شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ایران، عبور بیش از 150 هزار خودرو سبک و سنگین را در روز تجربه می نماید.

توسعه شهر قزوین تسریع شده است

شهردار قزوین اضافه نمود: قزوین با مردمان خونگرم و میهمان نواز به عنوان پایلوت گردشگری برنامه اسکان بشر سازمان ملل در سال 2005 انتخاب شده و به سرعت رو به توسعه خود ادامه می دهد.

نصرتی اعلام کرد: قزوین همچنین پس از برگزاری پیروز اجلاس سه روزه مجمع دنیای شهرهای اسلامی در سال 2013 با حضور کشورهای اسلامی و نماینده سازمان ملل و استقرار دبیرخانه مجمع دنیای شهرهای اسلامی در قزوین، تبادل فرهنگی و انتقال تجربیات موثر و همکاری مشترک در راستای توسعه پایدار شهرها اجرا شده است.

وی اعلام کرد: برگزاری اجلاس شهرهای راه ابریشم در سپتامبر2016 در قزوین و انتخاب شهر قزوین به عنوان مرکز شهفرایندان دنیای جاده ابریشم رویداد مهم دیگری است که می تواند در جهت توسعه و شکوفایی شهرهای آسیایی موثر باشد.

شهردار قزوین با اشاره به نشست های تخصصی اجلاس در قزوین اظهارداشت: یکی از چالش های عمده شهرها، سیستم حمل و نقل ناکارآمد، حجم بالای جمعیت، فرایند رو به رشد سفرهای روزانه و فرایند موتوریزه شدن شهرهاست که شرایطی راایجاد نموده که مسئله حمل و نقل به چالش اصلی این سکونتگاه ها تبدیل شده است.

وی اضافه نمود: رقابت کلانشهرها در بازارهای دنیای و آثار منفی مسائل ترافیکی بر منافع مالی از یک سو و همچنین پیامدهای مستقیم حجم ترافیک و حمل و نقل جاده ای بر آب و هوا و محیط زیست از سوی دیگر، مدیریت شهری را به کوشش در جستجوی راهکارهای برون رفت از این بحران واداشته است.

نصرتی اضافه نمود: امیدوارم در نشست تخصصی امروز با موضوع حمل و نقل و ترافیک بتوانیم ضمن تبادل تجربیات به راه چاره های مؤثر نزدیک شویم.

توسعه گردشگری جدی گرفته گردد

شهردار قزوین یادآورشد: صنعت گردشگری به ویژه شاخه شهری آن، صندلی خاصی را در اقتصاد شهرها دارد و نقش فعال و مؤثری درارتقاء ساختار مالی، اجتماعی و فرهنگی شهرها به خصوص در شهرهای رو به توسعه ایفا می کند؛ لذا توسعه گردشگری شهری پایدار و مدیریت خردمندانه آن، نیازمند برنامه ریزی است.

وی اضافه نمود: با توجه به رشد قابل توجه گردشگری در دهه های اخیر و پیش بینی می گردد گردشگری بزرگترین صنعت صادراتی در سال 2020 خواهد شد لذا شهرها مجبور شده اند اهمیت زیادی به توسعه گردشگری بدهند تا نتایج مالی را برای شهرها همراه داشته باشند.

نصرتی اعلام کرد:برنامه ریزی گردشگری منسجم اهمیت زیادی به تأکید بر رهیافت طولانی و جامع دارد که قطعا در نشست تخصصی امروز با موضوع اقتصاد و فرهنگ در گردشگری شهری مورد آنالیز و کنکاش قرار خواهد گرفت و نتایج آن در نشست های تخصصی آینده از جمله اجلاس بین المللی خواهر شهرها که با موضوع گردشگری و با حضور همه خواهرشهرهای دنیا، از جمله شهر قزوین در برنامه مرسین کشور ترکیه و در اکتبر امسال برگزار خواهد شد، قابل استفاده خواهد بود.

شهردار قزوین در سرانجام اضافه نمود: از دکتر قالیباف به عنوان پایه گذار این مجمع و دکتر خدادادی دبیر کل مجمع به واسطه همکاری و همراهی در راستای برگزاری هر چه بهتر این نشست مشترک در قزوین قدردانی می کنیم و از همه حاضرین دعوت می کنیم در اجلاس شهرداران راه ابریشم در سپتامبر 2016 در قزوین شرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 161

به "آغاز همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید