خبرنگاران کرونا مدارس و تجمعات افغانستان را تعطیل کرد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، کابل - خبرنگاران - وزارت بهداشت افغانستان با توجه به افزایش آمار مبتلایان و درگذشتگان در اثر ویروس کرونا، طی دستورالعمل تازه ای علاوه بر اجباری کردن استفاده از ماسک در تمام فضاهای عمومی خواستار تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مراسم و تجمعات شده است.

خبرنگاران کرونا مدارس و تجمعات افغانستان را تعطیل کرد

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران، میزان مبتلایان تازه به ویروس کرونا براساس گزارش وزارت بهداشت افغانستان طی 24 ساعت گذشته به 228 مورد رسیده و 15 تن دیگر نیز جان باخته اند.

این رقم افزایش قابل ملاحظه ای است، هرچند شمار زیادی از مبتلایان به بیمارستان مراجعه نمی کنند و یا به بیمارستان های خصوصی می فرایند که در آمار وزارت بهداشت ثبت نمی شود اما افزایش این رقم از صفر تا 15 و 16 مورد در روز تا به 228 مبتلا نشانگر افزایش بالای شیوع کرونا در این کشور است.

در این راستا، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است، شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این کشور به 43 هزار و 468 نفر و شمار جان باختگان هم یکهزارو 632 مورد است. همچنین شمار بهبود یافتگان از این ویروس همه گیر در این کشور به 35 هزار و 136 نفر رسیده است.

اکنون وزارت بهداشت افغانستان ضمن هشدار نسبت به آغاز موج دوم از آمادگی ها و تدابیر جدید برای جلوگیری از آن سخن می گوید.

معصومه جعفری سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان امروز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت که شمار مبتلایان در این روزها افزایش یافته و افغانستان اکنون در آستانه موج دوم گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است.

جعفری اضافه کرد که برنامه جامعی را برای مبارزه بهتر با این ویروس آماده کرده و از مردم این کشور نیز خواست در امر مبارزه موفقیت آمیز با این وزارت همکاری کرده و به توصیه ها عمل کنند.

وی گفت که استفاده از ماسک به طور جدی توصیه می شود و مقرر شده است تالارهای عروسی را نیز مسدود کنند و از برگزاری مراسم ترحیم که در این روزها بشدت افزایش یافته نیز جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اضافه کرد که به وزارت آموزش و پرورش این کشور اعلام شده است مدارس پایه اول تا ششم از روز شنبه اول آذر ماه تعطیل شود و از پایه هفتم تا دوازدهم نیز از 15 آذر ماه تعطیل خواهد شد.

جعفری اضافه کرد که در هماهنگی اجرا شده با مسوولان وزارت آموزش عالی نیز درخواست شد هرچه زودتر دانشجویان را تعطیل کنند تا همزمان با سرما و آلودگی هوای شهرها از گسترش کرونا جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان تأکید کرد که بیشترین موارد ثبت شده طی روزهای اخیر از مجالس عروسی ثبت شده است.وی گفت که از کابینه دولت خواسته است که از برگزاری مراسم عروسی در تالارها جلوگیری کنند.

وی از شهفرایندان افغانستان نیز خواست که از سفر به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، ایران و هندوستان که مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر در این کشورها افزایش یافته خوداری کنند و اگر از آن کشورها به افغانستان بر می گردند برای دو هفته خود را در منزل قرنطینه کنند تا از مبتلا کردن خانواده و دوستان خود جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت که این وزارت کمبودها و اشتباهات موج اول را بررسی و تحلیل کرده و جاهای خالی آن را در این دور با آگاهی رسانی به مردم پر خواهد کرد.

به گفته وی در طرح جدید برای جلوگیری از موج دوم بازهم برنامه آگاهی رسانی، افزایش میزان تست و مراقبت های خانگی برای افرادی که بیماری خفیف و متوسط دارند و اطلاع رسانی به مردم که چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنند، در نظر گرفته شده است.

جعفری گفت که در موج اول بر اثر تبلیغات نادرست مردم از رفتن به بیمارستانها خودداری می کردند که اکنون اطلاع رسانی درستی صورت خواهد گرفت.

همچنین سیف الله نیازی از پزشکان متخصص داخلی در بیمارستان خاتم النبین کابل و استاد دانشگاه پزشکی خاتم النبین نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت که بهترین راه برای جلوگیری از گسترش بیماری همکاری مردم، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم شرکت در تجمعات است.

وی تأکید کرد مبتلایان به ویروس کرونا باید خود را قرنطینه کرده و گرم نگهدارند و به توصیه هایی که از طرف پزشکان و وزارت بهداشت داده می شد به دقت عمل کنند.

به باور وی مردم نباید وحشت زده شوند و با رعایت موارد بهداشتی و مراجعه به موقع به مراکز درمانی می توانند در صورت گسترش موج دوم از آن با موفقیت عبور کنند.

در این حال از استان هرات در غرب افغانستان گزارش رسیده است که بیمارستان ویژه مبارزه با کرونا با کمبود تجهیزات برای تست روبروست و موجب شده است تا آمارهای واقعی از میزان مبتلایان روشن نشود.

در افغانستان به علت وجود نداشتن آماری از مجوزهای تدفین و همچنین عدم ابطال شناسنامه متوفیان، امکان کسب اطلاعات واقعی در این زمینه برای روزنامه نگاران سخت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 803

به "خبرنگاران کرونا مدارس و تجمعات افغانستان را تعطیل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا مدارس و تجمعات افغانستان را تعطیل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید