بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است، بلینکن: توپ در زمین ایران است، سناتور آمریکا: دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرگزاری خبرنگاران-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت به عنوان هماهنگ کننده برجام تائید می نماید که واشنگتن آماده بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است.

بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است، بلینکن: توپ در زمین ایران است، سناتور آمریکا: دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور تفریحی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،جوسپ بورل توافق هسته ای ایران را شاهکار دیپلماسی توصیف کرد و افزود: در گفت وگو با آنتونی بلینکن از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر تعهدات اتمی ایران حمایت کامل به عمل آمد.

وی ادامه داد که از اعلام مجدد وزیر امور خارجه آمریکا برای تعامل در چارچوب بازگشت واشنگتن به برجام استقبال می نماید و در این رابطه با هم کار خواهیم کرد.

بلینکن نیز در سخنان کوتاهی به گفت وگو با بورل درباره اهداف مشترک دو طرف در خصوص برجام و آنچه او جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواند اشاره نمود.

وی عنوان نمود که مباحث مورد علاقه دو طرف در حوزه مسائل سیاست خارجی و امنیتی به حدی وسیع است که به راحتی دو ساعت طول می کشد.

در سرانجام این نشست دو طرف با صدور بیانیه ای که عمدتا مروری بر همین مطالب است برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه گرایی خواندند

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا مجددا اعلام نمود که آمریکا برای تعامل در زمینه دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام از سوی آمریکا و ایران آمادگی دارد. نماینده عالی اتحادیه اروپا (بورل) نیز از دورنمای بازگشت امریکا به برجام استقبال کرد.

بیانیه یادشده می افزاید که دو طرف همچنین از کوشش های دیپلماتیک و تماس های نماینده عالی (بورل) به عنوان هماهنگ نماینده برجام با طرف های مرتبط برای اطمینان از اجرای کامل این توافق و برطرف تحریم ها حمایت کردند.

این بیانیه تصریح می نماید که آمریکا برای تعامل در زمینه مذاکرات نتیجه-محور اعلام آمادگی نموده است.

آنتونی بلینکن که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر نموده است، امروز در نشستی خبری در مقر ناتو بار دیگر تکرار کرد که راه دیپلماسی باز است و کاخ سفید آماده مذاکره با اعضای برجام و ایران است.

وزیر خارجه قطر: آمریکا برای بازگشت به برجام اقدام عملی ننموده است

وزیر خارجه قطر در جریان سفر به عراق و در گفت و گو با تلویزیون العهد در پاسخ به پرسشی درباره اقدام های مثبت و ایجابی دولت جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای گفت: ما اقدام عملی (از آمریکا) درباره بازگشت به توافق هسته ای ندیده ایم.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر عصر چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العهد ا فزود: با این وجود قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته ای هستند.

وزیر خارجه قطر درباره موضوع های مهم منطقه از جمله ایران سخن گفت و از مسایل مهمی همچون گفت و گوی تهران با کشورهای منطقه و نقش قطر پرده برداشت.

سناتور آمریکا: دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد

سناتور دموکرات آمریکا گفت با توجه به اینکه آمریکا آغاز نماینده نقض توافق هسته ای بوده است، می تواند نخستین گام را هم بردارد و دولت بایدن نباید برای این کار، خجالت بکشد.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا در نشست مجازی با موضوع روابط ایران و آمریکا: یک مقطع حیاتی این مطلب را عنوان نمود و افزود: به باور من این دولت برای بازگشت به برجام متعهد است و آن را تکرار می نماید.

وی ادامه داد: من به دولت توصیه نموده ام که در خصوص برداشتن نخستین گام خجالت نکشند. ما اولین نفری بودیم که توافقنامه را نقض کردیم، بنابراین فکر می کنم به همین دلیل ما می توانیم نخستین کسی باشیم که به توافق بازگردیم یا به توافق نزدیکتر شویم.

این سناتور دموکرات افزود: امیدوارم که حرکت هایی را مشاهده کنیم که تمایل ما را به ایران برای ارائه جهت بازگشت نشان دهد. توافق هسته ای، معاهده نیست. اعتقاد ندارم که سنا این توافق را تصویب کند به ویژه اینکه جمهوری خواهان، مخالف هرگونه بازگشت به برجام هستند. اگر بخواهید به توافق دو حزبی برسید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

موفی یادآور شد: من به دولت توصیه نمی کنم که منتظر جمهوری خواهان بماند، تعداد کمی دموکرات هم ممکن است در سنا مخالف برجام باشند. همه دموکرات ها با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالفت کردند اما بسیاری از آنها دوست دارند مذاکرات جدیدی را ببینند که شامل چه موارد خارج از توافق هسته ای است.

وی اعلام نمود: من فکر می کنم این یک اشتباه است. به باور من تعداد بسیاری از دموکرات ها در سنا و مجلس نمایندگان از بازگشت به برجام و استفاده از آن به عنوان سکویی برای سایر موضوعات همچون موشک بالستیک حمایت می نمایند.

سناتور دموکرات آمریکا اظهار کرد: از این رو نمی توانید بگویید که 50 درصد حمایت کنگره را در اختیار دارید، بعضی از آنها یعنی جمهوری خواهان هیچگونه توافقی را با ایران نمی خواهند، بعضی از دموکرات ها فقط خواهان توافق جامع هستند، اکثریت دموکرات ها همچون من به موضوع هسته ای توجه دارند.

مورفی تاکید نمود: اگر دولت منتظر رسیدن به اجماع در کنگره باشد، یک اشتباه خواهد بود. فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد. آنها در حال رایزنی با کنگره هستند اما فکر نمی کنم خروجی آن، یک اجماع باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ایرانی ها با توجه به اتفاقی که در دوره ترامپ افتاد، نمی توانند به آمریکا اعتماد نمایند. آمریکا چگونه می خواهد ایران را متقاعد کند که دیگر چنین اتفاقی نمی افتد، گفت: در همان زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، بعضی از جمهوری خواهان مخالف آن بودند.

این سناتور آمریکا اظهار کرد: از این رو، نمی توان گفت که دولت بعدی جمهوری خواه، الزاما رفتاری مشابه دولت ترامپ انجام دهد. این موضوع فقط به برجام هم برنمی شود، ما اتحاد فراآتلانتیک را هم داریم که برای مقابله با چالش چین برای ما اهمیت دارد.

تخت روانچی: تحریم ها، آمریکا را به جایی نمی رسانند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به ادعای وزیر خارجه آمریکا گفت: تحریم های ظالمانه بر مردم ایران، آمریکا را به جایی نمی رساند.

مجید تخت روانچی روز چهارشنبه در واکنش به ادعای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری حاشیه اجلاس وزیران خارجه ناتو در بروکسل، این مطلب را عنوان نمود.

وی افزود: آمریکا ادعا می نماید که توپ در زمین ایران است اما 2 ماه پس از دولت جدید، آمریکا همچنان ناقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت بایدن اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است، با این حال، هنوز این سیاست در حال انجام است.

تخت روانچی توضیح داد: تحریم های ظالمانه بر مردم ایران، آمریکا را به جایی نمی رساند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن آماده دیپلماسی است اما ایران تا به امروز این جهت را انتخاب ننموده است. از این رو، توپ به طور واقعی در زمین آنها است

مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می نماید قصد بازگشت به برجام را دارد

نائب رئیس کمیته امور بین الملل دوما گفت: دولت آمریکا که خود از برجام خارج شده، اکنون نباید برای بازگشت به آن شرط بگذارد و به جای متهم کردن ایران، باید ثابت کند، آیا واقعا خواهان بازگشت به توافق هسته ای است یا فقط وانمود می نماید.

دیمیتری ناویکوف نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو اعلام نمود، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا صحبت از آمادگی ایالات متحده برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران می نماید، تا نشان دهد که دولت دموکرات کنونی از میراث دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته ای چشم پوشی نموده است، ولی در عین حال بازگشت به برجام را مشروط می نماید.

به عقیده این مقام پارلمانی روس، چنین اظهارات نمایشی برای مقامات واشنگتن بسیار اهمیت دارد، ولی این برخورد اگر در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده کارآمد باشد، در عرصه سیاست خارجی، کار آمریکا را دشوارتر خواهد نمود.

ناویکوف گفت: آنها (آمریکایی ها) وعده داده بودند که به توافق هسته ای با ایران بازگردند، ولی اکنون برای چنین اقدامی چندین شرط گذاشته اند. دولت جو بایدن وانمود می نماید که حاضر به بازگشت به برجام است، ولی بلافاصله عواملی که چنین تصمیمی را ممکن می نماید، را فراموش نموده است و طرف دیگر، یعنی ایران را متهم به عدم تمایل برای احیای این توافقنامه متهم نموده و دائماً می گوید که مقامات تهران باید آمادگی خود برای این امر را نشان دهد. این برخورد یادآور ضرب المثل بستن سری که درد نمی نماید است.

نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه تأکید کرد: ایران مبتکر از بین رفتن توافق هسته ای نبوده، بنابراین گذاشتن شروط مضاعف از جانب طرف آمریکایی برای بازگشت به برجام، اقدامی نادرست است.

وی ادامه داد: مقامات واشنگتن باید ثابت نمایند، آیا واقعا خواهان بازگشت به توافق هسته ای هستند یا فقط می خواهند وانمود نمایند؟

وزیر خارجه آمریکا در بروکسل اعلام نمود که واشنگتن معقتد است، تهران باید آمادگی خود برای همکاری در چارچوب برجام را ثابت کند. بلینکن در عین حال بار دیگر گفت که ایالات متحده حاضر به بازگشت به توافق هسته ای است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل در آستانه سفر خود به چین در مصاحبه با رسانه های گروهی چینی اعلام نمود که مقامات مسکو امیدوارند که دولت ایالات متحده که از آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران صحبت نموده، نیت خود را عملی سازد.

لاوروف گت: واشنگتن با خارج شدن یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نه تنها اجرای تعهدات خود را متوقف کرد، بلکه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این باره را برای سایر کشورها نیز ممنوع نموده، در حالی که این برخورد آنها نقض شدید حقوق بین الملل است و گویای عدم توانایی کامل آنها در اجرای تعهداتشان است. من امیدوارم که اکنون دولت جدید آمریکا که تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته ای را اعلام نموده، نیت خود را عملی سازد.

بلینکن: توپ در زمین ایران است

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد درباره بازگشت به برجام توپ در زمین ایران است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت تهران بار دیگر با نادیده دریافت اینکه کشورش ناقض توافق هسته ای برجام بوده بار دیگر کوشش کرد مسئولیت پایبندی به این توافق را به گردن ایران بیندازد.

بلینکن که در یک نشست خبری در بروکسل حضور داشت مدعی شد که که در رابطه با ایران ما کاملا روشن ساخته ایم که راه دیپلماسی باز است.

وی افزود: وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که همه مشارکت نمایندگان در برجام دور هم جمع شوند تا شیوه بازگشت به پایبندی مورد آنالیز قرار گیرد ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب نموده است که تعامل نکند.

وی در ادامه مدعی شد: همان طور که گفته ایم اکنون توپ در زمین آنها (ایرانی ها) است. باید ببینیم که آیا آنها می خواهند راه دیپلماسی را در پیش گیرند و به پایبندی به توافق بازگردند.

بلینکن در حالی ایران را به رویگردانی از دیپلماسی متهم نموده و توپ را در زمین ایران دانسته که این کشور او بوده که با خروج از برجام تحریم های گسترده ای را علیه تهران وضع نموده است.

بلینکن بار دیگر این ادعای آمریکا را تکرار کرد: اگر این اتفاق بیفتد آمریکا به دنبال توافقی طولانی تر و قوی تر با ایران بوده و به بعضی موضوعات دیگر نیز خواهد پرداخت.

او این موضوعات را بی ثبات سازی سایر کشورهای خاورمیانه، برنامه موشک های بالستیک و ... خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه با وزیران خارجه سه کشور اروپایی ملاقات نموده همچنین اعلام نمود که آمریکا و اروپا در خصوص ایران هم نظرند

او توضیح داد: من شب گذشته جلسه ای با سه کشور اروپایی که [در مسئله ایران]شریکانمان هستند داشتم. همه ما، درباره ایران توافق نظر بسیار زیادی داریم.

بلینکن بار دیگر مدعی شد که آمریکا خواهان تعامل با ایران است، در حالی که ایران چنین آمادگی ای از خودش نشان نداده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید نموده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض نموده این واشنگتن است که باید با برطرف تحریم ها به توافق بازشود و طی شدن این فرایند به مذاکرات دیگری احتیاج ندارد. تهران البته تأکید نموده اصرار یا عجله ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1021

به "بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است، بلینکن: توپ در زمین ایران است، سناتور آمریکا: دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است، بلینکن: توپ در زمین ایران است، سناتور آمریکا: دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید