بزرگداشت سه نویسنده بچه ها برگزار شد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، مراسم نکوداشت ناهید معتمدی، بتول مؤمن و منوچهر سلیمی، نویسندگان پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان برگزار گشت.

بزرگداشت سه نویسنده بچه ها برگزار شد

به گزارش خبرنگاران بر اساس خبر رسیده، در مراسم قدر مجموعه گل که عصر چهارشنبه (13 آذرماه) در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با بیان این کهما علاقه مند بودیم این گرامیداشت در زمانی برگزار شود که حال همه ما و حال ادبیات کودک بهتر باشد، گفت: ادبیات کودک همواره بازتاب دهنده اوضاع و احوال اجتماعی و شرایط مردمان خود بوده است.

او در ادامه اظهار کرد: نویسندگان کودک و نوجوان باید خاطره ها و رویاهای بچه ها را بسازند و تصور بچه هایی بدون رویا و خاطره، تصوری ناخوشایند و غیرقابل دفاع در جهانی بچه ها است.

عموزاده خلیلی بیان کرد: نویسندگان از همان نخستین قصه هایی که بچه ها و نوجوانان ما خوانده اند و بزرگان ما برای بچه های مان نوشته اند، همواره نسبت به شرایط زمانه خود واکنش نشان داده و در قبال آن بی اعتنا نبوده اند.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: نویسندگان کودک و نوجوان در زمانه شرارت ها و پلیدی ها، مهرانگیزترین داستان جهان، قصه پیرزنی که خانه اش قد یک غربیل بود و تمام موجودات بی پناه را در خانه اش جای داد، بازآفریده اند؛ در زمانه سیطره جنگ و دیوانگی و فاشیسم، شازده کوچولویی را خلق کرد تا حماقت ها و بلاهت های آدم بزرگ ها را برای بچه ها نقل کند و نشان بدهد که روی خوش زندگی کجاست؛ نویسندگان کودک رنج های فقر و نداری را در قصه های قالیباف خانه به نمایش گذاشتند و در قصه های مجید با شیرینی زهرآگینی این فقر را به تصویر کشیدند؛ نویسندگان کودک در دوران ستمشاهی، داستان ماهی سیاه کوچولو و رحم آورترین رویاهای بچه ها را در یک هلو و هزار هلو روایت کردند و در زمانه سیطره دروغ و خدعه و نیرنگ، پینوکیو را خلق کردند و قصۀ چوپان دروغگو را برای بچه ها گفتند. و در زمانی که جنگ تحمیلی کشور و مردم ما را تحت رنج قرار داد، نویسنده کودک، رنجها و رویاهای دخترک جنوبی، هستی را برای بچه های مان نوشت. این روایت گویی روایت ازلی و ادبیات کودک است که قصه های مان همواره رنگ و بوی زمانه را دارد و نویسنده کودک هیچ وقت نسبت به حال و روز بچه ها زمانه اش بی تفاوت نمانده است.

عموزاده خلیلی در این مراسم همچنین یادآور شد: شرمنده ایم برگزاری گرامیداشت عزیزانی که به گردن ادبیات کودک حق دارند، در زمانی که اعلام شده بود، مقدور نشد و به جای برگزاری در فضایی سازگار با روحیه بچه هاه به این زمان که روح و جان ما آکنده از تلخی است، موکول شد.

ناهید معتمدی، نویسنده، مترجم و فعال شورای کتاب کودک یکی از پیشکسوتانی بود که در این جلسه به خاطر سال ها فعالیت اثرگذار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد تکریم قرار گرفت. او با بیان این که از تماس تلفنی آقای کاشفی خوانساری برای حضور در این مراسم شگفت زده شدم گفت: البته از چنین سعادتی خوشحالم و امیدوارم تا زمانی که در جهان هستم بتوانم با همان انرژی که در تمام طول عمر خود داشته ام خدمتگزار بچه ها و نوجوانان و جامعه ادبیات باشم.

شهلا انتظاریان، نویسنده، مترجم و عضو شورای کتاب کودک در این جلسه با اشاره به دوستی و همکاری چندین ساله با ناهید معتمدی، علاقه مندی به آموختن و آموزش دادن، خستگی ناپذیری و پیگیری امور تا حصول نتایج ارزشمند را از ویژگی های ناهید معتمدی برشمرد و گفت: حضور و استفاده از تجارب ایشان برای جوان ترها غنیمت است و ایشان هیچ وقت بازنشسته ادبیات کودک نخواهد شد.

فاطمه مرتضایی فر، عضو هیأت مدیره شورای کتاب کودک نیز در این مراسم با اشاره به زوایای مختلف شخصیتی ناهید معتمدی و حدود 30 سال همکاری با او اضافه کرد: انجام کارهای داوطلبانه، فعالیت مختلف در بخش های گوناگون شورا، حضور پررنگ در بخش ادبیات کودک شورای کتاب، دبیری برگزاری مراسم بزرگداشت عباس یمینی شریف در سال 85، دبیری برگزاری همایش مولانا و ادبیات کودک در سال 86، حضور چندین ساله در کمیته های بررسی و نقد و پژوهش و جوایز داستان، همکاری های مطبوعاتی و ترجمه حدود 10 کتاب برای بچه ها بخشی از فعالیت های خانم معتمدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

منوچهر سلیمی، نویسنده، محقق و گردآورنده افسانه های قدیمی، دیگر عضو پیشکسوت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این مراسم از فعالیت های او تقدیر شد. او ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، از فعالیت های خود در عرصه ادبیات کودک سخن گفت.

افشاری، نویسنده و فعال در حوزه میراث فرهنگی از دیگر حاضران در این جلسه، پژوهش در زمینه تشابه افسانه های ایرانی و خارجی، همکاری با مطبوعاتی چون نشریه توفیق، همراهی با ملک الشعرای بهار در اقدامات فرهنگی و پژوهشی، تألیف هفت جلد کتاب افسانه های ایران و شش جلد کتاب قصه برای بچه ها را برخی از خدمات ارزنده منوچهر سلیمی در جامعه ادبیات کشور عنوان و اظهار کرد: در جایی که نهادهای اصلی وظایف خود را در زمینه پاسداشت این گونه خدمات ارزشمند انجام نمی دهند، برگزاری این جلسه از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اقدام شایسته و ارزنده ای است.

بتول مؤمن با نام هنری آذرمهر عضو دیگر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این نشست از زحمات و خدمات او در عرصه ادبیات قدردانی شد. او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه یکی از شعرهایش را برای حاضران خواند.

جامی پور، نویسنده و فرزند بتول مؤمن نیز در این جلسه با اشاره به دوستی و همسایگی این نویسنده با فروغ فرخزاد در شهر اهواز و تأثیرپذیری مؤمن از آزاداندیشی فروغ طی دهه های 30 و 40، عرضه بیش از 20 عنوان کتاب به بازار نشر از جمله سیلاب، ضرب المثل های دزفولی، گل های بهاری، زهره و خورشید و کوسه و بلمچی را از دستاوردهای ادبی او برشمرد.

در میانه این جلسه ویدویی کوتاه از فعالیت های هر سه پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان برای حاضران نمایش داده شد.

اهدای لوح سپاس و هدیه ای از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از دیگر بخش های این مراسم بود.

در این نشست برخی از حاضران نیز به خواندن شعرهای خود در وصف پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 76

به "بزرگداشت سه نویسنده بچه ها برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت سه نویسنده بچه ها برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید