اقدامات ایرلاین های جهان برای کاهش تولید کربن دی اکسید
به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، بالاخره صنعت هواپیمایی تصمیم گرفته تا قدم هایی جدی در راستای کاهش تولید کربن بردارد و تاثیر مخرب آن را بر محیط زیست به کمترین حد ممکن برساند.
خبرنگاران این بار خبرهای بهتری از صنعت هواپیمایی دارد. همه ما می دانیم که هواپیماها با انتشار گازهای مضر به خصوص کربن دی اکسید نقش قابل توجهی در آلودگی های محیطی دارد. حال آنکه برای کاهش انتشارات اقداماتی انجام داده شده که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از خبرنگاران باعث می شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.
شرکت هواپیمایی جت بلو (JetBlue) آخرین ایرلاینی است که برای کاهش تاثیرات محیطی هواپیماها ترتیبی لحاظ کرده است. نقشه های این ایرلاین برای جبران انتشار کربن دی اکسید برای تمام پروازهای داخلی در ژوئیه 2020 شروع می شود و هواپیمایی آمریکا را به اولین ایرلاین مهمی تبدیل می کند که در پروازهای داخلی کربن تولید شده را جبران می کند.
همچنین جت بلو از اواسط 2020، برای پروازهای خارج از فرودگاه سانفرانسیسکو، از سوخت زیستی استفاده می کند.
این آخرین ابتکار صنعت هواپیمایی است که اگرچه هنوز راه زیادی در پیش دارد؛ اما گام بزرگی است.
ایرفرانس در 1 ژانویه 2020، شروع به جبران صددرصد کربن منتشرشده از پروازهای داخلی کرده است. این یعنی حالا بیش از 450 پرواز روزانه به خاطر سرمایه گزاری های ایرفرانس برای برنامه های کاهش کربن، از سوخت زیستی استفاده می کنند.
آوریل گذشته دلتا ایرلاینز بیان نمود که از 22 آوریل در تمام پروازهایش از و به نیویورک، بوستون، سیاتل، لس آنجلس، رالی - دورهام و آتلانتا، معادل بیش از 300٬000 هواپیما، انتشارات کربن را جبران می کنند.
دلتا اولین بار در سال 2007 برنامه تعدیل کربن (آفست کربن) را اعمال کرد و قول داد تا سال 2012، با خرید مداوم کربن آفست ها، سطح انتشار کربن را محدود کنند.
در سال 2018، یونایتد ایرلاین در اخبار بیان نمود که تا سال 2050، 50 درصد تولید گازهای گلخانه ای خود را در مقایسه با سال 2005 کاهش می دهد. همچنین برخی اهداف محیطی دیگر خود را مانند سوخت های زیستی ماندگارتر، سرمایه گزاری بر هواگردهایی با سوخت کم و حذف استفاده از نی ها و چوب های یک بارمصرف و پلاستیکی، معرفی کرد.
یونایتد با همکاری Sustainable Travel International، به توسعه برنامه Eco Skies Carbon Choice پرداخت که به مسافران اجازه می داد تا میزان کربن تولیدشده را بر اساس پروازهایشان محاسبه کنند و میزان کربنی که برای پروژه های کاهش کربن باید تعدیل شود نیز نشان می دهد (با استفاده از پول یا مسافت).
دیگر ایرلاین ها نیز پیشنهادهای مشابهی برای تعدیل کربن داشته اند. به عنوان مثال آلاسکا ایرلاینز و جت بلو با هم متحد شدند تا به مسافران این فرصت را بدهند تا پروازهایشان را آفست کنند. ایر کانادا با هدف حمایت از برنامه تعدیل انتشار با Less Emission (در تورنتو) همکاری کرده است.
امریکن ایرلاین برنامه تعدیل کربن ندارد؛ اما در گزارش اخیر اعلام کرده است که برای تعدیل انتشارهای غیرمستقیمش، انرژی های تجدیدشدنی تهیه می کند و حالا 100 درصد برقی که در فرودگاه بین المللی دالاس - فورت ورث استفاده می شود از منایع تجدیدشدنی هستند.
تعدیل کربن یا آفست کربن چیست؟
تعدیل کربن، سرمایه گزاری های مالی در پروژه ها و سازمان هایی هستند که به کاهش تاثیر انتشار کربن دی اکسید کمک می کند. بنابراین در مثال دلتا، تعدیل انتشار کربن دی اکسید حاصل از پروازهای Delta Earth Day یعنی همکاری با پروژه ای که از درختان حمایت می کند (حتما می دانید که درختان کربن دی اکسید را جذب می کنند) و کمک به کاهش تاثیرات انتشار گازهای مضر.
این مفهوم اندکی بحث برانگیز است؛ اما طبق گفته پالوما زاپاتا، مدیرعامل اجرایی شرکت Sustainable Travel International، هدف برنامه های تعدیل کربن فرودگاه ها واقعا ایجاد تغییر است. او می گوید:
این برنامه ها واقعا موثر هستند.
او همچنین اضافه می کند که برنامه های تعدیل از دهه های گذشته راه طولانی را پشت سر گذاشته اند. او ادامه می دهد که ده سال پیش صنعت تعدیل کربن بسیار پراکنده و خیلی نامنظم بود؛ اما حالا بررسی و اصلاح شده اند.
توافقات بین المللی مستلزم سفرهای هوایی، سبزتر شده اند
سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی در سال 2016 یک طرح تعدیل و کاهش کربن برای پروازهای بین المللی معرفی کرد (که به CORSIA معروف است) با این هدف که تمام پروازهای بین المللی پس از 2020 از زیست سوخت استفاده کنند. ایرلاین ها برای نشان دادن موافقت خود باید بسته های تعدیل کربن بخرند تا بتوانند افزایش گازهای مضر را از امسال به بعد جبران کنند.
انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی هم برای صنعت هواپیمایی برنامه هایی ترتیب داده است. سازمان تجارت دنیای درخواست کرده است که از سال 2009 تا 2020، میانه استفاده از سوخت را سالانه 1.5 درصد کاهش دهند و تا سال 2050، نسبت به سال 2005، از 50 درصد انتشار کربن دی اکسید پروازها بکاهند.
پرواز کردن یا پرواز نکردن
پس آن هایی که می خواهند برای زمین مفید باشند و در عین حال سفر کنند، چه کاری باید انجام دهند؟
طبق شورای دفاع از منابع طبیعی، صنعت هواپیمایی تنها 2 درصد از انتشار کربن دنیا را تشکیل می دهد. این شورا وظیفه کنترل و تشویق ایرلاین ها برای ایجاد تغییرات اساسی را به عهده دارد تا کمترین تاثیرات را بر محیط زیست داشته باشند.
دیوید دانیگر، رهبر ارشد استراتژیک شورای دفاع از منابع طبیعی در مصاحبه ای گفته است:
شما نمی توانید به مردم بگویید که برای جشن سال نو به خانه عمویشان نروند و به جایش از ویدیو کنفرانس استفاده کنند. این کار موثر نیست؛ اما انتخاب های کوچک تغییرات بزرگی اعمال می کنند.
این سازمان به مسافران توصیه می کند به جای کنار گذاشتن سفرهای هوایی، تصمیمات آگاهانه ای درباره پرواز بگیرند. او برای تشویق حاملان به حمایت از سوخت های زیستی با ماندگاری واقعی، مدام کارت های امتیاز (Aviation Biofuel Scorecard) منتشر می کند. او در آخرین کارت امتیاز خود از سال 2017، ایرفرانس/ KLM، جت بلو و یونایتد را به عنوان ایرلاین های اصلی رتبه بندی کرده است.
استفاده از زیست سوخت، کاهش انتشارات و خرید تعدیل کربن همگی ابتکاراتی هستند که صنعت هوایی بین المللی به وسیله توافقات بین المللی مانند CORSIA اعمال کرده است. اصرار مسافران نیز بی تاثیر نبوده است.
طبق گفته های زاپاتا، ایرلاین ها به وسیله دو عامل تشویق می شوند: آژانس های نظارتی برای کنترل انتشار و استفاده از تعدیل کننده ها و آگاهی روبه افزایش مصرف کنندگان از مسائل طبیعت.
زاپاتا می گوید:
ایرلاین ها مسئول نیازهای بازار هستند.
او اشاره می کند که این کارها تلاش های روبه افزایشی است که مسافران نگران محیط زیست، می خواهند بیشتر و بیشتر مثل آن را ببینند. حاملان نیز با انجام اقدامات بهتر برای کره زمین، می توانند به این اشتیاق مسافران پاسخ دهند.
همیشه می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده کنید و بلیط سفر خود را ارزان تر از هر جای دیگر تهیه کنید.
منبع: کجارو / afar.com