10 نکته مهم درباره استفاده از ترازو و میزان گیری وزن

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ترازو به شما یاری می نماید که از پیشرفت کاهش وزن خود آگاه شوید، اما زمانی می توانید از این وسیله اطلاعات مفید کسب کنید که مقدار گیری وزن را به شیوه درست و در زمان مناسب انجام دهید. وزن بدن می تواند در طول روز در نوسان باشد و بسته به زمانی که خود را وزن می کنید ممکن است ترازو عدد بالاتر یا پایین تری را نشان دهد. در مقاله امروز مجله اینترنتی خبرنگاران مگ به مهم ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از ترازو به آن ها توجه کنید، می پردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

10 نکته مهم درباره استفاده از ترازو و میزان گیری وزن

1. صبح ها وزن خود را میزان بگیرید

شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز روی ترازو بروید، اما انجام این کار در ابتدای صبح (بعد از تخلیه مثانه و قبل از خوردن هر نوع غذا یا نوشیدنی) دقیق ترین نتیجه را در اختیار شما قرار می دهد. چون ساعت ها از صرف آخرین وعده غذایی شما گذشته است و ورزش یا سایر فعالیت های بدنی نمی توانند وزن تان را تحت تأثیر قرار دهند. وزن شما بعد از غذا خوردن بالاتر و پس از ورزش پایین تر از حد معمول است. چرا که ترازو وزن مایعات و غذاهای مصرفی را میزان می گیرد و در طول ورزش به علت تعریق آب از دست می دهید.

سعی کنید همواره در روز خاصی از هفته و در یک ساعت معین خود را وزن کنید. چون وزن می تواند در طول روز نوسان داشته باشد. به علاوه، تحقیقات نشان داده اند که وزن ما در روزهای آخر هفته بیشتر می گردد. بنابراین، اگر شنبه صبح بعد از شامی که شب قبل در رستوران یا مهمانی خورده اید برای وزن کردن خود اقدام کنید، ممکن است عدد روی ترازو بالاتر از حد معمول باشد. به عنوان مثال، دوشنبه یا سه شنبه می تواند برای این کار مناسب باشد؛ چون چند روز فرصت دارید که عادات غذایی خود را بهبود ببخشید.

2. زمان مناسبی را برای میزان گیری وزن انتخاب کنید

اگرچه اول صبح برترین زمان برای میزان گیری وزن است، اما ممکن است فردی بخواهد خود را در زمان دیگری از روز وزن کند. در این صورت، بهتر است بعد از خوردن یک وعده غذای حجیم، نوشیدن میزان زیادی مایعات یا ورزش کردن روی ترازو نروید. بعلاوه توصیه می گردد از وزن کردن خود در روزهای قبل از قاعدگی خودداری کنید. در هفته منتهی به قاعدگی، هورمون ها باعث نوسانات وزن می شوند که این می تواند به طور موقت روی عددی که ترازو نشان می دهد تأثیر بگذارد.

همان طور که گفته شد، بلافاصله بعد از ورزش نباید وزن خود را میزان بگیرید. وقتی ورزش می کنید به ازای هر 16 اونس (473 میلی لیتر) عرق یک پوند (453 گرم) وزن از دست می دهید. به طور کلی، در طول یک ساعت دویدن حدود 17 اونس (502 میلی لیتر) و در طول 30 دقیقه دویدن تقریبا 8/5 اونس (251 میلی لیتر) آب از دست می دهید که این باعث می گردد بلافاصله بعد از ورزش وزن تان کمتر باشد. بنابراین، عدد روی ترازو نمی تواند نشان دهنده وزن واقعی شما باشد. یک شب به بدن خود فرصت دهید تا بهبود پیدا کند و صبح روز بعد وزن تان را میزان بگیرید.

3. یک بار در هفته روی ترازو بروید

تحقیقات نشان داده اند که میزان گیری روزانه وزن ممکن است مؤثرترین روش برای کاهش وزن باشد. در یک مطالعه، بزرگسالانی که 6 تا 7 بار در هفته خود را وزن می کردند، در عرض یک سال تقریبا 1/7 درصد از وزن بدن شان را از دست دادند. اما کسانی که هفته ای یک بار روی ترازو می رفتند پیروز به کاهش وزن نشدند.

با این حال، همه کارشناسان موافق وزن کردن روزانه نیستند. چرا که ممکن است باعث گردد فرد به عدد روی ترازو بیشتر از اصلاح سبک زندگی، پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم اهمیت بدهد. به همین علت، بسیاری از محققان به مردم توصیه می نمایند که وزن خود را یک بار در هفته میزان بگیرند. آن ها معتقدند که بهتر است پیشرفت خود را در یک مدت زمان طولانی که برای اتخاذ عادت های نو مناسب است، ارزیابی کنید.

از سوی دیگر، وزن کشی هفتگی باعث می گردد با نوسانات وزن که به طور طبیعی در طول روزهای مختلف هفته رخ می دهند، روبرو نشوید. وزن بدن ممکن است در روزهای مختلف کمی تغییر کند و وزن کردن روزانه باعث می گردد برخی از افراد در خصوص وزن خود دچار وسواس شوند.

4. از ترازو به درستی بهره ببرید

هنگام وزن کردن خود، به جای اینکه ترازو را روی سطوح نرم مانند فرش قرار دهید بهتر است آن را روی یک سطح سفت و هموار مانند کاشی یا چوب بگذارید. قرار دادن ترازو روی فرش یا سطوح ناهموار بر دقت میزان گیری تأثیر منفی دارد. نکته مهم دیگر این است که با هر دو پای خود در مرکز ترازو بایستید و هنگام میزان گیری تا حد امکان ثابت بمانید.

5. همواره از یک ترازوی دیجیتال یکسان بهره ببرید

ثبات در میزان گیری وزن نه تنها در خصوص زمان بلکه در خصوص عوامل دیگر هم حائز اهمیت است. به گفته محققان، ترازوهای دیجیتال دقیق تر از سایر ترازوها هستند و برای کسب برترین نتیجه باید همواره از یک ترازوی دیجیتال یکسان برای وزن کردن خود بهره ببرید. حتی اگر کالیبراسیون ترازو نادرست باشد، با استفاده مداوم از یک ترازوی ثابت می توانید به درستی تغییرات وزن خود را پیگیری کنید.

ترازو هوشمند شیائومی مدل Mi-Smart-Scale2

615,000

تومان

ترازو دیجیتال کمری فیت مدل PS 2019 طرح B wave

300,000

271,800

تومان

خرید انواع ترازو

مشاهده همه

6. هر بار یک نوع لباس ثابت بپوشانید

برای میزان گیری دقیق وزن باید بدون لباس روی ترازو بروید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست، هر بار که خود را وزن می کنید از یک نوع لباس ثابت استفاده نموده و از پوشیدن لباس های حجیم یا سنگین مثل ژاکت یا کفش بپرهیزید.

7. پیشرفت خود را پیگیری کنید

تحقیقات نشان می دهد که ثبت کردن وزن در یک اپلیکیشن یا دفترچه یادداشت با پیروزیت در کاهش وزن مرتبط است. بنابراین، هر هفته که خود را وزن می کنید، عدد روی ترازو را یادداشت کنید.

8. نگران نوسان وزن تان نباشید

اگر یک بار عدد روی ترازو با انتظار شما مطابقت نداشت، ناامید نشوید و خود را شکست خورده تلقی نکنید. یک مطالعه نشان داده است که وزن بزرگسالان می تواند در طول روز به طور میانگین تا 4 پوند (1/8 کیلوگرم) نوسان داشته باشد.

تغییرات هورمونی، مصرف زیاد نمک و غذاهای شور و حتی یبوست از جمله عواملی هستند که می توانند به طور موقت روی وزن شما تأثیر بگذارند. با روند کاهش وزن خود سازگار باشید و تنها زمانی که وزن شما به مدت 6 تا 8 هفته کاهش پیدا نکرد، در پی یک رویکرد متفاوت بروید. برای این کار می توانید از متخصص تغذیه یاری بگیرید.

9. سایر معیارهای پیروزیت را پیدا کنید

پیشرفت در برنامه کاهش وزن از درگیر شدن شما با رفتارهای سالم و پیروی از سبک زندگی صحیح ناشی می گردد. بنابراین، به جای اینکه فقط به آنچه که ترازو می گوید توجه کنید، در پی عادت های مفیدی باشید که در طولانی مدت باعث پیروزیت شما می شوند. هیچ کس فقط با رفتن روی ترازو وزن کم نمی نماید.

شما برای لاغر شدن باید مراقبت رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود باشید. به عبارت دیگر، به طور منظم ورزش کنید، غذاهای مغذی و کم کالری مثل سبزیجات غیرنشاسته ای بخورید و به میزان کافی آب بنوشید. این پارامترها در کنترل شما هستند و به شما یاری می نمایند که به تدریج به نتیجه مطلوب برسید.

10. در صورت بروز احساسات منفی، خود را وزن نکنید

اگر وزن کردن بدن به ایجاد احساسات آزاردهنده منجر می گردد یا باعث می گردد در زمان غذا خوردن و ورزش کردن به رفتارهای ناسالم روی بیاورید، ترازو را کنار بگذارید. بعلاوه اگر سابقه اختلال خوردن دارید، بهتر است از وزن کردن خود بپرهیزید. به جای اینکه روی عدد وزن خود تمرکز کنید، به سایر معیارهای پیروزیت توجه داشته باشید. برای مثال، به این فکر کنید که می توانید لباس های قدیمی خود را که تنگ شده بودند، دوباره بپوشید.

کلام پایانی

حفظ ثبات در میزان گیری وزن برای کسب نتیجه دقیق اهمیت حیاتی دارد. معمولا صبح برترین زمان برای وزن کشی است. اگر رعایت این امر برایتان امکان پذیر نیست، سعی کنید همواره در یک روز و ساعت معین وزن خود را میزان بگیرید تا بتوانید به راحتی تغییرات آن را پیگیری کنید. شما باید از عدد روی ترازو به عنوان یک راهنما بهره ببرید؛ با این حال اگر به طور ناگهانی و ناخواسته وزن تان به میزان زیاد کاهش یا افزایش یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: livestrong, insider, medicalnewstoday

سؤالات متداول

شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

شاخص توده بدنی به ارزیابی وزن بدن یاری می نماید. این شاخص از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید.

چگونه بفهمم وزن من مناسب است یا خیر؟

شاخص توده بدنی 18/5 تا 24/9 برای بزرگسالان طبیعی تلقی می گردد. افرادی که BMI آن ها کمتر از 18/5 است کم وزن هستند و افرادی که BMI آن ها بین 25 تا 29/9 است اضافه وزن دارند. BMI بین 30 تا 34/9 چاقی درجه یک، بین 35 تا 39/9 چاقی درجه دو و 40 یا بالاتر چاقی درجه سه (چاقی شدید) در نظر گرفته می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1686

به "10 نکته مهم درباره استفاده از ترازو و میزان گیری وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم درباره استفاده از ترازو و میزان گیری وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید