کتاب سفر ، سفر در ایران

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گاسپار بعد از سفر به ایران تصمیم می گیرد کتابی درباره سرزمین مان بنویسد. اول می خواست کتابش مانند سفرنامه نویسی های دیگر جهانگردانِ اروپایی باشد و بیشتر در خصوص بناهای ایرانی بنویسد. اما نظرش تغییر می نماید کتابش را به آداب و رسوم ایرانی ها اختصاص می دهد. در تمام کتاب گاسپار این نکته را گوشزد می نماید که تا چه میزان فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی با فرهنگ غربی فرق دارد. در بخشی از کتاب آمده...

کتاب سفر ، سفر در ایران

در قسمت هایی از کتاب چنین می خوانیم:

... با این حال بچه های بدقواره کمتر به چشم نمی خورد. به مجرد این که کودکی اعم از پسر یا دختر چشم به جهان گگردد، او را چندین بار با آب سرد می شویند و سپس قنداق می کنند. فشاری که موقع قنداق کردن به کودک وارد می آید چنان است که بچه را تا سر حد خفگی پیش می برد. آن گاه بچه را در گهواره یا ننو می خوابانند.

... اصول شهرسازی در مشرق زمین به طور خاصی با اروپا تفاوت دارد و این تفاوت به دلیل فقدان سنگ در ایران بیشتر محسوس است. هر کسی نمای خانه اش را از ان سمتی که مناسب می داند و به ابعادی که میل دارد می سازد، بدون آن که کسی حق اعتراض داشته باشد. غالبا ساختمانی را که صبح آغاز نموده اند، عصر به اتمام می رسانند. البته پوشاندن سقف که مهتابی است و مدت بیشتری برای استحکام بخشیدن آن ضروری است، از این اصل استثناست. بناها با آهنگ خاصی کار می کنند و با خواندن آواز مصالحی را که نیاز دارند، طلب می کنند.

... دست پخت ایرانیان را نباید دست کم گرفت و به نظر من آشپزی آنها بر آشپزی ایتالیایی ها و اسپانیولی ها رجحان دارد. غذای ملی ایران پلو است که با دقت و مهارت از برنج و روغن فراهم می کنند. خوب درآوردن پلو به قدری مشکل است که خود ایرانی ها اعتراف می کنند، از هر صد نفر آشپز به زحمت دونفر پیدا می گردد تا بتوانند به طور کامل و دقیق در این امر توفیق یابند. پلو انواع و اقسام مختلفی دارد: پلو با کشکش، انگور فرنگی، دانه انار، پسته، بادام، زعفران، سبزی و.... ایرانی ها به ندرت سوپ می خورند ولی نوعی آبگوشت با گوشت گوسفند و مرغ درست می کنند که نامش شورباست و به راستی می توانم بگویم که خیلی به ندرت خوشمزه تر از آن را در اروپا خورده ام.

پانوشت یک: ناشر این کتاب شباویز است و مترجم آن منوچهر اعتماد مقدم است.

پانوشت دو: افسر فرانسوی که در سالهای 1812-1813م در پانزدهمین سال سلطنت فتحعلی شاه قاجار و ولایتعهدی عباس میرزا در ایران اقامت داشته است.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1616

به "کتاب سفر ، سفر در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سفر ، سفر در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید