کاهش 27 درصدی حجم بارش ها در استان اردبیل

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از تشدید تنش آبی در استان اطلاع داد و گفت: حجم بارش در استان نسبت به دوره بلندمدت 27 درصد کاهش یافته است.

کاهش 27 درصدی حجم بارش ها در استان اردبیل

حمید فضایلی گفت: تنش آبی نسبتا شدید که از چندین سال گذشته در استان اردبیل آغاز شده سال جاری نیز با کاهش بارندگی ها روند شدیدتری به خود گرفته و نگرانی ها برای تداوم و تشدید خشکسالی در منطقه را بیشتر نموده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: در کنار کاهش ادامه دار بارش ها از چند سال پیش، کاهش شدید روان آب ها و ذخایر زیرزمینی باعث شده که در سال های اخیر این استان با خطر خشکسالی روبرو بوده و از این بابت خسارت قابل توجهی به کشاورزان وارد گردد.

فضایلی گفت: کاهش بارندگی ها در استان اردبیل و تداوم خشکسالی علاوه بر بروز مسائل بسیار برای کشاورزان، این روز ها تا مرز آب آشامیدنی مردم نیز پیشروی نموده و در بسیاری از روستا ها مشکل تامین آب و در بعضی شهر ها نیز قطعی آب و کاهش کیفیت آن قابل مشاهده است.

او با اشاره به کاهش حجم سد های استان اردبیل گفت: از حجم 402 میلیونی مخازن 52 سد استان در حال حاضر121 میلیون متر مکعب پر شده و بیشتر سد ها با کاهش ذخیره آب نسبت به سال قبل روبرو هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل می گوید: سد یامچی اردبیل با حجم ذخایر آبی به اندازه 82 میلیون متر مکعب به عنوان مهم ترین سد استان که تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان است در حال حاضر حدود 24 میلیون مترمکعب آب دارد.

فضایلی ادامه داد: سد خداآفرین با 199 میلیون مترمکعب ذخیره آبی نسبت به سال قبل 34 میلیون مترمکعب کاهش و ﺳﺪ ارس هم با 912 میلیون مترمکعب آب نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

او گفت: ظرفیت سد سبلان از 105میلیون متر مکعب به 21 میلیون متر مکعب و حجم مخزنی سد احمد بیگلو هم از 27 میلیون متر مکعب به 6 میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: حجم ظرفیت سد گیوی در شهرستان کوثر هم 49 میلیون متر مکعب است که به علت کمبود بارش این اندازه به 13 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

بر اساس آمار های موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می باشند در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

تا به امروز 10 سد مخزنی بزرگ و 42 سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

خبرنگاران اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1623

به "کاهش 27 درصدی حجم بارش ها در استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 27 درصدی حجم بارش ها در استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید