چرا نمی توانیم به صورتمان دست نزنیم؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، در حالی که هنوز راه موثری برای مواجهه با شیوع گسترده ویروس کرونا یافت نشده است، کارشناسان می گویند بهترین روش جلوگیری از انتقال این ویروس رعایت فردی و دست نزدن به دهان، بینی و چشمان است. راهی که در ابتدای امر ساده به نظر می رسد اما کمتر کسی است که بتواند در مقابل وسوسه دست زدن به صورتش مقاومت کند.

چرا نمی توانیم به صورتمان دست نزنیم؟

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از یورونیوز نوشت: یک پژوهش که در دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا اجرا شده است نشان می دهد افراد به طور متوسط 23 بار در ساعت، یا 368 بار در زمان بیداری، صورتشان را لمس می کنند.

کوین چاپمن، روانشناس و رئیس مرکز اختلالات مربوط اضطراب رفتاری، می گوید میل دست زدن به صورت یک عادت به شدت طبیعی انسانی است؛ چرا که لمس صور ت تان به صورت ناخودآگاه این پیغام را ارسال می کند که شما در مقابل افراد دیگر یک وجود مجزا هستید و نسبت به آن آگاهی دارید.

دکتر چاپمن در توضیح این مطلب می گوید: خویشتن آگاهی در جمع معمولا به این مسئله برمی گردد که خودمان را از نگاه دیگران و در روابط روزمره با آنها چگونه می بینیم. به طور طبیعی ما برای پی بردن به احساسات بقیه به صورت آنها نگاه می کنیم. در نتیجه لمس صورت ممکن است به حساسیت غریزی ما در توجه به این بخش از بدن نیز بازگردد.

یک پژوهش که در سال 2014 اجرا شده است نشان می دهد لمس صورت در تنظیم استرس و شکل گیری خاطره موثر است.

اما حال که مسائل انتقال ویروس از این طریق بیشتر شده است، اداره بهداشت آمریکا توصیه کرده تا افراد این عادت را کنار بگذارند. مشکل اما در خودداری از انجام این عمل این است. در واقع که اگر به خودتان بگویید دست به صورتم نمی زنم، بیشتر احتمال دارد تا به آن دست بزنید.

دکتر چاپمن می گوید به جای برخورد چکشی و قاطع، بهتر است روشی منعطف را امتحان کنیم. برای مثال به جای این که بگوییم من امروز وقتی بیرون هستم اصلا و ابدا به صورتم دست نمی زنم، می توانیم این طور امتحان کنیم: امروز بیشتر مراقب هستم که به صورتم دست نزنم.

تنظیم یک یادآور روی موبایل، به این صورت که هر از چند گاه پیغام هشداری برایمان بفرستد، از دیگر راه هایی است که می تواند به ما در اجتناب از لمس صورت کمک کند. همین طور مشغول کردن دست ها از طریق بازی با توپ استرس هم می تواند راه مناسبی باشد.

دنیس کامینز، دانشمند رفتارشناس که در زمینه شکل گیری فرآیند تصمیم گیری تحقیق در ذهن کرده است، می گوید اگر چیزی در دسترس نیست می توان انگشتان را به هم قلاب کرد تا نتوانیم آنها را به صورتمان بزنیم.

این روش ها می تواند ما را کمک کند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا را در جامعه بگیریم. ویروسی که تا کنون بیش از 98 هزار تن را مبتلا کرده و دست کم 3300 نفر را به کام مرگ کشانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 342

به "چرا نمی توانیم به صورتمان دست نزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نمی توانیم به صورتمان دست نزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید