نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، نحوه سرمایه گذاری در بورس از نظر اکثریت مردم جامعه ناشناخته است، درحالی که آشنایی با بورس اوراق بهادار در زندگی مالی مردم بسیار موثر است.

نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

خبرنگاران | سرویس علوم - با توجه به ضرورت شتاب دریافت رشد و توسعه اقتصادی کشور، مبنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب چشم انداز 20 ساله کشور و براساس اصل 44 قانون اساسی، آشنایی با بورس اوراق بهادار و نحوه سرمایه گذاری در آن ضروری به نظر می رسد. بورس اوراق بهادار، یک شرکت سهامی عام المنفعه است که عملیات اجرایی بازار اوراق بهادار را بر عهده دارد. از مهم ترین وظایف این نهاد می توان به مواردی از قبیل تشکیل، سازماندهی و اداره بازار اوراق بهادار، پذیرش اوراق بهادار، وضع و اجرای ضوابط حرفه ای و انضباطی برای اعضا و نظارت بر فعالیت آن ها و حسن انجام معاملات اوراق بهادار پذیرفته شده اشاره نمود.

نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

پس از این که سرمایه گذار تصمیم گرفت در خرید یک ورقه بهادار خاص، یا مجموعه ای از اوراق بهادار سرمایه گذاری کند، بایستی به یکی از کارگزاران مراجعه نموده، دستور خرید یا فروش خود را به آنها ارائه دهد.

کارگزاران چه کسانی هستند؟

کارگزاران، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که در بازار بورس بین خریدار و فروشنده نقش واسطه را بازی می کنند و وظیفه یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را بر عهده دارند. کارگزاران طی تشریفات و آزمون های متعدد و خاصی انتخاب می شوند و بنابراین در کار خود دارای صلاحیت، مهارت و دانش لازم هستند. مهم ترین وظایف کارگزاران عبارتند از:

  1. انجام معامله: سفارش خرید را برای خریداران و سفارش فروش را برای فروشندگان انجام می دهند.
  2. اداره حساب سرمایه گذاری اشخاص: مدیریت حساب سرمایه گذاری اشخاص را بر عهده دارند.
  3. مشاوره و هدایت: از آنجا که کارگزاران به اطلاعات دسترسی سریعی دارند و کارشناسان متخصصی در اختیار دارند معمولاً خدمات اطلاعاتی قابل توجهی به مشتریان ارائه می دهند.
  4. معرفی: شرکت ها را برای پذیرش در بورس معرفی می کنند.

یک کارگزار باید چه معیارهایی داشته باشد؟

1) بتواند سفارش مشتری را سریع انجام دهد.

2) اطلاعات مربوط و کافی داشته باشد.

3) سیستم های داخلی مناسب داشته باشد.

فرایند دریافت و اجرای سفارش چگونه است؟

بعد از انتخاب کارگزار مناسب، مشتریان سفارش خرید یا فروش خود را به وسیله فرم هایی که توسط سازمان بورس در اختیار کارگزاران قرار می گیرد ارائه می دهند. در صورتی که مشتری سفارش خرید بدهد، باید وجهی را که معمولاً به اندازه خرید موردنظر است به حساب شرکت کارگزاری پرداخت کنند. در حالت سفارش فروش، مشتری باید علاوه بر فرم سفارش، فرم دیگری که وکالتنامه فروش نامیده می شود را نیز تکمیل کند.

سفارش های خرید و فروش

سفارشات خرید و فروش، فرم های نمونه ای هستند که رابطه حقوقی و قرادادی بین مشتریان و کارگزار، در امر خرید یا فروش را معین و تعریف می کنند و به همین دلیل تکمیل صحیح و دقیق آنها (چه خرید یا فروش) از اهمیت خاصی برخوردار است. این فرم ها معمولاً از دو قسمت تشکیل می شوند. یک قسمت چاپی، که معمولاً در تمام فرم ها یکسان و مشابه است و یک قسمت جاهای خالی که مشتری اطلاعات مورد نظر خود در قرارداد معامله را در آنها درج می نماید.

معین کد معاملاتی برای مشتریان

بعد از اینکه مشتری سفارش موردنظر خود را به کارگزار داد، باید کد معاملاتی مشتری معین شود. کد معاملاتی، نمادی است که به صورت اختصاصی برای تمام مشتریانی که در بورس اوراق بهادار معامله می کنند، به منظور شناسایی آنها در سیستم معاملاتی، سهولت انجام معاملات از نظر دادن اطلاعات متعدد مربوط به خریداران یا فروشندگان، نگهداری اطلاعات مشتریان، گزارشگری های دوره ای و صحت معاملات اجرا شده توسط کارگزاران معین می شود.

کد معاملاتی معمولاً علامتی است که از سه حرف و پنج عدد (مجموعاً هشت حرف) تشکیل شده و سه حرف اول تشکیل دهنده نام فامیل شخص و اعداد آن طبقه بندی وی در بانک اطلاعاتی سیستم کامپیوتری است. برای کسانی که برای اولین بار اقدام به خرید می کنند، به درخواست کارگزار توسط واحد صدور کد بورس، کد معاملاتی ایجاد می شود و سپس تمام خرید یا فروش های فرد با همان کد انجام می شود.

اجرای سفارش مشتریان

پس از اینکه کد معاملاتی مشتری صادر شد، کارگزار، سفارش او را وارد بازار می نماید. شبکه ارتباطات رایانه ای تشکیل دهنده بازار، توسط برنامه ای که به آن سیستم اجرای اتوماتیک سفارشات می گویند، معاملات را انجام می دهد. در این سیستم، معاملات بر اساس قواعد حراج و در صورتی انجام خواهد شد که قیمت فروش و قیمت خرید دقیقاً مساوی یکدیگر گردند. بر اساس قواعد حراج، این سیستم به طور معمولی معاملات خرید را به حداقل قیمت و معاملات فروش را به حداکثر قیمت به انجام می رساند.

سفارشات خرید و فروش که توسط کارگزاران برای معامله وارد سیستم می شود هر یک وارد لیست مجزا می شود. این سفارشات اول بر اساس قیمت خرید و فروش و دوم بر مبنای زمان ورود، در صف خریداران یا فروشندگان قرار می گیرند. در حالت خرید، اگر خریداری به قیمت بالاتر از دیگران بخرد، در صف خریداران، جلوتر از همه قرار خواهد گرفت (به ترتیب نزولی) و در حالت فروش، اگر فروشنده ای ارزانتر از دیگران بفروشد، نفر اول فروشندگان خواهد شد (به ترتیب صعودی).

کارگزاران از ساعت 8:30 تا 18 می توانند دستورات خرید و فروش خود را در سیستم وارد کنند، حذف کنند و یا تغییر دهند. هر دستور خرید یا فروش یک مشخصه زمانی دارد، اگر کارگزار این مشخصه را روز وارد کند دستور فقط برای همان روز اعتبار خواهد داشت و در صورتی که به صورت باز وارد شده باشد، تا زمانی که کارگزار آن را حذف نکند معتبر خواهد بود.

صدور اعلامیه خرید و فروش و گواهینامه موقت سهام

بعد از انجام هر معامله برای مشتریان (چه خرید یا فروش)، یکسری فعالیت های پشتیبانی و نهایی معامله مانند صدور اعلامیه های خرید و فروش و صدور گواهینامه موقت سهام توسط سیستم انجام می شود.

- اعلامیه های خرید وفروش، اسنادی هستند که اطلاعات مربوط به شرایط معامله سهام یک مشتری را نشان می دهند . این اعلامیه ها در حال حاضر برای هر معامله در 3 نسخه تهیه می شوند. یک نسخه برای خریدار سهام، یک نسخه برای فروشنده سهام، یک نسخه برای شرکتی که سهامش معامله شده است. در هر اعلامیه، اطلاعات زیر وجود دارد:

1) کد شرکت: برای تسهیل انجام معاملات، برای هر شرکت نماد خاصی توسط سیستم کامپیوتری طراحی شده که متشکل از چند حرف می باشد. اولین حرف، مشخصه صنعت یا گروهی است که شرکت در قالب آن فعالیت می نماید و سایر حروف نیز تلخصی است از نام شرکت و معمولاً به گونه ای انتخاب می شود که به خوبی نام شرکت اصلی را تداعی کند. در صورتی که به جای سهم حق تقدم آن معامله شود، در آخر این کد یا نماد، معمولاً حرف ح که نشان دهنده حق تقدم آن سهم است درج می شود.

2) تاریخ انجام معامله: که معمولاً در قسمت بالای سمت چپ اعلامیه درج می شود.

3) مشخصات شناسنامه ای مشتری: در بخش میانی اعلامیه ها ، اطلاعات شناسنامه ای مشتریان (خریدار یا فروشنده) و همچنین کد معاملاتی آنها ثبت می شود.

4) مشخصات معامله و در نهایت، در نیمه زیرین اعلامیه، اطلاعات اقتصادی مربوط به معامله مشتری، از لحاظ تعداد، نرخ معامله هر سهم، کل مبلغ معامله و کل وجوه قابل پرداخت خریدار و یا قابل دریافت فروشنده ثبت می شوند.

هزینه انجام معاملات

هزینه ای که مشتریان برای انجام معامله متحمل می شوند برای سفارشات خرید و فروش تا حدودی متفاوت است. در حال حاضر برای سفارشات خرید، مبلغی که خریدار می پردازد عبارتست از 0.4 درصد ارزش خرید بابت کارمزد کارگزار (مشروط بر اینکه از 5000 ریال کمتر و از 30000000 ریال بیشتر نشود) و مبلغ 0.15 درصد ارزش خرید بابت کارمزد گسترش بورس. بدیهی است در صورتی که کارمزد معامله ای بیش از 30 میلیون ریال باشد، کارمزد محاسباتی 30 میلیون ریال خواهد بود. برای سفارشات فروش، علاوه بر دو مورد کارمزد کارگزار و کارمزد گسترش بورس، 0.5 درصد اقتصادیات فروش نیز وجود دارد.

علاوه بر اعلامیه های خرید و فروش توسط سیستم، گواهینامه موقت سهام جدید صادر شده و در اختیار خریداران و یا فروشندگانی که بخشی از سهام خود را فروخته اند قرار می گیرد (در واقع برای فروشندگان گواهینامه جدیدی مساوی به جامانده سهام این افراد صادر می شود) این گواهینامه که قابلیت نقل و انتقال دارد، چهار روز کاری پس از روز انجام معامله صادر می شود و تا قبل از صدور آن شخص نمی تواند سهم خود را به فروش برساند. در صورتی که شخص قبلا سهام خاصی را داشته باشد و تعداد دیگری از همان سهم را بخرد با صدور گواهینامه جدید، گواهینامه قبلی باطل شده و کل موجودی سهام وی در گواهینامه جدید ثبت می شود. در هنگام فروش هم زمانی که شخص قسمتی از سهام خود را به فروش می رساند به جامانده سهام وی در گواهینامه صادره جدید درج می شود و گواهینامه قبلی نامعتبر است. کارگزار موظف است گواهینامه های قبلی را (در هنگام خرید و فروش) از سهامدار بگیرد و باطل نماید.

تسویه حساب با مشتریان

تسویه حساب بر حسب اینکه مشتری خریدار باشد یا فروشنده، از نظر دوره زمانی تا حدودی متفاوت است. در حالتی که مشتری خریدار باشد، تسویه حساب پس از صدور اعلامیه خرید توسط بورس و روشن شدن وضع حساب مشتری در کارگزاری ممکن خواهد بود، اما در صورتی که مشتری، فروشنده باشد، تسویه حساب چهار روز کاری بعد صورت می پذیرد.

منبع: setare.com
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 924

به "نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید