طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی اصیل، مجلسی و خوشمزه

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، لوبیا پلو از آن غذاهایی است که هم می توانید با لوبیای سبز درستش کنید هم با لوبیای چشم بلبلی. در مقالات قبلی طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیای سبز را گفته بودیم و اکنون اینجا با هم طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی یا پلو شوشتری را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی اصیل، مجلسی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی

  • لوبیا چشم بلبلی 1 لیوان
  • برنج 3 لیوان
  • گوشت 400 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • زعفران به اندازه لازم
  • شوید به اندازه لازم
  • نمک، فلفل به اندازه لازم
  • برگ بو و چوب دارچین به اندازه لازم

طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی

1. آماده کردن لوبیا چشم بلبلی و برنج

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی این است که لوبیا چشم بلبلی را بعد از شستن در یک ظرف ریخته و رویش دو لیوان آب بریزید و اجازه دهید حداقل 3 تا 5 ساعت بماند تا نفخش گرفته گردد. در طی این مدت هر چند ساعت یک بار آب ظرف را خالی کنید و مجدد آب بریزید.

هم زمان برنج را هم درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با سویا در یک ظرف بریزید و رویش اندازهی نمک و آب بریزید تا برنج به مدت 1 تا 2 ساعت خیس بخورد و آماده دم کردن بگردد.

2. آماده کردن گوشت و پخت آن

دومین مرحله از پخت لوبیا چشم بلبلی پلو این است که گوشت را به تکه های کوچک خرد کنید و بشویید. سپس پیازها را خرد کنید و در اندازهی روغن تفت دهید تا طلایی گردد. بعد اندازهی زردچوبه بریزید و گوشت تکه ای را روی پیاز سرخ شده بریزید و اجازه دهید گوشت کاملا سرخ گردد و رنگش تغییر کند. وقتی گوشت خوب سرخ شد رویش آب بریزید و بعد یک چوب دارچین و یک برگ بو اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا گوشت به مدت حداقل یک ساعت خوب بپزد. در آخرین لحظات قبل از پخت که آب قابلمه کم شده اندازهی زعفران دم نموده بریزید تا گوشت طعم و مزه بهتری بگیرد. فقط خاطرتان باشد قبل از سرو حتما چوب دارچین و برگ بو را از قابلمه خارج کنید والا گوشتتان بدمزه می گردد.

3. پختن لوبیا چشم بلبلی و آبکش کردن برنج

بعد از این زمان، لوبیا چشم بلبلی را در قابلمه مناسب بریزید و اجازه دهید به مدت حداقل یک ساعت تا یک ساعت ونیم بپزد.

آب برنجی که خیس خورده را دور بریزید و در یک قابلمه مناسب آب کافی بریزید و بگذارید به جوش آید. بعد از این که آب جوش آمد برنج را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 12-16 دقیقه نرم گردد. برای این که مطمئن شوید برنج آماده آبکش کردن است یک دانه را از قابلمه بیرون بیاورید و لابه لای انگشت تان قرار دهید. اگر وسطش نرم شده و دو طرفش سفت است یعنی زمانش رسیده که آبکشش کنید پس برنج را آبکش کنید و اجازه دهید آبش برود.

4. دم کردن لوبیا چشم بلبلی پلو

آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی این است که پلو لوبیا چشم بلبلی را دم کنید. پس ابتدا در یک قابلمه مناسب دم کردن پلو اندازهی روغن بریزید و بعد که اندازهی داغ شد، سیب زمینی برش داده را برای ته دیگ بگذارید و بعد یک لایه برنج بریزید سپس یک لایه از لوبیای پخته شده که آبش را گرفته اید بریزید و رویش اندازهی شوید بریزید و این کار را تا تمام شدن برنج و لوبیا چشم بلبلی انجام دهید و در نهایت در قابلمه دم کنی بکشید و آن را ببندید تا پلو با حرارت کم به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

لوبیا چشم بلبلی شما آماده است. کافی است آن را در ظرف سروتان بکشید و اندازهی از برنج را با ریختن در ظرف زعفران دم نموده، بخشی پلوی زعفرانی داشته باشید که برای تزیین بهره ببرید و سپس گوشت پخته را رویش بریزید. نوش جان!

یادتان باشد این غذا را می توانید با شوید خشک هم تهیه کنید.

برای خوشمزه تر شدن این غذا می توانید زمان دم کردن پلو چوب دارچین لابه لای برنج بگذارید.

نکات تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی پلو درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو یک غذای ساده است که می توانید راحت آن را تهیه کنید. اما با دانستن نکاتی که در ادامه می گوییم می توانید برترین لوبیاپلو چشم بلبلی برای خود تهیه کنید.

روش های مختلف پخت لوبیا چشم بلبلی پلو

لوبیا چشم بلبلی پلو را می توانید با کم و زیاد کردن مواد بپزید. یکی از روش های دیگری که می توانید برای تهیه لوبیا چشم بلبلی امتحان کنید، پخت این غذا بدون شوید است. فقط در صورتی که شوید استفاده نکردید بهتر است از زعفران بیشتری برای رنگ دادن به این پلو بهره ببرید.

یکی دیگر از موادی که کم و زیاد کردن یا حذف آن می تواند تغییر خوبی در این غذا ایجاد کند، گوشت است. لولبیا چشم بلبلی پلو را می توانید هم با گوشت تکه ای درست کنید، هم با گوشت چرخ نموده و هم حتی با گوشت قلقلی. اما تهیه این غذا بدون گوشت هم امکان پذیر است یا حتی می توانید مانند تصویر بالا از مرغ بهره ببرید.

یادتان باشد می توانید این غذا را به صورت کته هم مثل هر پلوی دیگری مثلا طرز تهیه شوید چشم بلبلی پلو دم کنید. برای تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو کته کافی است مواد را بپزید و همگی را خوب تفت دهید و بعد در نهایت به برنج اضافه کنید تا به صورت کته پخته گردد.

ادویه های مناسب لوبیا چشم بلبلی پلو

نام دیگر لوبیا چشم بلیلی پلو، پلو شوشتری است. این پلو را هم مثل هر قاطی پلوی دیگری می توانید با ادویه های مختلف خوشمزه کنید اما مهمترین ادویه این غذا زعفران و البته دارچین است. اما در کل این غذا را می توانید با ادویه پلویی هم خوشمزه کنید. طرز تهیه ادویه پلویی را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

نحوه سرو پلو شوشتری

این غذا را می توانید همراه با انواع ترشی و البته ماست و خیار و سبزی سرو کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1734

به "طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی اصیل، مجلسی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی اصیل، مجلسی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید