طرز تهیه قهوه یونانی، به سبک کافه های یونان

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، پیچیدن بوی تند قهوه یونانی در کوچه پس کوچه های شهر و نشستن های طولانی مدت یونانی ها در کافه، برای نوشیدن یک فنجان قهوه، توجه هر توریستی را به خود جلب می نماید.قهوه و آداب خوردن آن، از دل فرهنگ هر کشور بیرون می آید و داستان های زیادی را پشت سر گذاشته است در یونان هم پس از پشت سر گذاشتن جنگ های بسیار، نوشیدن قهوه یک عادت رایج در میان مردم شده است.

طرز تهیه قهوه یونانی، به سبک کافه های یونان

قهوه یونانی، پیر و جوان، نمی شناسد، کافی است که یک بار آن را امتحان نموده، تا مزه دیگر قهوه ها را فراموش کنید. در همه یونانی ها در دل آشپزخانه خود یک برکی (Berki) که نوعی قهوه جوش است دارند تا هرگاه هوس کردند، آن را آماده و در کنار خانواده و دوستان خود نوش جان نمایند. اگر هوس نوشیدن آن شما را هم رها نمی نماید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه قهوه یونانی را به روش سنتی یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه قهوه یونانی

  • آب یک چهارم فنجان
  • قهوه ترک یک قاشق چای خوری
  • شکر به مقدار دلخواه

طرز تهیه قهوه یونانی

مرحله اول

برای تهیه قهوه یونانی ابتدا آب و قهوه را هم زمان داخل بریکی ریخته و آن را روی شعله گاز می گذاریم. فقط برای داشتن قهوه ای شیرین، شکر و قهوه را هم زمان به آب اضافه کنید. نکته مهم دیگر این که برای هر فنجان قهوه ای که می خواهید داشته باشید باید یک قاشق چای خوری قهوه ترک اضافه کنید.

مرحله دوم

شعله بریکی را میانه رو به پایین تنظیم کنید، سپس آغاز به هم زدن قهوه کنید تا حل گردد. تا حل شدن کامل آن، منتظر بمانید.

مرحله سوم

با گرم شدن قهوه می توانید شاهد حباب زدن و کف کردن آن باشید، که در این لحظه نباید آن را هم زد؛ چرا که کف آن به صورت کامل از بین می رود. از سویی دیگر قهوه هم نباید بجوشد، تا کف روی آن کامل حفظ گردد. با کف کردن قهوه، بریکی را از روی حرارت برداشته و اجازه ته نشین شدن به آن بدهید. بعد از ته نشین شدن، آن را دوباره روی حرارت بگذارید تا کف کند. در خاتمه با نزدیک شدن کف به لبه بریکی می توانید آن را از روی حرارت بردارید. قهوه شما آماده است.

مرحله چهارم

برای سرو قهوه دقت داشته باشید که اگر بیش از یک فنجان برای سرو دارید، کف را به صورت مساوی در داخل فنجان های قهوه تقسیم کنید. گذاشتن یک لیوان آب سرد در کنار فنجان دمیتاس که فنجان مخصوص این قهوه است را نباید فراموش کنید. در صورت احتیاج برای انتقال کف آن می توانید از قاشق بهره ببرید.

فوت و فن های تهیه قهوه یونانی

  • در صورت تمایل در تهیه این قهوه می توانید شیر را جایگزین کامل آب کنید.
  • برای تهیه این قهوه هرگز از آب جوش استفاده نکنید.
  • برای حفظ طعم اصلی قهوه یونانی آن را زیاد روی حرارت نگه ندارید تا بجوشد.
  • نباید در حین جوش آمدن، آن را هم بزنید؛ چرا که کف روی آن از بین می رود.
  • همواره هنگام نوشیدن این قهوه درست مثل قهوه ترک یک لیوان آب کنار فنجان قهوه بگذارید.
  • اگر اولین بار است که این قهوه را می چشید، بهتر است آن را با یک قاشق چای خوری شکر امتحان کنید.
  • اگر این قهوه را دوست داشتید و علاقه مندید بیشتر با فرهنگ غذایی کشور یونان آشنا شوید به شما توصیه می کنیم شیرینی بوگاتسا را هم امتحان کنید.

قهوه یونانی بخشی از فرهنگ غذایی مردم یونان است که تاریخچه قدیمی دارد.

تاریخچه قهوه یونانی

بنابر شواهد موجود، قهوه در زمان حکومت دولت عثمانی به یونان راه پیدا کرد و جایگزین نوشیدنی های الکلی شده است. این دانه خوراکی، تا قبل از تیره شدن روابط ترکیه و یونان، با نام قهوه ترک شناخته می شد، اما گردهمایی شرکت نستله، ورق را برگرداند. با این حال نمی توان تفاوت خاصی برای این دو نوع قهوه قائل شد.

یکی از توزیع نمایندگان یونانی شرکت نستله، در آن گردهمایی برای تهیه قهوه فوری خود احتیاج به آب جوش داشت، اما به ناچار آب سرد را جایگزین آن کرد. ترکیب آب سرد، شکر و قهوه؛ خامه غلیظ و مزه قوی به آن داد که نمی شد آن را جایگزین چیز دیگری کرد. از آن موقع به بعد، طرز تهیه این قهوه هم در کنار دیگر دستورها نهاده شد.

دانه های این قهوه، همچون قهوه ترک در دمای خاصی برشته و کامل پودر می شوند و در نهایت به شکل آرد در می آیند. در تهیه این قهوه، آن را به جای دم کردن، می جوشانند؛ به همین دلیل، طعم قوی تری نسبت به قهوه ترک دارد.

سوالات رایج درباره قهوه یونانی

آیا این قهوه از کافئین بالایی برخوردار است؟

بله. به این علت که نسبت به دیگر قهوه ها، بسیار ریز، آسیاب شده است، پس کافئین موجود در قهوه در زمان دم کردن قهوه راحت تر بیرون می آید.

تفاوت قهوه ترک و یونانی چیست؟

هر دو آن ها، در طعم و مزه شبیه یکدیگر هستند اما در طرز تهیه کاملا متفاوت عمل می نمایند؛ قهوه ترک را دم (brew)، و قهوه یونانی را اصطلاحا می جوشانند (boil).

در طرز تهیه قهوه یونانی از شیر هم می توانید بهره ببرید که غلظت کمتری نسبت به قهوه ترک پیدا می نماید. هنگام جوشاندن قهوه یونانی آن را تنها یک بار می جوشانند اما در طرز تهیه قهوه ترک آن را سه بار می جوشانند، پس تلخی آن چند برابر بیشتر از قهوه یونانی است.

از سویی دیگر شات های قهوه یونانی نسبت به قهوه ترک و اسپرسو کوچک تر است اما مانند قهوه ترک در کنار شیرینی سرو می گردد.

چگونه به زبان یونانی قهوه سفارش دهیم؟

کافی است در کافی شاپ های یونان، عبارت enan Kafe Parakalo را به زبان بیاورید، تا یک فنجان قهوه تند، مقابل خود ببینید. با این حال، پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به این کشور، حداقل یک بار، این قهوه یا دیگر قهوه معروف این کشور یعنی فراپه را امتحان کنید.

این قهوه نه تنها در یونان، بلکه در کشورهای دیگر هم بسیار طرف دار دارد. یکی از این کشورها که قهوه یونانی در آن جایگاه خاصی دارد، ایران است. سرو این قهوه با سرو آن در یونان کمی فرق دارد؛ چرا که در ایران آن را با شیر آماده و سرو می نمایند؛ ناگفته نماند که چیزی از مزه و طعم تند آن کم نمی نماید.

بریکی چیست؟

بریکی به ظرف مسی کوچکی گفته می گردد که برای تهیه قهوه از آن استفاده می نمایند.

دمیتاس چیست؟

دمیتاس در لغت، به فنجان قهوه کوچکی اشاره دارد که برای سرو استفاده می گردد.

انواع قهوه های یونانی کدام است؟

قهوه هایی که در کافه های یونان سرو می گردد عبارتند از ایبریک یا یونانی، فراپه و فردو.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1653

به "طرز تهیه قهوه یونانی، به سبک کافه های یونان" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه قهوه یونانی، به سبک کافه های یونان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قهوه یونانی، به سبک کافه های یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید