سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می گردد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، سردیس هخامنشی که 90 سال پیش در ایران کشف و پس از چند سال از کشور خارج شده بود، سال گذشته در یکی از حراجی های نیویورک پیدا شده و با ارائه اسناد به دادستانی، معین شد که متعلق به ایران است. این اثر به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده بود. غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره این سردیس گفته است:

سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می گردد

رسیدگی به ادعای مالکان دروغین این اثر 11 ماه به طول انجامید و معین شد که این اثر از ایران سرقت شده و قاچاقچیان، آن را دست به دست کرده اند. امروز با همکاری دادستانی نیویورک این اثر به ایران بازگشت داده شد.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این باره گفت:

این سردیس هخامنشی پس از هماهنگی های لازم در اسرع وقت به کشورمان بازگردانده می شود و در جای اصلی خود در ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید قرار می گیرد.

سردیس سرباز هخامنشی در سال 1933 توسط باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو اکتشاف شده، و در سال 1936 به سرقت رفت. این اثر که از سال 1951 تا 2011 در کانادا بوده است، در سال 2017 برای حراج از کانادا به نیویورک رسید و شواهدی از دزدی این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد. دادگاه در 11 جولای 2018 رای نهایی را برای استرداد اثر به ایران خاطرنشان کرد و این اثر روز گذشته تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد.

منبع: کجارو
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 913

به "سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید