کشف غار تاریخی جدید در نزدیکی غار هوتو در بهشهر

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، سیف الله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: غار جدید را تیم باستان شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی در کاوش های باستان شناسی خود که با هدف تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید در غار هوتو انجام می دهد، کشف کرد.

کشف غار تاریخی جدید در نزدیکی غار هوتو در بهشهر

وی با اعلام این که غار جدید توسط گروه باستان شناسی شال نامگذاری شده، گفت که تمامی دهانه غار جدید پوشیده از آثار فرهنگی است.

شال، در زبان مازندرانی به شغال گفته می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت که تیم باستان شناسی به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه های بالایی غار، آن را به نام شال ثبت کردند.

این مسئول توضیح داد: تا پیش از کشف غار شال، فقط یک بخش کوچک از محفظه غار معلوم بود، اما پس از خاکبرداری تعیین شد که این غار حداقل 10 متر طول دارد که با خاکبرداری تمامی سطوح فوقانی عمق و ابعاد آن تعیین خواهد شد.

فرزانه با بیان این که کشف این غار می تواند به بسیاری از پرسش های جهانی در ارتباط با دوران غارنشینی و شروع روستانشینی در مازندران پاسخ دهد، توضیح داد: نتایج این کاوش ها برای درک چگونگی و دلایل روستانشینی و شروع کشاورزی در مازندران اهمیت بسیار زیادی دارد. کاوش های لایه نگاری که تا به امروز صورت گرفته نشان دهنده غنای غار هوتو از دوره اشکانیان تا حدود 13 هزار سال پیش است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، غار هوتو و کمربند از مشهورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد (تروجن) برگ دامنه کوه البرز و رو به غرب در ابتدا ورودی شهر بهشهر قرار گرفته اند. این غارها نخستین بار سال 1949 توسط گروه باستان شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کُن کاوش و کشف شدند. اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت آخرین غارنشینان ایران در شروع دوران روستانشینی هستند. هوتو و کمربند لایه هایی از دوره فراپارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1147

به "کشف غار تاریخی جدید در نزدیکی غار هوتو در بهشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف غار تاریخی جدید در نزدیکی غار هوتو در بهشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید