روسیه: تروئیکای اروپایی از اقدامات غیرسازنده در قبال برجام دست بردارند

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، وزارت خارجه روسیه به سه کشور اروپایی شرکت کننده در برجام هشدار داد که راه اندازی مکانیزم حل اختلاف، کمکی به حفظ توافق هسته ای نکرده و روندی است که تنها این توافقنامه مهم را به سمت فروپاشی کامل سوق خواهد داد.

روسیه: تروئیکای اروپایی از اقدامات غیرسازنده در قبال برجام دست بردارند

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور تابستان 99 ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نمود که مقامات مسکو از شرکت نمایندگان اروپایی در توافق هسته ای با ایران می خواهند تا از نظریه استفاده از مکانیسم حل اختلاف در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که اجازه می دهد تا شرایط کنونی پیرامون این توافقنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل آنالیز گردد، خودداری نمایند.

در این بیانیه یادآوری شده است: ما از تمامی طرفین شرکت نماینده در برجام می خواهیم تا از نظریه راه اندازی سازوکار حل اختلاف چشم پوشی نموده و بر اصلی ترین موضوع تمرکز نمایند، یعنی: ایجاد محیط و شرایط مناسب برای شروع کوشش جمعی برای حفظ برنامه جامع اقدام جامع (برجام) که شرایط آن هنوز به نقطه غیر قابل بازگشت نرسیده است. برای اطمینان یافتن از زنده بودن برجام، اجرای دقیق تعهدات در چارچوب آن توسط همه طرف های درگیر، از جمله تروئیکای اروپایی الزامی است. آنها باید کوشش های خود را در این جهت به شدت افزایش دهند.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی درباره اجرای سازوکار حل اختلاف پیش بینی شده در چارچوب برجام توسط کشورهایی شرکت نماینده در این توافقنامه، اتخاذ نشده است، اضافه نموده است: در حال حاضر تنها درخواست تجدید نظر مشترک از طرف انگلیس ، آلمان و فرانسه به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست های امنیتی وجود دارد که در این سند آنها وی را از تصمیم خود مبنی بر راه اندازی مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در بند 36 برجام آگاه نموده اند و اقدامات از این فراتر نرفته ، زیرا در توافق هسته ای هیچ توضیحی درباره چگونگی و زمان بهره برداری از این مکانیسم وجود ندارد. البته مسائل مضاعف دیگری نیز وجود دارد.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: بدون از بین بردن این خلاء تشریفاتی، و بدون تأیید قبلی کلیه جزئیات، مکانیزم حل اختلافات نمی تواند کاملاً فعال گردد. ما بر این عقیده هستیم که صحبت درباره تمدید زمان بندی فرآیندی که هنوز شروع نشده، جنبه سوداگرانه دارد. ما فکر نمی کنیم که ارزش داشته باشد روندی دنبال گردد که برجام را به سمت فروپاشی کامل سوق دهد. ما باید در جهت حفظ توافق هسته ای با ایران و ایجاد شرایط لازم برای اجرای پایدار آن کوشش کنیم.

نشست کمیسیون برجام تا آخر فوریه (دهه نخست اسفند) برگزار خواهد شد

در عین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز شب گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اعلام نمود که نشست بعدی کمیسیون مشترک درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران، قبل از انتها ماه فوریه (قبل از یازدهم اسفند ماه) برگزار خواهد شد. به گفته وی ، مذاکرات در سطح مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورهای باقی مانده در برجام برگزار می گردد.

ریابکوف گفت: من فکر می کنم که نشست کمیسیون برجام قبل از انتها ماه جاری برگزار گردد، این نشست بطور منظم هر سه ماهه یکبار انجام می گردد. وی اضافه نمود، مذاکرات در سطح وزرای خارجه هنوز مورد آنالیز قرار نگرفته است.

پیش از این در اواخر ماه ژانویه، ریابکوف از مخالفت روسیه با مواضع طرفین اروپایی شرکت نماینده در توافق هسته ای درباره موضوع راه اندازی مکانیزم حل اختلاف در چارچوب برجام اطلاع داد. به عقیده مقامات مسکو، برای راه اندازی این سازوکار و شروع شمارش معکوس، ضروری است تا درباره بعضی تشریفات که در بند مربوطه توافقنامه مشخص نشده، به توافق رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 166

به "روسیه: تروئیکای اروپایی از اقدامات غیرسازنده در قبال برجام دست بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: تروئیکای اروپایی از اقدامات غیرسازنده در قبال برجام دست بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید