ردپای دلالان زباله در فضای مجازی ، یک آپ قدرتمند شهرداری با هزار خودرو در راه است

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، نامش را طلای کثیف گذاشته اند، چون آنقدر می ارزد که از کارگران پیمانی شهرداری تا دزدان زباله و معتادان دوره گرد تا کمر در مخازن بدبوی چدنی خم می شوند تا سهم بیشتری از آن نصیبشان گردد.

ردپای دلالان زباله در فضای مجازی ، یک آپ قدرتمند شهرداری با هزار خودرو در راه است

خبرنگاران - پریسا نوری: طبق آمار سازمان مدیریت پسماند شهرداری، در کلانشهر تهران روزانه حدود 5 هزار و 200 تن زباله فراوری می گردد که 30درصد آن پسماند خشک یا همان طلای کثیف است. به هر حال زباله خشک وقتی به مقدار طلا می ارزد که به درستی تفکیک شده و در چرخه بازیافت قرار بگیرد از این رو شهرداری به عنوان ارگان متولی جمع آوری زباله شهری با ارایه طرح ها و راه چاره هایی کوشش می نماید تا شهروندان موضوع تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرند و برای استخراج این طلای کثیف آستین ها را بالا بزنند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

فعالیت 454 غرفه و 1000 خودرو

طرح تفکیک از مبدا، جزو نخستین و برترین طرح های مدیریت زباله است که سال 84 با جانمایی چند غرفه بازیافت در محله ها و به صدا عایدین ملودی خودروی جمع آوری پسماند در کوچه ها، به اجرا عایدی و به تدریج گسترده شد؛ به طوری که در حال حاضر 454 غرفه بازیافت و هزار خودروی ملودی دار در مرکز فعالیت می نمایند. در این طرح، شهروندان پسماندهای خشک خود را بعد از تفکیکب ه خودروهای ملودی یا نزدیک ترین غرفه بازیافت تحویل داده و در قبال آن پول نقد، اقلام بهداشتی و شوینده، لوازم تحریر و … دریافت می نمایند. البته این همه ماجرا نیست؛ شهرداری در سال های اخیر، برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله در مبدا، به ازای تحویل زباله خشک، خدمات و تسهیلات ویژه تری به شهروندان ارایه می دهد. این خدمات در 65 غرفه و در قالب گلماند (عرضه گل و وسایل باغبانی)، ورزش ماند (عرضه وسایل ورزشی)، پسماند مارکت (عرضه وسایل آشپزخانه)، سرگرمی ماند (ارایه تخفیف برای وسایل ورزشی شهربازی ها)، پیرایش ماند (ارایه خدمات در آرایشگاه های مردانه)، الماند (عرضه کالاهای الکترونیکی) و... ارایه می گردد.

افزایش 20 تا 100 درصدی قیمت پسماند

در همه غرفه های بازیافت، نرخ خرید انواع پسماند خشک روی دیوار و در دید مراجعان نصب شده است. اما این قیمت ها بر چه اساس مشخص می گردد؟ به گفته عبدالرضا محمدی مدیر طرح تفکیک پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، قیمت خرید پسماند خشک شهروندان در غرفه های بازیافت با توجه به قیمت بازارهای رسمی مشخص و به وسیله کارشناسان سازمان مدیریت پسماند آنالیز می گردد. این نرخ که در آذرماه سال گذشته با توجه به گران شدن شوینده ها و اقلام مصرفی و بنا بر دستور مدیر وقت سازمان مدیریت پسماند، افزایش 20 تا 100 درصدی داشته، به شرح جدول زیر است:

پسماند خشک در غرفه های بازیافت طبق جدول بالا خریداری می گردد البته

قیمت خرید پسماند به وسیله خودروهای ملودی به علت احتساب هزینه های حمل و نقل، نصف این ارقام است.

رد پای دلالان زباله در فضای مجازی

هر چند بخش قابل توجهی از پسماند خشک جمع آوری شده در مرکز از غرفه های بازیافت و ماشین های ملودی و با همکاری پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری و از دل مخازن زباله به دست می آید، اما ساده لوحی است که تصور کنیم واسطه ها و دلالان چشمداشتی به طلای کثیف ندارند و برای این گنج با ارزش کیسه ندوخته اند. گواه این ادعا صدها آگهی درج شده در فضای مجازی و پلتفرم های دیوار و شیپور است که محتوایشان خرید انواع زباله خشک از کاغذ باطله گرفته تا آهن و شیشه و پلاستیک به بالاترین قیمت است. این افراد با خرید پسماند خشک شهروندان و فروش آن به چند برابر قیمت به کارگاه های غیرمجاز بازیافت که عمدتا در حاشیه شهر و چراغ خاموش فعالیت می نمایند، سود هنگفتی به جیب می زنند. ابزار کارشان یک وانت، ترازو و البته اجاره یک انبار برای دپو زباله هاست.

مشتری خانگی نداریم

به عنوان فروشنده پسماند خشک با یکی از خریداران کاغذ باطله و ضایعات که حوزه فعالیتش محدوده خیابان پیروزی است، تماس می گیریم. نرخ هایش حدود 20 تا 30 درصد بالاتر از تعرفه قیمت گذاری غرفه های بازیافت است. می گوید کاغذ باطله را کیلویی 6 هزار تومان، قوطی نوشابه را کیلویی 25 هزار تومان و بطری شیشه ای را کیلویی 7 هزار تومان می خرد به شرطی که کاغذ بالای 50 کیلو، قوطی و شیشه ها حداقل 10 کیلوگرم باشد. استدلالش هم این است که چون ضایعات را در منزل تحویل می گیرد، اگر مقدارش کم باشد برایش ارزان نیست. می گوییم جمع آوری این حجم از پسماند و ضایعات فضای زیادی می خواهد که با قد و قواره خانه های نقلی و زندگی آپارتمان نشینی ما جور در نمی آید. با بی حوصلگی پاسخ می دهد: مشتری های ما خانگی نیستند، ما با رستوران ها، شرکت ها، کارگاه ها و ... که هر روز مقدار زیادی ظروف یکبار مصرف، قوطی و شیشه نوشابه، کاغذ باطله و... دارند، کار می کنیم.

جمع آوری هوشمند زباله؛ استارتاپ ها برمی گردند

در سال های اخیر در حوزه تفکیک و جمع آوری پسماند خشک استارتاپ ها به یاری شهرداری آمدند و با طراحی و به کارگیری پلتفرم هایی فرایند مدیریت زباله را هوشمند و آسان کردند. با نصب اپلیکیشن های معرفی شده به وسیله این شرکت ها، شهروندان می توانستند در روز و ساعت دلخواه برای تحویل پسماند اقدام و در ازای آن وجه نقد دریافت نمایند. طبق آخرین آمار، در 2 سال اخیر بیش از 10 اپلیکیشن در سطح تهران در این حوزه فعال بودند، اما در حال حاضر ردی از آنها در فرایند جمع آوری پسماند خشک نیست و به نظر می رسد فعالیتشان متوقف شده است.

مدیر طرح تفکیک پسماند شهرداری درباره چرایی توقف فعالیت این شرکت ها می گوید: اپلیکیشن هایی که در این زمینه فعالیت می کردند بجز یک مورد بقیه ضعیف بودند، از این رو ما برای یکپارچه سازی مدیریت هوشمند زباله و تقویت پلتفرم ها، فعالیت همه را متوقف کردیم. او ادامه می دهد: توقف فعالیت اپلکیشن ها به معنای توقف هوشمندسازی جمع آوری زباله نیست، چون تا 3 ماه آینده سازمان مدیریت پسماند شهرداری از یک اپلیکیشن قدرتمند رونمایی می نماید که با ظرفیت هزار ناوگان سیار در سطح شهر فعالیت نموده و به صورت یکپارچه فرایند جمع آوری و تفکیک زباله را به صورت هوشمند دنبال می نماید. محمدی درباره مزایای پلتفرم تازه شرح می دهد: ناوگان خودرویی این اپلیکیشن، مجهز به جی. پی. اس است و بخشی از ویژگی هایش این است که به درخواست شهروندان در هر ساعت از شبانه روز و حتی روزهای تعطیل هر مقدار زباله را از در منزل تحویل گرفته و به ازای آن پول نقد، بن خرید کالا، تخفیف بیمه، تخفیف استفاده از مراکز فرهنگی و گردشگری و ده ها تسهیلات و امتیازات دیگر ارایه می دهد. او تاکید می نماید: در راستای سیاست های تشویقی شهرداری برای تفکیک زباله از مبدا، قابلیت ها و امتیازات بسیاری در این پلتفرم تعریف خواهد شد که شهروندان به زودی از آن بهره مند می شوند.

  • مبل، کاناپه و لوازم خانگی کف رودخانه های تهران | چطور دورریزهای خانگی رودخانه ها را سیلابی می نمایند؟
  • چرا نخستین کارخانه تبدیل زباله به برق خاک می خورد؟ | کاهش پسماندهای ورودی آرادکوه با هاضم
  • پسماندهای خطرناک 3500مرکز درمانی مرکز کجا می روند؟ | جمع آوری مبهم7500 مرکز فراوری زباله عفونی
  • زباله گردها در کوچه های آشتی کنان در پی چه می گردند؟ | مشقت های جمع آوری زباله از کوچه های پلکانی
  • ایستگاه پسماند با مسائل تفکیک نشده زیست محیطی | روزانه 700تن زباله در اینجا تخلیه می گردد
  • چگونه زباله در خلازیر به مصیبت لاینحل تبدیل می گردد
  • چرا گربه های تهران دیگر موش نمی گیرند؟
  • هر منطقه چقدر سطل زباله دارد؟ | روزانه 3 بار مخازن پسماند تخلیه می شوند
  • بیشترین طلای کثیف در کدام منطقه ها مرکز فراوری می گردد؟ | نسبت معنادار تفکیک زباله با آموزش و تشویق
  • بعضی مخازن پسماند قیمت بالایی دارد | چرا زباله گردها از جنوب تهران سراغ سطل های زباله بالای شهر می روند؟
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1663

به "ردپای دلالان زباله در فضای مجازی ، یک آپ قدرتمند شهرداری با هزار خودرو در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای دلالان زباله در فضای مجازی ، یک آپ قدرتمند شهرداری با هزار خودرو در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید