درمان درد مزمن بدون قرص مُسَکِن و عوارض جانبی

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، محققان دانشگاه لاند (Lund) در سوئد روش شبیه سازی کاملا جدیدی ایجاد کرده اند که در آن با کاشت میکروالکترود های فوق نازک در مغز می توان دردهای شدید را تسکین داد.

درمان درد مزمن بدون قرص مُسَکِن و عوارض جانبی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس دیلی، این روش به صورت موثر و شخصی سازی شده به تسکین درد کمک می کند و عوارض جانبی داروهای مسکن را ندارد.

نتایج این تحقیقات که بر روی موش ها اجرا شده است در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

کمبود درمان های بدون عوارض جانبی برای دردهای طولانی مدت بر کیفیت زندگی بیماران اثر می گذارد. بیماران بدون استفاده از مسکن در انجام فعالیت های روزمره دچار مشکل می شوند. درمان های ضد درد سنتی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند درد را کاهش می دهند اما در عین حال بر حواس و عملکرد ذهنی افراد اثر می گذارند و خطر قابل توجه اعتیاد به دارو را هم در پی دارند.

درد همچنین هزینه های قابل توجهی برای جامعه دارد. بر طبق گزارش های اخیر در حدود هشت درصد جمعیت آمریکا از درد مزمن رنج می برند.

گروهی از محققان به رهبری ینس شوئنبورگ (Jens Schouenborg)، استاد نوروفیزیولوژی از دانشگاه لاند، روشی برای مقابله با درد با استفاده از میکروالکترود بسیار نازک و سازگار با بدن ایجاد کردند.

پروفسور شوئنبورگ توضیح می دهد: این الکترودها بسیار نرم بوده و برای مغز مناسبند. از آن ها برای فعال کردن مراکز کنترل درد در مغز استفاده می شود بدون آن که سلول های عصبی که مسئول عوارض جانبی هستند، فعال شوند. در این روش دسته ای از الکترودهای فوق نازک درون مغز قرار می گیرد و سپس گروهی از الکترودها که باعث تسکین درد بدون عوارض جانبی شده اند انتخاب می شوند. این روش امکان ایجاد درمانی شخصی برای هر فرد را فراهم می کند.

درد با فعال سازی مراکز کنترل درد در مغز متوقف می شود. در این روش تنها راستا ارسال سیگنال های درد به قشر مغز مسدود می شود.

ماتیلده فورنی (Matilde Forni)، دانشجوی دکتری و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: ما توانستیم بدون مسدود کردن سایر سیستم های حسی و حرکتی راستا درد را مسدود کنیم. نتایج ما نشان می دهد که امکان ایجاد درمانی ضد درد بدون عوارض جانبی وجود دارد. این موضوع تا کنون چالش بزرگی بوده است.

در طول اجرای این پروژه چندین ساله، محققان توانستند روشی سازگار با بافت های بدن و مبتنی بر ژلاتین ایجاد کنند تا میکروالکترودهای انعطاف پذیر را با دقت بالا درون مغز قرار دهند. از این روش تازه برای تمامی دردهایی که از طریق نخاع منتقل می شود یعنی بیشتر دردها می توان استفاده کرد.

رایج ترین نوع مسکن های امروزی قرص ها هستند.

مطالعات دانشگاه لاند بر روی موش ها اجرا شده است، آیا می توان نتایج آن را به انسان ها تعمیم داد؟

ماتیلده فورنی می گوید: این هدف ماست. مغز انسان سیستم کنترلی مشابه موش ها دارد و الکترودهای ما را می توان برای انسان ها مورد استفاده قرار داد.

محققان امیدوارند طی پنج تا هشت سال آینده این روش برای افرادی که دچار دردهای مزمن مانند درد سرطان یا ضایعات نخاعی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

محققان همچنین معتقدند از این روش می توان برای ایجاد درمان های گسترده تری فارغ از درمان درد استفاده کرد.

شوئنبورگ می گوید: این روش را می توان در تمامی بخش های مغز مورد استفاده قرار داد و ما باور داریم که می توان از آن در درمان بیماری های زوال مغز مانند پارکینسون استفاده کرد. علاوه بر آن می توان از آن برای درمان افسردگی، صرع و حتی سکته مغزی هم بهره برد.

این الکترودها می توانند به کشف عملکرد مغز هم کمک کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1326

به "درمان درد مزمن بدون قرص مُسَکِن و عوارض جانبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان درد مزمن بدون قرص مُسَکِن و عوارض جانبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید