آشنایی با بازار کار و راهنمای اخذ ویزای کاری کشور فنلاند

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، برای کار در فنلاند و اخذ ویزای کاری این کشور قطعا احتیاج به هدایت دارید. فنلاند از کشورهای زیبا و دارای طبیعت بکر و شگفت انگیزی است که مورد علاقه همه افراد واقع شده است و میلیون ها جهانگرد هرساله به این کشور زیبا سفر می نمایند. کشور فنلاند در منطقه اسکاندیناوی و در شمال اروپا قرار گرفته است. پایتخت فنلاند هلسینکی نام دارد و واحد پول این کشور یورو است.

آشنایی با بازار کار و راهنمای اخذ ویزای کاری کشور فنلاند

در کشور فنلاند دو زبان رایج است. زبان زیبای فنلاندی که 90 درصد از مردم کشور به این زبان صحبت می کنند و دیگری زبان سوئدی است. فنلاند هشتمین کشور اروپا از نظر عظیمی مساحت است و کم تراکم ترین کشور از نظر جمعیت در اتحادیه اروپا به شمار می رود. فنلاند هرساله به عنوان یکی از کشورها در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در دنیا قرار گرفته است.

افرادی که کشورشان عضو اتحادیه اروپا باشد، می توانند به راحتی در این کشور به یافتن شغل مورد نظر خود بپردازند و بعد از این که شغلشان را پیدا کردند، به صورت تمام وقت آن جا کار کنند و پس از یافتن کار مورد نظر خود می توانند در این کشور به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

اما اگر اشخاصی که قصد کار در فنلاند را دارند از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باشند برای اخذ ویزای کار این کشور باید در ابتدا اجازه اقامت خود را دریافت کنند تا بتوانند ویزای کار کشور فنلاند را اخذ کنند و به کار بپردازند. ضروری است بدانید که برای کار در این کشور اقامت های متفاوتی وجود دارد که در این بخش به بعضی از آن ها می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با کشور فنلاند این مطلب را نیز مطالعه کنید: آشنایی با آب و هوای فنلاند و بهترین زمان برای سفر به این کشور

شرایط کار در فنلاند

اتباع خارجی برای کار در فنلاند باید پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایان در کشور فنلاند داشته باشند، زیرا کارفرمایان برای یافتن نیرو ابتدا بایستی آگهی جذب نیرو را در کشور فنلاند را قرار دهند و در صورت عدم نیروی مورد نظر در این کشور این آگهی در اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد.

در صورتی که نیروی مورد نظر در اتحادیه اروپا نباشد سپس آن آگهی برای سایر کشورهای خارجی منتشر خواهد شد. افراد نیز برای کار کردن در فنلاند، پس از مشاهده آگهی کار در صورت داشتن شرایط مورد نظر می توانند درخواست کار برای شرکت موردنظر ارسال کنند. ساعات کاری در کشور فنلاند به صورت 40 ساعت در هفته است، همچنین شرایط سنی افراد برای انجام کار در این کشور بالاتر از 20 سال در نظر گرفته شده است.

به متقاضیان کار در فنلاند توصیه می شود، تاکید زیادی روی تخصص خود داشته باشند. چرا که قبل از هر چیزی بایستی مهارت خاصی برای ارائه وجود داشته باشد. متقاضیان می توانند از دوره های معتبر و اخذ گواهی های انتها دوره آموزشی برای ارتقا تخصص خود بهره گیرند.

قوانین کار در فنلاند چگونه است؟

شرایط کار در فنلاند زیاد سخت و طاقت فرسا نیست، این شرایط کار معمولا در قرارداد استخدام هنگام شروع کار شما معین می شود. شرایط، ساعت و تعطیلات توسط (TES (työehtosopimus معین می شود. کارگران از 13 روز تعطیلات سالانه، 25 روز حداقل سالیانه و یک هفته کاری 38 الی 40 ساعته را می گذرانند، ساعت کاری در فنلاند معمولا 8 صبح تا 5 بعد از ظهر روز دوشنبه تا آدینه با یک شام، ناهار یک تا دو ساعته است.

همکاران در تمام سطوح در تصمیم گیری شرکت مشارکت می کنند. در حالی که کارکنان تشویق می شوند که به طور مستقل کار خود را مدیریت کنند، اولویت بندی دقیق در تکمیل کار به لحاظ مهلت، آن ها نیز تشویق می شوند تا با هر مسئله ای برای پشتیبانی و بحث، به مدیریت برسند. در صورت بیش از شش ماه کار در کشور فنلاند، موظف به پرداخت اقتصادیات می شوید، در این صورت باید برای کارت اقتصادیاتی در اداره اقتصادیات محلی درخواست دهید.

اتحادیه های کارگری برای کار در فنلاند بسیار مهم هستند. آن ها شرایط کاری و حقوق را تنظیم و نظارت می کنند. اتحادیه های کارگری نیز در صورتی که کارمند با اختلافات غیر قابل حل با کارفرمای خود روبرو شوند، یاری قانونی می کنند.

کار در فنلاند برای ایرانیان

ایرانیان می توانند با اخذ ویزای کاری فنلاند و داشتن پیشنهاد شغلی در این کشور، اقدام به کار در فنلاند کنند. متقاضیان کار در فنلاند قادراند تا به پشتوانه کار در این کشور، از مزایای متعدد آن بهره مند شوند. کار در فنلاند برای ایرانیان می تواند اقامت دائم این کشور را نیز پس از اقامت موقت، به ارمغان آورد. همچنین کار در این کشور برای ایرانیان فرصت بهره مندی از اقامت اروپا و ویزای شنگن را هم فراهم می نماید.

انواع اقامت در فنلاند

انواع ویزاها برای ورود و اقامت در کشور فنلاند به توضیح زیر هستند:

گفتنی است که شهروندان کشورهای زیر به ویزای ترانزیت احتیاج دارند:

  • افغانستان
  • بنگلادش
  • اریتره
  • اتیوپی
  • غنا
  • عراق
  • ایران
  • جمهوری دموکراتیک کنگو
  • نیجریه
  • پاکستان
  • سواقتصادی
  • سریلانکا

کار بدون اجازه اقامت در فنلاند

افرادی که دارای ویزای سایر کشورهای اتحادیه اروپا هستند، در صورتی که اجازه وارد شدن به کشور فنلاند را داشته باشند می توانند به مدت 3 ماه بدون مجوز کار در کشور فنلاند کار انجام دهند.

دریافت اجازه اقامت کار برای افرادی که دارای سایر مجوزهای اقامتی باشند در موارد زیر احتیاج نیست:

چه روش هایی برای کار در فنلاند وجود دارد؟

همانطور که گفته شد بصورت کلی قانون برای اخذ پیشنهاد کاری در اتحادیه اروپا، بدین صورت است که شغل مورد نظر می بایست در سایت کاریابی اتحادیه اروپا به مدت 3 هفته تا 3 ماه آگهی شود. در همین زمان، اگر هیچ داوطلبی از 28 کشور عضو این اتحادیه، جهت قبول این شغل اقدام نکرد، در این زمان، سازمان ها می توانند نیروهای مورد نظر خود را از خارج این اتحادیه، به خدمت گیرند.

افراد برای جستجو کار در فنلاند می توانند از روش های زیر اقدام کنند.

  • خدمات مشاوره استخدامی فنلاند برای کارگران بین المللی، TE-palvelut، خدمات جستجوی آنلاین را فراهم می نماید.
  • کمیسیون اروپا EURES
  • رسانه های اجتماعی بخش عظیمی از استخدام در کشور فنلاند را به خود اختصاص داده است.

سایت های کاریابی:

  • Jobs in Helsinki
  • Oikotie
  • Reed
  • Uranus
  • Monster
  • EuroJobs

برای دریافت ویزای کاری فنلاند چه مدارکی ضروری است؟

به صورت کلی مدارک مورد احتیاج برای کار در فنلاند را می توان به دو گروه کلی تقسیم بندی کرد.

  1. مدارک مورد احتیاج برای دریافت دعوت نامه کاری
  2. مدارک مورد احتیاج جهت ارائه به سفارت

برای دریافت دعوت نامه، متقاضیان سوابق تحصیلی، سوابق کاری، مهارت های ویژه و دانش زبان خود را در قالب یک رزومه آماده می کنند. با توجه به صلاحدید خود برای کارفرمایان ارسال می کنند. برای مراجعه به سفارت مدارکی نظیر دعوت نامه کاری، تمکن اقتصادی، محل سکونت و برنامه سفر حائز اهمیت است.

افراد قبل از ورود به کشور فنلاند برای اجازه اقامت درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت می کنند. پس از ثبت درخواست به صورت معمول بعد از بازه زمانی 3 ماه برای مصاحبه به سفارت مراجعه می کنند. فرم TEM054 توسط کارفرما پر و امضا می شود و به همراه سایر مدارک به سفارت ارائه می شود. گفتنی است که اجازه اقامت از طرف کارفرما درخواست داده نمی شود.

شرایط دریافت اقامت فنلاند چگونه است؟

کد هویت فنلاند (henkilötunnus) یک کد 11 رقمی منحصر به فرد است که شما را در سیستم اطلاعات جمعیت ملی فنلاند شناسایی می نماید. با استفاده از این کد، مقامات دولتی و بعضی از شرکت های خصوصی می توانند به اطلاعات شخصی شما مانند تاریخ و محل تولد، ملیت و شرایط تاهل شما دسترسی پیدا کنند. این کد همچنین به چندین سیستم عمومی متصل است، بنابراین مقامات همچنین می توانند به وسیله کد اطلاعات مربوط به سلامت، اطلاعات آموزشی، جریمه های پلیس و مجازات ها و غیره را مشاهده کنند.

بسیاری از شرکت های خصوصی (به عنوان مثال اپراتورهای تلفن و اینترنت، بانک ها) از این کد برای شناسایی شما استفاده می کنند. به طور قانونی، اگر شما در بیش از یک سال در فنلاند اقامت دارید، باید کد هویت را به دست آورید. اگر در کمتر از یک سال اقامت دارید، می توانید کد را در موارد خاصی که ممکن است به آن احتیاج داشته باشید درخواست کنید.

افراد برای کسب اقامت فنلاند باید مواردی را رعایت کنند.

درخواست کسب اقامت فنلاند

  1. برنامه شرایط فرد
  2. سپری کردن مدت زمان معین بین 3 تا 4 سال
  3. پرداخت اقتصادیات بر درآمد
  4. عدم سابقه کیفری

مشاغل آموزشی در فنلاند

فرصت های زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در فنلاند وجود دارد. این به طور سنتی یک مقصد آموزشی کم اهمیت ESL است، بنابراین تعداد زیادی از فرصت های شغلی در مناطق شهری کشور مانند تامپیر، تورکو و پایتخت هلسینکی وجود دارد. به احتمال زیاد به فرصت های موجود در مدارس خصوصی و بین المللی خواهید رسید. لازم به ذکر دانش طبان سوئدی و فنلاندی ضرورتی ندارد.

به عنوان یک قاعده کلی، حداقل شرایط ورود برای تدریس زبان انگلیسی در فنلاند یک مدرک لیسانس و گواهی انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (TEFL) است. مدارس ممکن است الزامات خاص خود را داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از درخواست تمام شرایط را به صورت کلی مورد آنالیز قرار دهید.

کارآموزی

کارفرمایان فنلاند انتظار دارند فارغ التحصیلان قبل از این که استخدام شوند، دارای تجربه مناسب باشند. استقرار و تعطیلات تابستانی ممکن است یک دروازه برای اشتغال را فراهم کند. از همین رو دانشجویان می توانند با مراجعه به سایت های زیر برای کارآموزی و کسب مهارت اقدام کنند.

AIESEC UK: برای دانشجویان و فارغ التحصیلان اخیر

IAESTE UK: برای دانش آموزان علوم، مهندسی، تکنولوژی و هنرهای کاربردی

شرکت های عظیم در کشور فنلاند

صنایع با تقاضای فعلی برای کارگران خدمات اداری و پشتیبانی، اسکان و پذیرایی، فروش فنی و مهمان داری هستند، بنابراین آن ها را به گزینه های جذاب برای افراد متقاضی واجد شرایط تبدیل می نماید. مشاغل کوچک و متوسط نیز در سال های اخیر در ایجاد قراردادهای جدید اشتغال برای اتباع خارجی فعال تر بوده اند. خود اشتغالی نیز یکی از گزینه های کارآفرینان خلاق برای کار در این کشور است. نوکیا یک فراوری کننده الکترونیکی چند ملیتی در این کشور است. نوکیا شرکت عظیمی است که نیروی کار خارجی زیادی جذب نموده است.

سایر شرکت های عظیم فنلاندی عبارتند از:

لیست مشاغل مورد احتیاج فنلاند

بیشترین بیکاری در فنلاند در بخش های صنعتی، فنی، هنری و اداری است. مشاغلی که در سال 2021 در کشور فنلاند به بیشترین نیروی کار در موقعیت های شغلی مختلف احتیاج دارند علاوه بر موارد فوق، به توضیح زیر است:

دبیران عمومی

دبیران اداری و اجرایی

تکنسین های پشتیبانی کاربر فناوری اطلاعات و ارتباطات

خیاط ها مسلط به کار انواع لباس ها و پارچه ها

کابینه سازان و کارگران مرتبط

طراحان گرافیک و چندرسانه ای

روزنامه نگاران

تنظیم کننده ها و اپراتورهای ابزارهای نجاری

نصب کننده ها و سرویس دهنده های فناوری اطلاعات و ارتباطات

کارگران چاپ صنایع دستی

تلفن های بانکی و منشیان مربوطه

جامعه شناسان ، انسان شناسان و متخصصان مرتبط

دستیاران معلمان

متخصصان تبلیغات و بازاریابی

پرستاری

بهداشت و درمان یک بخش است که تقاضا بیشتر از عرضه است و تعداد بیماران بیشتر از پرستاران و کادر درمان است. پرستاران در فنلاند به طور متوسط به مبلغ 3000 یورو در ماه دریافت می کنند.

برنامه نویسی و توسعه وب

فنلاند افتخار صنعت فناوری اطلاعات خود را از نوکیا با شکوه در ارتباطات مخابراتی تا بازی انگری برد یا همان پرندگان عصبانی به دست آورده است. بی تردید یک کشور عالی برای افرادی است که علاقمند به فناوری اطلاعات برای مطالعه و کار هستند.

آموزش مهد کودک

فنلاند همچنین در نظام آموزش ابتدایی دنیا را راهنمایی می نماید. بچه ها در مراکز مهد کودک فنلاند باید در مقایسه با سایر کشورها شادتر باشند. با توجه به میزان بین المللی شدن در فنلاند، تقاضا برای معلمان مهد کودک به ویژه برای معلمان انگلیسی زبان افزایش یافته است.

حسابداری

احتیاج به حسابداران حرفه ای وجود دارد زیرا تعدادی از شرکت های استارتاپی در فنلاند رو به افزایش است و همچنین کسب و کارها به این موقعیت شغلی احتیاج دارند، متوسط حقوق ماهانه حسابداران در فنلاند می تواند بیش از 4000 یورو باشد.

تعطیلات کاری در فنلاند

برای هر ماه کار تمام وقت فنلاندی ها حداقل 2 روز مرخصی سالانه کسب می کنند. رایج ترین زمان برای تعطیلات تابستانی از اواخر ماه ژوئن شروع می شود که فنلاندی ها تعطیلات تابستان را جشن می گیرند. جلسات کاری در تعطیلات که از نیمه ژوئن تا اوت آگوست است، برگزار نمی شود.

معمول است که فنلاندی ها نیز یک هفته تعطیلات را در زمستان، یا در حدود کریسمس یا در اوایل بهار هنگامی که بچه ها تعطیلات زمستانی خود را دارند، بگذرانند. به این ترتیب مردم می توانند یک بار دیگر در فنلاند تعادل زندگی و کار را برقرار کنند. زیرا قبل از بازگشت به محل کار، با خانواده خود کمی استراحت می کنند. چندین تعطیلات رسمی در فنلاند برگزار می شود. بعضی از آن ها مسیحی هستند، بعضی دیگر نیستند. تعطیلات رسمی سالانه در فنلاند علاوه بر همه یکشنبه ها وجود دارد.

حقوق دریافتی برای کار در فنلاند

برای دریافت مجوز اقامت به وسیله کار در فنلاند حداقل حقوق قانونی متقاضی بایستی رعایت شود. متوسط حقوق دریافتی در فنلاند ماهیانه حدود 3000 یورو می باشد که حدود 25 تا 40 درصد این حقوق بابت اقتصادیات کسر می شود.

ویزای کاری فنلاند چه مزایا و معایبی دارد؟

به صورت کلی کار در فنلاند دارای مزایا و معایبی است که می توان به بعضی از این موارد اشاره نمود.

مزایا

به صورت کلی کسب ویزای کاری دارای مزایای فراوانی است.

  • کم هزینه بودن
  • همراهی همسر و فرزندان زیر 18 سال از ابتدا
  • ارائه تمکن اقتصادی منطقی نسبت به سایر روش های مهاجرتی
  • کسب اقامت در عرض 3 تا 4 سال

معایب

با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، شانس افراد برای ورود به بازار کار فنلاند بسیار پایین است. از همین رو افراد به واسطه شرایط مناسب کار در این کشور به تحصیل در فنلاند پرداخته تا پس از اتمام تحصیل با شانس بالاتری برای کار اقدامات لازم را صورت دهند.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1065

به "آشنایی با بازار کار و راهنمای اخذ ویزای کاری کشور فنلاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بازار کار و راهنمای اخذ ویزای کاری کشور فنلاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید