خواص شگفت انگیز دانه چیا

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، دانه چیا، دانه خوراکی گیاه چیا و از خانواده نعناییان است. خواص دانه چیا منجر به اهمیت این گیاه از گذشته های دور تا کنون شده است. گیاه چیا، بومی مکزیک است و سال ها غذای پرمصرف قوم مایا و ازتک ها بوده است. دانه چیا شاید کوچک باشد ولی به طرز شگفت انگیزی سرشار از مواد مغذی است. چیا را می توانید به شکل های مختلف مصرف کنید از جمله مصرف محتوای ژله ای یا تهیه پودینگ.

خواص شگفت انگیز دانه چیا

آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 که در آن وجود دارد، زمینه ساز خواص فراوان دانه چیا هستند. سلامت قلب، استحکام استخوان ها و کنترل قند خون از جمله تأثیرات مفید این دانه بر بدن هستند. البته دانه چیا با کنترل قند، کلسترول و فشار خون، می تواند به نوعی بر همه اندام های بدن اثر مفید داشته باشد. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران به چند مورد از فواید تغذیه ای چیا اشاره می کنیم که به وسیله روش های علمی تأیید شده اند.

فواید و خواص دانه چیا

با پی بردن به اندازه بالای مواد مغذی در دانه های چیا، احتمالاً می پرسید که دانه چیا برای چی خوب است؟ این تنوع مواد مفید در چیا، نشان دهنده تأثیر عالی این دانه بر بخش های مختلف بدن است. در ادامه چند مورد از مهم ترین خواص دانه چیا را شرح می دهیم. توجه کنید که همه این خواص از نظر علمی ثابت شده هستند هرچند بعضی از آنها به تحقیقات و آنالیز های بیشتری احتیاج دارند.

حتما بخوانید: فواید و خواص خواص سیاه دانه

یاری به کاهش وزن

منابع سرشار فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا، در کاهش وزن مؤثر هستند. بخش اعظم منبع فیبر این دانه، از نوع غیرمحلول است و به کنترل اشتها و کاهش وزن یاری خواهد نمود. پروتئین هم با کاهش اشتها، باعث کم شدن مصرف کالری و لاغری می گردد. البته مصرف دانه چیا به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، ولی در یک رژیم متعادل و مناسب، مصرف دانه چیا می تواند پیشنهادی عالی باشد.

حتما بخوانید: کاهش وزن آسان با آب لاغری

تقویت استخوان ها به یاری خواص دانه چیا

دانه های چیا از نظر منابع مفید برای استخوان ها، بسیار غنی هستند. مهم ترین موادمغذی برای سلامت و استحکام استخوان ها، کلسیم، فسفر و منیزیم هستند. با وجود اندازه بالای این مواد معدنی در دانه چیا، می توانیم قدرتمندی و تراکم مناسب استخوان ها را هم جزو خواص مهم دانه چیا دسته بندی کنیم. دسته ای از آمینواسیدها به نام اختصاری ALA هم در چیا وجود دارند که می توانند در خصوص این خاصیت دانه چیا نقش بسیار مهمی داشته باشند.

کاهش سطح قند خون

مصرف دانه های چیا به کاهش و کنترل قند خون هم یاری خواهد نمود. این نقش بیشتر بر عهده فیبر است هرچند سایر ترکیبات مغذی دانه چیا هم در این خاصیت مؤثر هستند. دانه چیا از این نظر برای افراد مبتلا به دیابت که احتیاج به کنترل سطح قند خون دارند، بسیار مفید خواهد بود.

توصیه می گردد افراد دیابتی، این دانه را جایگزین موادی نمایند که منجر به افزایش شدید قند خون می شوند. علاوه بر افراد مبتلا به دیابت، افراد سالم هم همیشه احتیاج به کنتزل سطح گلوکز خون دارند تا اندام هایشان در برترین حالت کار نمایند.

حتما بخوانید: اصول تغذیه دیابتی ها چگونه است؟

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

همانطور که اشاره کردیم، دانه های چیا سرشار از منابع فیبر و امگا 3 هستند. مصرف این دو گروه ماده غذایی، تأثیر خوبی بر قلب و سیستم گردش خون خواهد داشت. فیبر با کاهش اندازه کلسترول مضر (LDL) منجر به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می گردد. امروزه تحقیقات زیادی درمورد خواص دانه چیا و نقش مواد موجود در این دانه درمورد سلامت قلب و رگ ها در حال اجرا است.

نقش آنتی اکسیدانی دانه چیا

دانه های چیا جزو منابع عالی برای تأمین آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها نقش هایی حیاتی برای سلامت سلول های بدن بر عهده دارند. این گروه مواد مغذی با از بین بردن رادیکال های آزاد، با سرطان مبارزه می نمایند. بعلاوه آنتی اکسیدان موجود در دانه چیا، از فاسد شدن چربی موجود در این دانه جلوگیری می نماید. علاوه بر خواص ضد سرطان، بهبود عملکرد قلب و کبد را هم جزو خواص دانه چیا است. البته گروه های متفاوت آنتی اکسیدانی، نقش های وسیع و متنوعی بر عهده دارند که از موضوع ما خارج است.

حتما بخوانید: آنتی اکسیدان چیست چگونه می تواند برای سلامتی ما مفید باشد؟

ریزمغذی های دانه چیا

آنالیز اندازه ریزمغذی ها در این دانه سیاه یا سفید، محبوبیت بالای این ماده غذایی در طول تاریخ را توجیه می نماید. دانه های چیا از نظر مواد مغذی، تنوع خوبی دارند و بسیاری از مواد مفید برای بدن را در دل خود جا داده اند. به ازای هر دو قاشق غذاخوری دانه چیا، اندازه ریزمغذی ها به صورت زیر است:

  • کالری: 138 گرم
  • پروتئین: 4.7 گرم
  • چربی: 8.7 گرم
  • کربوهیدرات: 11.9 گرم
  • فیبر: 9.8 گرم

با توجه به این که دو قاشق، حجم زیادی نیست، ملاحظه می کنید که همین اندازه کم هم به اندازه زیادی مواد مفید مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید. جدا از این مواد آلی، مواد معدنی مفیدی هم در چیا وجود دارند که بخش بزرگی از خواص دانه چیا را بر دوش می کشند. اندازه مواد معدنی موجود در دانه بر اساس اندازه مصرفتان در روز و به شکل زیر محاسبه می گردد:

  • کلسیم: 14 درصد مصرف روزانه
  • آهن: 12 درصد
  • منیزیم: 23 درصد
  • فسفر: 20 درصد
  • زینک: 12 درصد
  • ویتامین بی: 15 درصد

حرف آخر

گفتیم که دانه چیا با در بر داشتن اندازه بالای پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، کلسیم، منیزیم، فسفر و مواردی از این قبیل، جزو مواد خوراکی پر خاصیت است. متأسفانه این دانه جایی در رژیم غذایی اغلب مردم ندارد. درصورتی که می تواند یک جایگزین عالی برای مواد غذایی پرکالری و کم خاصیتی باشد که مصرف می کنیم. دانه چیا را می توانید به شکل های مختلف به رژیم غذایی تان اضافه کنید. چیا را می توانید به صورت خام، فرنی، اسموتی، آسیاب و پخته شده مصرف کنید. می توانید آن را روی ماست، سبزیجات یا برنج بپاشید. به هرحال، راه های مختلفی برای افزودن این دانه مفید به رژیم غذایی موجود است.

خواص دانه چیا در چند پاراگراف کوتاه نمی گنجد و می توان چندین مقاله در این مورد نوشت. کاهش وزتن، مراقبت از سلامت قلب و کبد، کنترل سطح قند خون، کاهش چربی های مضر، جلوگیری از ابتلا به سرطان و موارد این چنینی از جمله فواید مصرف دانه چیا هستند. هرچند برای اثبات دقیق تر همه این خواص، به تحقیقات وسیع تری احتیاج است ولی تا همین امروز هم همه این موارد از نظر علمی تأیید شده اند . با همه این توصیفات، مصرف دانه چیا پیشنهادی بسیار مفید خواهد بود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1538

به "خواص شگفت انگیز دانه چیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "خواص شگفت انگیز دانه چیا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز دانه چیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید