بهمن 1400 کمی آلوده تر از سال گذشته

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای قابل قبول بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته دو روز کاهش و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس دو روز افزایش یافت.

بهمن 1400 کمی آلوده تر از سال گذشته

به گزارش خبرنگاران شرایط هوای تهران در بهمن ماه امسال و مقایسه آن با سال گذشته نشان می دهد که در بهمن ماه سال گذشته 19 روز قابل قبول ثبت شده بود که این عدد امسال به 17 روز رسید. سال گذشته 11 روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت و هیچ روز ناسالمی برای همه گزارش نشد که این اعداد در امسال به 13 روز ناسالم برای گروه های حساس و هیچ روز ناسالم برای همه گروه ها رسید.

آلاینده شاخص هوای بهمن ماه امسال مانند بهمن ماه سال گذشته ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود. در 11 روز بهمن ماه سال گذشته آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بالاتر از حد مجاز گزارش شد و در هیچ کدام از این روزها آلاینده نیتروژن دی اکسید بالاتر از حد مجاز نبوده است.د ر امسال این عدد به 13 روز تقلیل یافت که در پنج روز نیز نیتروژن دی اکسید بیش از حد مجاز بوده استک.

کمینه شاخص ثبت شده برای آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عدد 51 و بیشینه آن عدد 148 را نشان می دهد. کمینه و بیشینه شاخص برای آلاینده نیتروژن دی اکسید 55 و 106 بود.

مطالعات علمی متعدد درباره ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلاینده ذرات معلق باعث بروز مسائل زبادی می گردد. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، ابتلا به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مسائلی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد می نماید.

در بهمن ماه امسال بیشینه شاخص آلاینده ازن که به عنوان آلاینده تابستانی هوا شناخته می گردد 52 بود و کربن مونوکسید نیز در بدترین حالت خود شاخص 58 را به ثبت رساند. بیشترین اندازه آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز 93 بود.

مقایسه ها نشان می دهد بهمن ماه سال 98 با تجربه 19 روز قابل قبول، 9 روز ناسالم برای گروه های حساس و دو روز پاک همراه بود بعلاوه بهمن ماه 97 شامل 7 روز پاک، 13 روز قابل قبول و 10 روز ناسالم برای گروه های حساس بود. این نشاندهنده کاهش تعداد روزهای پاک نسبت به سال های گذشته در ماه دوم زمستان است.

بر اساس این گزارش شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می گردد. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول یا میانه، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

لازم به ذکر است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می گردد، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای قابل قبول که به رنگ زرد شناخته می گردد، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که به رنگ نارنجی نشانه گذاری می گردد، اندازه AQI بین 101 تا 150 قرار می گیرد که در نتیجه آن گروه های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می گیرند و حتی ممکن است گروه های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می گردد و عدد AQI بین 201 تا 300 قرار می گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1515

به "بهمن 1400 کمی آلوده تر از سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهمن 1400 کمی آلوده تر از سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید