معرفی گل قاصدک و خواص درمانی آن

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، Taraxaxum officinale weber.، نام فرانسه Pissenlit و نام انگلیسی آن Dandelion می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل قاصد، خبرآور، شجرة اسنان الاسد، هندباء

معرفی گل قاصدک و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Taraxaxum officinale weber.، نام فرانسه Pissenlit و نام انگلیسی آن Dandelion می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل قاصد، خبرآور، شجرة اسنان الاسد، هندباء بری، خس بری و کاسنی بری نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 4 سانتی متر و دارای ریشه ای قهوه ای رنگ مایل به قرمز، به ضخامت انگشت دست و مملو از شیرابه ای شیری رنگ می باشد. برگ های آن دراز، دارای بریدگی عمیق، نوک تیز، گروهی و به شکل یک دسته از یقه ریشه خارج می شوند. گل های آن زرد طلایی و میوه اش فندقه و در انتهای هر میوه یک کاکلِ معمولاً سفید رنگ قرار گرفته است. میوه ها به طور گروهی و کروی شکل هستند و پس از رسیدن میوه، کاکلی که در انتهای میوه قرار گرفته است جدا شده و به وسیله باد پراکنده می گردد.

بیشتر بخوانید: گل قاصدک

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکا و ایران انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه:

روغن فرار، مواد صمغی رزینی، اسیدهای چرب و هایدروکسی فنیل استیک اسید در آن تعیین شده است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در اندام هوایی:

ساپونین، کولین، الکل سریلیک، آرابینوزو ویتامین های C, B, A در آنها تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه و برگ

نحوه مصرف:

برگ و ریشه را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می کند.

خواص درمانی:

تصفیه نماینده خون و صفرابر، آنتی بیوتیک و کاهنده قند و اوره خون، برطرف نماینده خونریزی لثه و ضد ورم های عمومی بدن، برطرف نماینده احتقان های کبدی و تحلیل برنده ورم مجرای دفع صفرا، خارج نماینده سنگ های صفراوی، کلیوی و مثانه و مقوی اعصاب و کبد، کاهنده کلسترول و ضد سودا، خون ساز و اشتهاآور، مقوی معده و شیرافزا، ضد برونشیت و مفید برای نارسایی اعمال کبد، ضد اسپاسم و برطرف نماینده زردی (یرقان) می باشد. ضمناً برای نقرس، ناراحتی های ناشی از عروق خونی و گردش خون، تصلب شرائین، زونا و کولیت کبدی هم مفید است. در استعمال خارجی له شده ریشه و برگ به صورت ضماد التیام بخش زخم ها و برای برطرف اگزما و بیماری های جلدی مؤثر می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1323

به "معرفی گل قاصدک و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گل قاصدک و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید