انواع ویدئو پروژکتور و کاربرد آن ها

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، پروژکتورها به بخش جدا نشدنی از اتاق های جلسه، دفاتر، مدارس، سالن های سینما، مراکز تبلیغاتی و به مرور خانه ها تبدیل شده اند. شما ممکن است این دستگاه را با نام های مختلفی نظیر ویدئو پروژکتور، پروژکتور، دیتا پروژکتور، پروجکشن و … بشناسید. اما تمامی این عناوین به یک دستگاه واحد با یک کارکرد معین اشاره دارند: وسیله ای که صدا و تصویر را از یک منبع مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و … می گیرد و آن را بر روی یک پرده و همراه با عظیم نمایی معین، منعکس می نماید.

انواع ویدئو پروژکتور و کاربرد آن ها

اگرچه تا همین چند وقت قبل کاربرد ویدئو پروژکتورها تنها به محیط های کاری محدود می شد، اما امروزه این وسیله محبوب راه خود را به منازل نیز پیدا نموده است و بسیاری از افراد ترجیح می دهند فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود را بر روی پرده ویدئو پروژکتور تماشا نمایند. همچنین گیمرها نیز اخیرا از اینکه بازی های مهیج را با تصاویر باکیفیت و بر روی پرده عظیم پروژکتور تجربه نمایند، لذت می برند.

به گزارش وب سایت ایده آل گستر گسترش محبوبیت ویدئو پروژکتورها سبب شد تا تقاضا برای خرید این دستگاه نیز با افزایش قابل توجهی روبرو گردد. اما بسیاری از مردم هنوز هم با کارکرد، ماهیت، انواع و کاربرد های یک ویدئو پروژکتور به خوبی آشنا نیستند. آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند، یک راهنمای جامع در ارتباط با انواع ویدئو پروژکتورها و البته کاربرد هرکدام از آن ها می باشد.

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور یک وسیله الکترونیکی است که می تواند سیگنال های صوتی و تصویری را (عظیمتر از اندازه واقعی خود) بر روی هر سطح صاف (دیوار سفید، زمین و یا یک پرده مخصوص به رنگ سفید یا نقره ای) منتشر کند. این دستگاه از دو بخش اصلی لامپ و لنز تشکیل شده است. لنز یا همان عدسی وظیفه عظیمنمایی تصاویر دریافتی را بر عهده دارد و لامپ نیز تصویر عظیمنمایی شده را بر روی پرده نمایش می دهد. با این تعریف به راحتی می توانیم بفهمیم که کاربرد اصلی این دستگاه در سالن های تئاتر و سینما و همچنین اتاق های کنفرانس می باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب یک ویدئو پروژکتور

هر دستگاه ویدئو پروژکتور فاکتورهای مختلفی دارد و کیفیت این دستگاه ها نیز بر اساس همین فاکتورها سنجیده می گردد. قبل از انتخاب یک پروژکتور حتما باید با فاکتورهای زیر آشنایی کافی داشته باشید:

لومن

لومن واحد اندازه گیری شدت نور است. ویدئو پروژکتورهایی که عدد لومن آن ها بالاتر باشد تصویر روشن تر و بهتری را به نمایش می گذراند. (هرچقدر که عدد لومن بیشتر باشد، کیفیت ویدئو پروژکتور بالاتر و قیمت آن نیز گران تر خواهد بود)

رزولوشن

رزولوشن یا همان وضوح تصویر به معنی تعداد پیکسل هایی است که ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر از آن ها استفاده می نماید. هرچقدر که رزولوشن بالاتر رود، وضوح تصاویر بیشتر شده و قیمت آن نیز گران تر می گردد.

کنتراست تصویر

این معیار برای تشخیص تفاوت بین تیره ترین و روشن ترین نقطه تصویر به کار می رود و به صورت نسبت یک عدد تعیین به عدد 1 تعریف می گردد (برای مثال 4000 : 1). هر چقدر که کنتراست تصویر بالاتر رود، کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی پرده نیز بهتر می گردد.

درگاه

امروزه بسیاری از ویدئو پروژکتورها دارای درگاه ورودی HDMI می باشند. البته این دستگاه ها یک یا چند درگاه USB نیز دارند که از آن ها برای اتصال حافظه های جانبی و ماوس استفاده می گردد (با استفاده از این درگاه ها می توانید بدون احتیاج به کامپیوتر یا لپ تاپ، یک حافظه جانبی مانند فلش یا رم موبایل را به ویدئو پروژکتور متصل کرد) .در بیشتر مدل های ویدئو پروژکتور پاناسونیک تمامی درگاههای استاندارد تعبیه شده است .

انواع ویدئو پروژکتورها از نظر کاربرد

ویدئو پروژکتورها از نظر کاربرد آن ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • ویدئو پروژکتورهای جیبی
  • ویدئو پروژکتورهای خانگی
  • ویدئو پروژکتورهای چند کاربره

ویدئو پروژکتورهای جیبی

همانطور که اسم این دستگاه ها نیز تعیین است، پروژکتورهای کوچکی هستند که می توانید به راحتی آن ها را حمل کنید. برای استفاده از این دستگاه ها باید آن ها را بر روی یک سه پایه عکاسی قرار دهید. شدت روشنایی آن ها به حدبیشتر 1000 لنسی لومن می رسد و برای تغییر اندازه تصویر بر روی پرده پروژکتور، باید فاصله آن ها را با پرده کم یا زیاد کنید.

ویدئو پروژکتورهای خانگی

اگر قصد دارید برای منزل خود یک ویدئو پروژکتور تهیه نمایید، باید به سراغ این دستگاه ها بروید. شدت روشنایی آن ها به حدبیشتر 2500 لنسی لومن می رسد و کنتراست تصویر آن ها نیز بسیار بالا است. ویدئو پروژکتورهای خانگی در حال حاضر در دو کیفیت Full HD و 4K عرضه می شوند.

ویدئو پروژکتورهای چند کاربره

این ویدئو پروژکتورها همه کاره اند (بیشتر ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار در این دسته قرار می گیرند) و برای هر کاری می توانید از آن های بهره ببرید. شدت تصویر آن ها به 4500 لنسی لومن (گاهی حتی بیشتر) می رسد. ویدئو پروژکتورهای چند رسانه ای معمولا سبک بوده و می توانید آن ها را حمل کنید.

زمانی که قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید، باید بر اساس احتیاجهایتان یکی از انواع بالا را انتخاب کنید. اما این انتخاب به تنهایی برای خرید ویدئو پروژکتور کافی نیست. پس از آنکه نوع کاربرد ویدئو پروژکتور خود را انتخاب کردید، باید از میان انواع تکنولوژی های مختلف این دستگاه به انتخاب محصول مورد احتیاج خود بپردازید.

انواع تکنولوژی های ساخت ویدئو پروژکتور

همانطور که گفته شد یک ویدئو پروژکتور از دو بخش لامپ و عدسی تشکیل شده است. عدسی ساختار ساده ای دارد و وظیفه آن نیز عظیمنمایی تصویر است. اما آنچه که سبب تفاوت در ساخت ویدئو پروژکتورهای مختلف می گردد، تکنولوژی به کار رفته در لامپ دستگاه است. ویدئو پروژکتورها از نظر تکنولوژی به کار رفته در ساخت لامپ به سه دسته تقسیم می شوند:

  • DLP
  • LCD
  • LED

شما به عنوان یک خریدار ویدئو پروژکتور، باید بتوانید از میان تکنولوژی های مختلف یکی را انتخاب کنید. فاکتورهایی مثل کیفیت تصویر، هزینه نگهداری، قیمت و عمر مفید لامپ از مواردی هستند که بر اساس آن ها باید یکی از تکنولوژی را انتخاب کنید.

تکنولوژی DLP

DLP مخفف عبارت Digital Light Processing می باشد و ویدئو پروژکتورهایی که لامپ آن ها بر اساس این تکنولوژی عمل می نماید از آینه های کوچکی استفاده می نمایند که نور را به سمت صفحه منعکس می نمایند. تصاویر در این ویدئو پروژکتورها توسط یک چرخه رنگ (که از سه رنگ اصلی آبی سبز و قرمز تشکیل شده است) فراوری می شوند.

ویدئو پروژکتورهای DLP به دلیل قدرت بالای تصاویر خروجی، برای محیط هایی که دارای نور می باشند (از جمله کلاس های درس و اتاق های کنفرانس) نیز بسیار مناسب می باشند. تنها عیب این دستگاه ها ایجاد دنباله نور در بعضی از اشیاء روشن و نورانی است.

ویدئو پروژکتورهای LCD

ویدئو پروژکتورهای LCD یا همان نمایشگر کریستال مایع (Liquid Crystal Display) از سه صفحه مجزا برای نمایش رنگ های آبی و سبز و قرمز استفاده می نماید. هر کدام از این صفحه ها میلیون ها کریستال مایع دارند که هر کدام از آن ها در نقش یک پیکسل رنگی ظاهر می شوند تا در نهایت تصویر با وضوح رنگ واقعی بر روی صفحه نمایش شکل بگیرد.

پروژکتورهای LCD به طور معمول ارزان تر از DLP می باشند، وضوح تصویر آنان بالاتر است و عمر مفید لامپ آن ها نیز بسیار بیشتر از لامپ ویدئو پروژکتورهای DLP است. همچنین دقت رنگ در این پروژکتورها بالاتر بوده و مصنوعات تصویر نیز به حداقل می رسد. البته از آنجایی که این ویدئو پروژکتورها احتیاج به یک فیلتر هوا دارند که به طور مدام باید تمیز گردد، هزینه تعمیر و نگهداری آن ها بالاتر از ویدئو پروژکتورهای DLP است.

به نظر می رسد که ویدئو پروژکتورهای LCD انتخابی مناسب تر نسبت به نوع DLP می باشند. امروزه بسیاری از ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از تکنولوژی تصویر LCD استفاده می نمایند. ویدئو پروژکتورهای پاناسونیک از بهترین نمونه های پروژکتورهای LCD می باشند. این دستگاه ها را می توانید همراه با یک گارانتی معتبر و یک ساله از شرکت ایده آل گستر نمایندگی رسمی محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک خریداری نمایید.

ویدئو پروژکتور LED

LED یک اصطلاح رایج در فناوری نمایش تصویر است که به معنای دیود ساطع نماینده نور است. برخلاف پروژکتورهای LCD و DLP که بر پخش کردن نور بر روی صفحه نمایش تاکید دارند، در پروژکتورهای LED بر روی منبع نور تمرکز می گردد. در این ویدئو پروژکتورها از لیزر برای انتقال تصویر بر روی پرده استفاده می گردد و همین عامل سبب افزایش چشمگیر عمر مفید لامپ می گردد. لامپ ویدئو پروژکتورهای LCD و DLP دارای عمر مفید 5 هزار ساعت می باشند، در حالی که این عدد در پروژکتورهای LED به بیش از 50 هزار ساعت می رسد.

از نکات مثبت این ویدئو پروژکتورها می توان به هزینه پایین تعمیر و نگهداری، افزایش عمر مفید، وضوح تصویر بالاتر، مصرف پایین انرژی، کم صدا بودن و … . انتظار می رود تا چندین سال آینده، این تکنولوژی به صورت کامل جایگزین انواع LCD و DLP گردد.

نتیجه گیری

در بالا به بعضی از مزیت های ویدئو پروژکتور اشاره کردیم. ولی ویدئو پروژکتورها چه ویژگی های مهم دیگری را می توانند داشته باشند؟

زوم اپتیکال یکی از آنهاست. زوم اپتیکال به دو دلیل خیلی مهم است. اول اینکه جزئیات با کیفیت بیشتری نشان داده می شوند و دوم اینکه اگر ویدئو پروژکتور در فاصله مناسبی از صفحه نمایش نصب نگردد با زوم اپتیکال این مشکل رفع می گردد و احتیاجی به جابه جایی ویدئو پروژکتور بعد از نصب آن نیست.

برای خرید یک دستگاه ویدئو پروژکتور ابتدا احتیاجهای خود را در نظر بگیرد و یکی از انواع ویدئو پروژکتورهای جیبی، خانگی و یا چند رسانه ای را انتخاب کنید. سپس در میان انواع تکنولوژی های LCD ، DLP و LED به دنبال ویدئو پروژکتور مناسب خود باشید. البته قبل از خرید نهایی حتما فاکتورهایی مانند لومن، کنتراست و رزولوشن و مدلی که انتخاب نموده اید را آنالیز کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 690

به "انواع ویدئو پروژکتور و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ویدئو پروژکتور و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید