انواع شکلات و خواص و مضرات آنها

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، شکلاتی که این قدر دوست داریم، محصولی از درخت کاکائو است که از لوبیاها یا دانه های کاکائو به دست می آید. به طور طبیعی تلخ و بد مزه است. در ابتدا دانه ها را چند روزی تخمیر نموده و سپس برای نگهداری، خشک می نمایند و در پایان آن ها را بو می دهند، با بو دادن آن ها عطر آن آزاد شده و دانه های کاکائو از داخل پوسته خارج می شوند. برای مصارف صنعتی آن ها را روغن زده و وارد خط های تولیدی می نمایند.

انواع شکلات و خواص و مضرات آنها

رنگ تیره کاکائو به علت فلاونوئیدهای آن است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای می دهد، البته با فرایندهای صنعتی که روی آن انجام می گردد خاصیت آنتی اکسیدانی آن کمتر می گردد، به طوری که با کم رنگ شدن آن این خاصیت نیز کمتر می گردد.

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و هر چه درجه تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی قوی تر است. مطالعات زیادی در خصوص کاکائو صورت گرفته است. به نظر می رسد فلاونوئید موجود در کاکائو منجر به افزایش HDL و کاهشLDL و مهار تجمع بی موقع پلاکت ها در خون شده و در نهایت از بیماری های قلبی عروقی و سکته ممانعت می نماید.

حالا بالاخره شکلات بخوریم یا نخوریم؟

جواب این سوال بسته به کیفیت کاکائو و مقدار مصرف ما دارد؛ درست مانند سایر غذاهای صنعتی و فرایند شده!

با یک دید مثبت، کاکائوی تلخ به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و در یک دید منفی کاکائو یک غذای بسیار پرکالری است که باعث افزایش وزن می گردد و این اضافه وزن خود برای سلامتی خطرساز است و خواص مفید کاکائو را از بین می برد!

ولی با رعایت نکات زیر می توانیم هم از خوردن آن لذت ببریم و هم از اضافه وزن در امان باشیم:

  • خوردن تکه های کوچک کاکائو

انتخاب شکلات تلخ و محصولات شکلاتی ای که کمتر فرایند شده به جای شیر کاکائو و شکلات های فرآوری شده که اغلب شیرین و چرب هستند.

مصرف محصولاتی که فقط یک طعم کمی از آن را دارند، نه محصولاتی با غلظت فراوان تا از مهار جذب کلسیم موجود در مواد غذایی حاوی آن در امان باشیم.

  • انتخاب شکلات تلخ

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و هر چه درجه تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی قوی تر است

در صورت امکان استفاده از محصولاتی از آن که چربی کمتری داشته و در عوض مخلوط با میوه ها یا دانه ها هستند.

← راستی فراموش نکنیم شکلات سفید خاصیت آنتی اکسیدانی نداشته و مملو از شکر است و مهم تر این که اگر کاکائو می خوریم با خوردن سایر منابع فلاونوئیدها از جمله توت فرنگی، اسفناج، انگور و انواع توت ها که مملو از رنگدانه هستند و طعم خوبی هم دارند، تعادل برنامه غذایی مان را نیز حفظ کنیم.

آشنایی با انواع شکلات و خواص و مضرات آنها:

1-شکلات تلخ

این روزها وقتی صحبت از بهترین شکلات می گردد، حرف اول را شکلات تلخ می زند که از خلوص بیشتری برخوردار است و خواص بسیاری را به آن نسبت می دهند؛ از کاهش فشارخون و کنترل دیابت گرفته تا کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی.

2-شکلات قهوه

این شکلات، شکلاتی است که وقتی آن را از بسته بندی خارج می کنیم بوی خوش قهوه به مشام مان می رسد و کافئین موجود در آن برای برطرف خستگی (البته به طور موقت) در اواسط روز می تواند یاری نماینده باشد. اما یادتان باشد که در خوردن این شکلات زیاده روی نکنید زیرا صرفا دریافت حد متعادلی از کافئین نشاط آور است و خوردن بیش از اندازه اش می تواند محرک و آسیب رسان باشد.

3-شکلات مغزدار

نسل جدیدی از شکلات ها که با مغزهای درسته فندق، بادام یا بادام زمینی پوشیده شده اند، به شکلات مغزدار شهرت یافته اند و ارزش غذایی بالاتری، به خصوص برای کسانی که لاغرند و می خواهند وزن اضافه نمایند، دارند. حتی بچه هایی که کم اشتها هستند، می توانند در میان وعده های خود از این نوع شکلات ها استفاده نمایند اما باید بدانید که این شکلات ها پرکالری اند و بنابراین نباید تعادل را در مصرف شان فراموش کرد.

4-شکلات میوه ای

این شکلات ها، روکشی روی انواع کشمش یا میوه های خشک بوده و گزینه ای مناسب برای کسانی هستند که هوس شکلات نموده اند اما باید کالری کمتری را دریافت نمایند.

5-شکلات شیری

شکلات شیری، شکلاتی است که هنگام تولیدش، شیر به صورت شیرخشک در میان اجزای تشکیل دهنده اش جای گرفته. البته این مقدار شیر یاریی به تامین کلسیم مورد احتیاج بدن نمی نماید اما افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند، باید از مصرف آن صرف نظر نمایند؛ زیرا همین مقدار کم هم می تواند برای آنها دردسرساز باشد.

6-شکلات سفید

این شکلات که کاملا سفیدرنگ است، از کره کاکائو گرفته شده و کالری بالایی دارد. پس بهتر است هنگام خرید شکلات، جزو آخرین گزینه های انتخابی تان باشد؛ به خصوص اگر در حال کاهش وزن هستید.

7-آب نبات و تافی

تا حد ممکن تافی و آب نبات را جزو آخرین گزینه های انتخابی خود قرار دهید؛ زیرا تنها شکر دارند و کمی اسانس و مواد رنگی. هر چند که همه آنها در مقادیر مجاز به این نوع محصولات اضافه می شوند اما چسبندگی این خوراکی ها بیشترین آسیب را به دندان ها وارد می نماید؛ به خصوص اگر بلافاصله پس از مصرف، مسواک نزنید.

نکته:

گاهی ما بیش از مصرف روزانه مان شکلات می خریم و ممکن است مدتی آنها را در قفسه خوراکی هایمان نگه داریم اما شرایطی برای ذخیره این گروه وجود دارد. اینکه دمای نگهداری باید 15 تا 18 درجه باشد، دور از تابش آفتاب قرار گرفته و در ظروف در بسته ریخته شوند و چون جاذب بو هستند در کنار غذاهایی که بوی تندی دارند (مثل قفسه ادویه ها) قرار نگیرند. ضمناً، شکلات هایی که روکش کاغذی ندارند هم باید به سرعت مصرف شوند زیرا گذاشتن آنها در معرض هوا می تواند موجب اکسید شدن چربی های اشباع نشده ای گردد که در آنها به کار رفته است.

گردآوری و ویرایش شده توسط گروه هفت گنج

منبع: هفت گنج
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 456

به "انواع شکلات و خواص و مضرات آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع شکلات و خواص و مضرات آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید