آیا تمام ارث مردی که فرزند ندارد به همسرش می رسد؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ارث یکی از موضوعات مهمی است که بیشتر خانواده ها با آن درگیر هستند بنابراین باید به نکات حقوقی آن مطلع باشیم تا دچار مشکل نشویم.

آیا تمام ارث مردی که فرزند ندارد به همسرش می رسد؟

در قانون مدنی مقدار ارث تمام افراد بیان شده است. یکی از این فروض، ارث مرد بدون فرزند است. در این شرایط این سؤالات مطرح می شود که ارث این فرد به چه کسانی می رسد و آیا تمام ارث به همسر متوفی می رسد یا خیر؟ همراه مجله اینترنتی خبرنگاران باشید.

ارث مرد بدون فرزند به چه کسانی می رسد؟

طبق قانون و طبقات و درجات ارث، ورثه متوفی شامل خوسشاوندان نسبی و سببی می شوند. منظور از خویشاوندان سببی در واقع همسر متوفی می شود. لذا در هر حال طبق ماده 864 قانون مدنی، زمانی که مردی فوت می نماید، همسر دائمی وی دارای سهم الارث است.

اما منظور از خویشاوندان نسبی، افرادی هستند که با متوفی دارای رابطه خونی و نسبی هستند. بر اساس ماده 862 قانون مدنی، اشخاصی که به موجب رابطه نسبی با متوفی ارث می برند، به سه طبق زیر تقسیم می شوند:

  • طبقه اول: شامل پدر و مادر، بچه ها و بچه ها بچه ها (نوه ها) است.
  • طبقه دوم: شامل پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، خواهران و برادران و بچه ها آنها می شود.
  • طبقه سوم: شامل عمه ها و عموها، خاله ها و دایی ها و بچه ها هر کدام از آنها خواهد شد.

نکات مهم ارث مرد بدون فرزند

  • در صورت وجود ورثه در طبقه نزدیک تر به متوفی، طبقات بعدی از ارث محروم می شوند. این موضوع در خصوص درجات هر طبقه نیز صدق می نماید. برای مثال اگر متوفی فرزند داشته باشند، خویشاوندان درجه اول از طبقه اول محسوب می شوند و دیگر نوه ها ارث نمی برند.
  • در طبقه دوم ارث نیز دو درجه وجود دارد. درجه اول شامل پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و برادر و خواهر متوفی می شود و در صورت نبود آن ها، ارث مرد فوت شده به درجه دوم از طبقه دوم؛ یعنی پدر و مادر اجداد و بچه ها خواهران و برادران خواهد رسید.
  • طبقه سوم ارث نیز، شامل دو درجه می شود که در درجه اول، عمو، عمه، خاله و دایی شده و در صورت نبود آن ها، درجه دوم از طبقه سوم یعنی بچه ها آنها، از ارث متوفی، بهره مند می شوند .
  • درصورتی که مرد دارای همسر دائمی باشد، ابتدا سهم الارث همسر وی پرداخت می شود و سپس سراغ طبقات و درجات دیگر می روند و سهم الارث آن ها را پرداخت می نمایند.
  • درصورتی که در طبقه اول ارث، متوفی دارای پدر و مادر باشد، ارث به ایشان تعلق خواهد گرفت و در صورت نبود ایشان، سهم الارث، میان سایر ورثه از طبقات بعدی، تقسیم خواهد شد
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نصف شدن اموال زوجین بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1718

به "آیا تمام ارث مردی که فرزند ندارد به همسرش می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تمام ارث مردی که فرزند ندارد به همسرش می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید