آلاینده های سوختی و تأثیر محیطی آنها

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، جهانی که در آن زندگی می کنیم، با شتابی فراوان به سوی آلودگی هرچه بیشتر در حرکت است. حمل و نقل فراوان، انواع موتورهای آلاینده و صنایعی که همچنان قاتل جان انسان است، کره ی خاکی را به مرز بحران تنفس، نزدیک می کند. مسایل زیست محیطی که کره زمین و جو اطراف را دچار اختلال بهداشتی نموده است، نتیجه ی عملکرد

آلاینده های سوختی و تأثیر محیطی آنها

آلاینده های سوختی و تأثیر محیطی آنها

نویسنده: رویا حائری

جهانی که در آن زندگی می کنیم، با شتابی فراوان به سوی آلودگی هرچه بیشتر در حرکت است. حمل و نقل فراوان، انواع موتورهای آلاینده و صنایعی که همچنان قاتل جان انسان است، کره ی خاکی را به مرز بحران تنفس، نزدیک می کند. مسایل زیست محیطی که کره زمین و جو اطراف را دچار اختلال بهداشتی نموده است، نتیجه ی عملکرد سیستم های متعددی است که زاییده ی دستکاری و اعمال سلیقه ی انسان ها است و در خلاف جریان طبیعت انجام گرفته است. در اواخر قرن 19 میلادی، ایجاد صنایع دراشل بزرگتر و استفاده ی مستقیم از سوخت های فسیلی، به ویژه در اروپا، هوای شهرهایی مانند لندن و میلان را دچار آلودگی نموده و برای اولین بار پدیده ی دود مه (smog) ایجاد کرد.

اتومبیل ها از ابتدای قرن 20 وارد جامعه ی انسانی شدند و مردم هیجان زده، که از حرکت سریع به ذوق آمده بودند، هیچ فکر نکردند که این ماده ی سوختی با انفعالات خود در هوای تنفسی چه خللی ایجاد می کند. بنابراین یکی از بزرگترین عوامل مخلّ سلامت محیطی، سوخت می باشد که عمدتاً در جهان، بیشترین آلودگی، ناشی از عمل نیروگاه ها و وسایل نقلیه ی موتوری می باشد. آنچه مسلم است بشر بدون وجود آب و غذا چند روزی به حیات خود ادامه می دهد. اما تنها چند دقیقه تنفس در هوای آلوده، او را از پای در می آورد. کیفیت مناسب هوا نه تنها برای سلامت او مفید است، بلکه اساسی ترین عامل چرخه ای است که او را به غذای مورد نیاز (گیاهان و جانوران) وصل می کند و در هوای آلوده، همه ی اجزای این چرخه، مورد تهدید هستند شیوع انواع سرطان ها، زایمان های زودرس، ناراحتی های چشم، تحریک سیستم تنفسی، افزایش حساسیت و آلرژی، بروز برونشیت و ذات الریه و حتی تنش های عصبی و ... همه، زاییده ی هوای نامطلوبی است که روزانه، بشر مجبور است آن را تنفس کند. یکی از بزرگترین آثار آلودگی هیدروکربنی در هوای شهرها، پدیده ی واژگونی دماست که عبارتست از یک پوشش هوای گرم که لایه ی هوای سرد موجود در سطح زمین را پوشانده و در شهرها منجر به گیرافتادن آلاینده ها و تجمع سریع آنها می شود که آن را دود مه می گویند. این پدیده، علاوه بر خطرات تنفسی، باعث توسعه و همه گیری بیماری های واگیر دار در سطح جامعه می شود.

یکی دیگر از آثار مخرب بالارفتن درصد منوکسیدکربن در جو که به افزایش کل دمای زمین منجر می شود، آب شدن کلاهک های یخی در قطبین کره زمین و بالا آمدن سطح آب در اقیانوس ها است.

گرمای نامطبوع هوا و ایجاد جریانات و طوفان های گرم در نقاط مختلف جهان، آثار مخرب بالقوه ای به ویژه در بخش های کشاورزی دارد که موجب تشدید مسائل تغذیه ای در جهان می باشد. این کاستی ها آفات گیاهی را تقویت کرد و انسان را بر آن داشت که از مواد شیمیایی آفت کش در مزارع خود استفاده نماید (که آفت کش ها خود یکی از خطرناک ترین تهدید نمایندگان سلامت محیط زیست از نظر جوی، هوای شهرها و آب مصرفی انسان می باشد).

در اجلاس سالیانه W.H.o (World Health Organization) در ریودو ژانیرو (برزیل) در ابتدای قرن 21 مصوب شد که تمام کشورهای عضو موظفند تمامی همت خود را برای کاستن از مصرف سوخت های فسیلی در جهت رفع آلودگی هوا و جلوگیری از استفاده ی افراطی از انواع آلاینده ها از جمله آفت کش ها، اسپری ها و انواع آلاینده هایی که هوای زمین را تهدید به آلودگی بیشتری می نمایند، به کار گیرند.

به نظر شما سوخت مطلوب جایگزین برای سوخت های فسیلی چه می تواند باشد؟

منابع:

تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست. از سایت محیط زیست جهانی.

تحقیق دکتری مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.

مقاله ی دکتری خانم صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه قائم شهر.

سایت زیست محیطی WHO وابسته به سازمان ملل.

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 55..

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1293

به "آلاینده های سوختی و تأثیر محیطی آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلاینده های سوختی و تأثیر محیطی آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید