آخر هفته کجا بریم؟ از آبشار برجی کلا تا تالاب میقان و کلوت شهداد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با آبشار برجی کلا برای سفر یک روزه و کلوت شهداد و تالاب میقان برای سفرهای دو روزه آشنا می شویم.

آخر هفته کجا بریم؟ از آبشار برجی کلا تا تالاب میقان و کلوت شهداد

سفر یک روزه

اگر ساکن مرکز هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل وقال شهر خسته شده اید و فکر می کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا در شهرستان آمل، دره چلاو و در روستای برجی کلا واقع شده است. در این منطقه چهار آبشار وجود دارد که آبشارهای اول تا سوم به صورت پله ای و عریض و با ارتفاعی در حدود 7 متر و آبشار چهارم و در واقع آخرین آبشار حدود 23 متر ارتفاع با حوضچه ای نسبتا بزرگ است. بازدید از طبیعتی دست نخورده و دور از دست انسان های تخریب گر، ورود به منطقه ها امن، بکر و حفاظت شده طبیعت ایران، لذت از آرامش و چشم انداز ها بدیع طبیعتی وحشی، خاص و مجذوب کننده در فصل پاییز را می توانید در این سفر تجربه کنید. بازدید از این آبشار نیاز به پیاده روی سبکی دارد و افراد با توانایی بدنی پایین هم می توانند از آن بازدید کنند. جهت دسترسی به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز (به سمت استان تهران) 25 کیلومتر بوده که می توان پس از طی این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده (که به پل منگل معروف است) با پشت سر گذاشتن 15 کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو رسید.

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می بخشد و جان تازه ای در روانتان می دمد.

تالاب میقان

تالاب دیدنی میقان که در گذشته به نمک زار فراهان مشهور بوده، در 17 کیلومتری شمال شرقی اراک، جنوب غربی داودآباد و در دشت فراهان استان مرکزی واقع شده است. مساحت این تالاب در محدوده 100 تا 110 کیلومترمربع متغیر است و حدود 1655 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب دریاچه شور است. تالاب میقان شامل سه جزیره به نام کریستالین یک و دو در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف می شود. دریاچه از لحاظ آب وهوایی دارای زمستان های معتدل است؛ همین ویژگی سبب شده است که در پاییز و اوایل زمستان زیستگاه پرندگان به ویژه پرندگان مهاجر از منطقه ها شمال ایران و منطقه ها سردسیری باشد. . برای دسترسی به این تالاب باید از سه راه خمین به سمت کمربندی شمالی حرکت کرد. پس از آن به میدان تره بار خواهیم رسید، همچنان باید جهت را مستقیم در پی گرفت، حدود یک الی دو کیلومتر بعد از میدان تره بار به یک جاده فرعی در سمت راست جاده می رسیم. در ابتدای جاده تابلوی بزرگ قرمز رنگی وجود دارد، پس از وارد شدن به داخل این جاده فرعی و عبور از پل روگذر به کارخانه تولید سولفات سدیم می رسیم که در سمت راست جاده نمایان است. با ادامه این جهت، پس از حدود سه الی چهار کیلومتر به انتهای تالاب میقان خواهیم رسید.

کلوت شهداد

در 25 کیلومتری شرق شهداد، شهری وجود دارد شاهد چشم انداز ها بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییده های طبیعت هستیم. این شهر شهر کلوت ها است. کلوت ها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی نظیرند و اسرار بی شماری درباره اصول و خواص پیدایش آن ها وجود دارد. اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب در میان کلوت ها باشید، محال است چیزی جز تحسین این شگفتی به ذهنتان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می گذارد، آرام آرام ستاره ها پیدا می شوند تا پهنه سیاه آسمان را به زیبا ترین تصویر در دنیا بدل کنند. به هنگام شب خیلی ساده می توان در آسمان شهر کلوت ها غرق شد و دسته دسته ستاره چید. با ایستادن بر بلندای این کلوت ها واقعیت و خیال در هم می آمیزند، زمان و مکان گم می شوند و تجربه ای عمیق و فراموش نشدنی را رقم می زنند.

کرمان در کنار آثار تاریخی اش جاذبه های مختلف بسیاری دارد. نبکا ها، جنگل های انبوه بافت و رابر، ارتفاعات مملو از گل لاله و گلزار در شهرستان بردسیر، دره مدیترانیه ای دلفارد در جنوب استان تا جنگل های کهور. اما کلوت های شهداد از شگفتی ها و مهم ترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی در این استان هستند که وقتی از دور به آن ها می نگرید، شهری باستانی و متروک را یادآور می شوند.

با احداث کمپ شهداد، که در حقیقت هتلی با میلیون ها ستاره است، امکان اقامت شبانه برای گردشگرانی که به شهر کلوت ها می آیند، فراهم شده است تا در کنار تمام زیبایی های آن بتوانند از تماشای آسمانی آکنده از قطرات نور لذت ببرند. این کمپ کویری مجموعه ای است از 40 آلاچیق که همه از مصالح طبیعی ساخته شده اند و تنها کمپ کویری دشت لوت بوده و در 20 کیلومتری شهداد در جهت نهبندان و در آخرین نقطه هایی که زندگی ادامه دارد واقع شده است.

کمپ به صورت شمالی- جنوبی ساخته شده و در بین چندین کلوت قرار گرفته تا از گزند باد و طوفان های شن در امان باشد. 105 کیلومتر حرکت از شهر کرمان در جهت شرق و سپس شمال شرق ما را به شهر تاریخی و دیدنی های اعجاب انگیز کویر شهداد می رساند. در جهت جاده کرمان به شهداد، تونل طولانی وجود دارد که ارتباط دو قسمت گرجهتی کرمان و ییلاقی سیرچ را برقرار می کند.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1419

به "آخر هفته کجا بریم؟ از آبشار برجی کلا تا تالاب میقان و کلوت شهداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته کجا بریم؟ از آبشار برجی کلا تا تالاب میقان و کلوت شهداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید