10 خاصیت شگفت انگیز سرکه بالزامیک برای سلامتی

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، سرکه بالزامیک یک سرکه قهوه ای رنگ است که از آب انگور تخمیرنشده تهیه می گردد و به علت طعم متمایزش معروفیت زیادی دارد. این سرکه در تهیه انواع غذا ها، به ویژه سس سالاد و ماریناد، به کار می رود و بسیاری از مردم از آن به عنوان یک چاشنی کم کالری در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند.

10 خاصیت شگفت انگیز سرکه بالزامیک برای سلامتی

برخی از مطالعات نشان داده اند که سرکه بالزامیک فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش وزن گرفته تا حفظ سلامت پوست. در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره خواص و عوارض احتمالی این سرکه صحبت می کنیم و طرز تهیه یک نوع سس و یک نوع سالاد را با استفاده از آن آموزش می دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ارزش غذایی سرکه بالزامیک

یک قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک 15 کالری انرژی دارد و حاوی مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 2/7 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • پتاسیم: 18 میلی گرم

خواص سرکه بالزامیک برای سلامتی

این سرکه فواید زیادی برای سلامتی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1. کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد

سرکه بالزامیک برای کسانی است که می خواهند سطح کلسترول خون شان را حفظ نمایند یا کاهش دهند، انتخاب مناسبی محسوب می گردد. چرا که از تجمع لیپیدها جلوگیری می نماید و به طرز چشمگیری سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. علاوه بر این، تعیین شده است که نسبت کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد را بهبود می بخشد. با این حال، برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه جانبی نامطلوب باید از زیاده روی در مصرف آب بپرهیزید.

2. از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می نماید

سرکه بالزامیک سرشار از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها اثرات مفید زیادی بر سلامت کلی فرد دارند و می توانند به از بین بردن رادیکال های آزاد که با بسیاری از بیماری ها مرتبط هستند یاری نمایند. آنتی اکسیدان ها بعلاوه دارای خاصیت ضدسرطانی و ضدپیری هستند.

3. قند خون را کنترل می نماید

وقتی سرکه بالزامیک به عنوان چاشنی در کنار سایر غذاها مصرف می گردد، می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که این سرکه اثر ضدگلیسمی دارد، به این معنی که از افزایش شدید قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می نماید و می تواند تا پنج ساعت قند خون را ثابت نگه دارد.

دقیقا تعیین نیست که سرکه بالزامیک با چه مکانیسمی روی قند خون تأثیر می گذارد، با این حال در صورت ابتلا به دیابت می توانید بعد از مشورت با پزشک آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

4. برای کاهش وزن مفید است

اگرچه سرکه بالزامیک تأثیر معجزه آسایی روی وزن بدن ندارد، اما به شما یاری می نماید که سریع تر به اهداف کاهش وزن خود برسید. شواهد نشان می دهد که غذاهای تخمیرشده مثل سرکه با تغییر میکروبیوم روده روی وزن بدن تأثیر می گذارند و اسید استیک موجود در سرکه از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می نماید.

سرکه بالزامیک برخلاف سایر طعم دهنده ها مثل سس مایونز فاقد چربی است و به علت داشتن ترکیبات پروبیوتیک می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. بر اساس تحقیقات، اضافه کردن سرکه به وعده غذایی صبح کالری دریافتی در طول روز را کاهش می دهد. با این حال، ضروری است در خصوص ارتباط بین سرکه بالزامیک و لاغری تحقیقات بیشتری انجام گردد.

5. به حفظ سلامت پوست یاری می نماید

شواهد بیانگر آن است که سرکه بالزامیک از سلامت پوست محافظت می نماید. این سرکه آنتی اکسیدان هایی دارد که برای پوست مفیدند و به کاهش علائم ناشی از اثرات مخرب نور خورشید و پیری پوست یاری می نمایند.

6. گوارش و هضم را بهبود می بخشد

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک حاوی سویه های پروبیوتیک است که به هضم یاری می نمایند. پروبیوتیک های موجود در اسید استیک از سلامت روده محافظت و از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می نمایند.

7. به درمان زخم یاری می نماید

سال ها است که از سرکه بالزامیک برای یاری به درمان زخم استفاده می گردد، چرا که دارای خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضدباکتریایی است. البته در حال حاضر تحقیقات کافی در خصوص این ادعا وجود ندارد.

8. فشار خون را کاهش می دهد

یک مطالعه روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که افزودن سرکه بالزامیک به غذا به مرور زمان باعث کاهش فشار خون می گردد. این ادعا زمانی درست است که فرد چربی های ناسالم مثل کره و سس را با سرکه جایگزین کند و درنتیجه چربی دریافتی خود را در طول روز کاهش دهد. با استفاده از یک تا دو قاشق چای خوری سرکه بالزامیک به عنوان سس یا ماریناد، هم غذای خود را خوشمزه تر می کنید و هم به حفظ سلامت قلب تان یاری می کنید.

9. گرفتگی بینی را برطرف می نماید

برخی از افراد استفاده از سرکه بالزامیک را برای برطرف گرفتگی بینی مؤثر می دانند. برای این کار، می توانید چند قطره سرکه به آب جوش افزوده و بخار آن را تنفس کنید.

10. باعث تقویت گردش خون می گردد

سرکه بالزامیک از انگور به دست می آید. محققان متوجه شده اند که انگور با جلوگیری از تجمع پلاکت ها در عروق خونی به پیشگیری از بیماری های قلبی یاری می نماید. به علاوه، این سرکه حاوی پلی فنول هایی است که باعث بهبود گردش خون می شوند. شاید به همین علت است که مردم مدیترانه قرن ها است که از آن به عنوان یک ماده شفابخش استفاده می نمایند.

عوارض سرکه بالزامیک

مصرف متعادل این سرکه (حدبیشتر دو قاشق غذاخوری در روز) برای بیشتر افراد بی خطر است، مگر اینکه شخصی به آن حساسیت داشته باشد. با این حال، تعداد کمی از مردم با مصرف سرکه بالزامیک عوارض جانبی زیر را تجربه می نمایند:

  • تحریک گلو؛ مصرف سرکه بالزامیک خام ممکن است گلو را تحریک کند.
  • معده درد؛ گاهی اوقات، اسید استیک موجود در سرکه باعث معده درد می گردد.
  • نفخ معده؛ برخی از افراد با مصرف این سرکه دچار نفخ می شوند. البته معمولا این مشکل در عرض چند ساعت فروکش می نماید.
  • احساس سوزن سوزن شدن زبان یا تورم آن؛ اسید استیک ممکن است زبان را تحریک کند و باعث ایجاد لکه های برجسته سفید یا مایل به قرمز گردد. گاهی اوقات هم فرد احساس سوزن سوزن شدن روی زبان را تجربه می نماید که معمولا بعد از یک یا دو روز برطرف می گردد.
  • سوزش سر دل؛ pH پایین سرکه بالزامیک باعث سوزش سر دل می گردد. از این رو، بهتر است بیماران مبتلا به رفلاکس معده به مری (GERD) از مصرف آن خودداری نمایند.

بیشتر این عوارض جانبی خفیف هستند و معمولا ظرف یک یا دو روز از بین می روند. اگر علائم بیش از سه روز ادامه پیدا کردند، حتما با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه یک سس و یک سالاد با سرکه بالزامیک

با سرکه بالزامیک می توان سس های متنوع درست کرد و آن ها را به انواع سالادها افزود. در ادامه مطلب، طرز تهیه یک سس و یک سالاد خوشمزه با این سرکه آورده شده است.

سس بالزامیک وینگرت

شما می توانید از سرکه بالزامیک به تنهایی برای طعم دار کردن سالاد بهره ببرید، اما توصیه می کنیم سس بالزامیک وینگرت را هم امتحان کنید.

مواد لازم

  • سه چهارم لیوان روغن زیتون فرابکر
  • نصف قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه
  • نصف قاشق چای خوری نمک
  • یک چهارم لیوان سرکه بالزامیک

طرز تهیه

  • روغن زیتون و سرکه بالزامیک را در یک ظرف شیشه ای دربسته با هم ترکیب کنید.
  • نمک و پودر فلفل سیاه را اضافه کنید.
  • درب ظرف را محکم نموده و محتویات آن را خوب تکان دهید.
  • می توانید یک تکه کاهو را به سس آغشته نموده و طعم آن را امتحان کنید.
  • نمک، فلفل یا نسبت روغن و سرکه را بر اساس ذائقه خود تنظیم کنید.
  • روغن و سرکه بعد از مدتی از هم جدا می شوند. همواره قبل از مصرف سس ظرف را تکان دهید تا محتویات آن دوباره با هم ترکیب شوند.

سالاد کاپرزه

این سالاد خوشمزه غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین K است.

مواد لازم

  • دو تا سه عدد گوجه فرنگی
  • 225 گرم پنیر موزارلا
  • دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه بازامیک
  • دو تا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • برگ ریحان تازه
  • نمک

طرز تهیه

  • گوجه فرنگی ها را به صورت ورقه ای برش بزنید.
  • ورقه های نازک پنیر موزارلا و ریحان را بین ورقه های گوجه فرنگی قرار دهید و روی آن ها روغن زیتون، نمک و سرکه بالزامیک بریزید.

سرکه بالزامیک وردا اندازه 0.25 لیتر

82,600

67,700

تومان

سرکه بالزامیک سی سام - 500 میلی لیتر

125,000

75,000

تومان

سرکه بالزامیک

مشاهده همه

کلام پایانی

سرکه بالزامیک کلسترول بد را کاهش می دهد، از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید، برای کنترل وزن و مدیریت قند خون مفید است و ظاهر پوست را بهبود می بخشد. به طور کلی این سرکه بی خطر در نظر گرفته می گردد، اما برخی از افراد ممکن است پس از مصرف آن دچار سوزش گلو، درد معده، سوزش سر دل یا احساس سوزن سوزن شدن در زبان شوند. از این رو، ضروری است از زیاده روی در مصرف آن بپرهیزید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, stylecraze, healthline

سؤالات متداول

روزانه مجاز به مصرف چه اندازه سرکه بالزامیک هستم؟

مقدار مصرف این سرکه را به حدبیشتر دو قاشق غذاخوری در روز محدود کنید، چون زیاده روی در خوردن آن باعث مسائل گوارشی می گردد.

آیا سرکه بالزامیک به دندان ها آسیب می رساند؟

بله، اگر این سرکه بااحتیاط مصرف نگردد ممکن است به دندان ها صدمه بزند. چون ماهیتی اسیدی دارد و می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

آیا سرکه بالزامیک برای رژیم های کم کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک مناسب است؟

سرکه بالزامیک طبیعی کم کالری و فاقد هر گونه مواد نگهدارنده است و قند بسیار کمی دارد. با این حال، سرکه های تقلبی ممکن است حاوی رنگ های مصنوعی و قند باشند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1666

به "10 خاصیت شگفت انگیز سرکه بالزامیک برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خاصیت شگفت انگیز سرکه بالزامیک برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید