چرا باید هر روز ماست خیار بخورید؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، درباره خواص ضدسرطانی خیار و فواید ماست برای تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن زیاد شنیده ایم. اما خواص ترکیب خوش طعم و محبوب ماست و خیار به همین موارد محدود نمی گردد. در این مطلب همه آنچه که درباره فواید ماست خیار باید بدانید را با شما در میان می گذاریم و طرز تهیه ماست خیار خوش طعم و لذیذی را هم به شما آموزش می دهیم.

چرا باید هر روز ماست خیار بخورید؟

اولین ماست خیار چه زمانی فراوری شد؟

در قدیم مردم خاورمیانه بر این باور بوده اند که حضرت ابراهیم به علت استفاده مستمر و روزانه از ماست، عمری طولانی همراه با سلامتی داشته است. اولین ماست ها احتمالاً به صورت اتفاقی فراوری شدند، به این صورت که وقتی شیر را داخل کیف هایی که با پوست بز ساخته شده بود می ریختند و حمل می کردند، باکتری های موجود در پوست بز باعث تخمیر شیر می شدند و ماست به دست می آمد. در قدیم تصور می شد که بلغاری ها اولین افرادی بودند که ماست درست کردند، اگر چه بعدها کشف شد که مردم کشورهای دیگر نظیر ایران و هند از قرن ها قبل از میلاد مسیح از ماست استفاده می کردند.

زیست شناسان روسی در اواسط سده بیستم به این نتیجه رسیدند که باکتری تخمیر شیر (لاکتوباسیلوس) برای سلامتی مفید است و سعی کردند استفاده از ماست را در اروپای شرقی و مرکزی افزایش دهند. اولین کارخانه فراوری ماست در سال 1919 در شهر بارسلونای اسپانیا تاسیس شد و در پی آن مصرف ماست در کل اروپا روز به روز افزایش یافت.

در ادامه افزایش مصرف ماست در جاهای مختلف جهان کم کم به این نتیجه رسیدند که می توانند ماست را با مواد دیگری مانند اسفناج، بادمجان، خیار و … ترکیب نمایند و میان عده های مجذوب کننده و خوشمزه ای برای خود تهیه نمایند. در ادامه این مطلب با خواص ماست خیار و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد.

مزایای مصرف ماست خیار

عناصر اصلی تشکیل دهنده این پیش غذا یا میان وعده ماست و خیار است.طبع ماست وخیار هر دو سرد است و پیشنهاد می گردد هنگام تهیه آن از افزودنی هایی با طبع گرم مانندگردو،کشمش، شوید و نعنا بهره ببرید.

خیار، با رنگ سبز روشن تا سبز تیره، میوه ای بسیار مرطوب با دانه های خوراکی است که علاوه بر ماست خیار در انواع ساندویچ ها ، سالادها و آبمیوه ها به کار می رود. این میوه، آب فراوانی دارد و برای تامین آب بدن بسیار مفید است. خیار کالری پایینی دارد و در رژیم های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن در زیبایی پوست و مو هم بسیار کاربرد دارد.

خیار میزان زیادی پتاسیم دارد و می تواند برای کنترل فشار خون استفاده گردد البته بدون اضافه کردن نمک. به علاوه خیار برای درمان بیماری های نارسایی کلیه، بیماری های کبد و لوزالمعده و ریه، معده، دندان و لثه مفید است. آب خیار برای بیماری هایی نظیر آرتروز، نقرس و اگزما بسیار مفید است. خیار دارای ویتامین k است که در پیشگیری به وجود آمدن سلول های سرطانی موثر است.

از ماست خیار به همراه تمشک و میزانی نعنا به عنوان لاغر نماینده استفاده می گردد. از طرفی مصرف ماست به صورت روزانه می تواند سود زیادی برای بدن انسان داشته باشد. از این خواص می توان به اشتها آوری، چاق نمایندگی، دفع سموم، برطرف یبوست، خاصیت ضد میکروبی، خاصیت ضد سرطانی، خاصیت کاهنده چربی خون و بعلاوه زیبایی پوست و… اشاره نمود.

بنابراین ترکیب ماست خیار می تواند به عنوان یک میان وعده با مزایای بی شمار برای بدن انسان و در عین حال کم کالری و کم چربی استفاده گردد.

ماست خیار؛ پاک نماینده و تقویت نماینده پوست

پاک کردن آرایش یکی از مهم ترین کارهایی است که خانم ها باید هر شب قبل ازخواب آن را انجام دهند. بسیاری از خانم ها برای پاک کردن آرایش صورت اغلب از موادشیمیایی استفاده می نمایند در صورتی که مواد طبیعی و مقرون به صرفه قیمت مثل ماست خیار دارایخاصیت پاک نمایندگی، ضد التهابی و شاداب سازی پوست هستند.

ماست خیار هم خاصیت تسکین دهنده برای پوست دارد و هم خاصیت خنک نماینده و همینطور دارای خواص ضدالتهابی و شاداب سازی پوست است. فراورینمایندگان بسیاری از کرم ها، مرطوب نماینده ها و انواع لوازم آرایشی، با استفاده از همین خواص ماست خیار، فرمول شیمیایی محصولات خود را به دست می آورند. ماست خیار سرد واقعا نقش خوبی در پاک کردن مواد آرایشی و شیمیایی از روی صورت دارد و یکی از برترین گزینه ها برای پاکسازی کامل صورت است.

برای این کار باید پوست خیار را جدا کنید و آن را کاملا بکوبید تا به خمیر تبدیل گردد. بعد به آن ماست اضافه می کنید. سپس ماست خیار را به یاری پنبه و با حرکات دایره ای روی پوست بکشید و بعد از چند دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید. استفاده از روغن زیتون در ترکیب ماست خیار می تواند تاثیر این ترکیب را برای پاک کردن مواد آرایشی غلیظ، بیشتر کند. ماست خیار یکی از مواد خوراکی مهمی است که هم به ترمیم پوست های خشک یاری می نماید و هم تاثیر شگرفی در پاک کردن مواد آرایشی دارد.

طرز تهیه

این پیش غذا در منطقه ها مختلف به روش های گوناگون و به یاری افزودنی های مختص همان منطقه ها تهیه می گردد. در ادامه این مطلب با روش معمول تهیه این پیش غذای خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه ماست خیار برای 2 نفر

  • 1 یا 2 عدد خیار میانه
  • 200 گرم ماست سون
  • 2 حبه سیر
  • روغن زیتون 1 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل و سایر افزودنی ها مانند سرکه، کشمش و گردو به میزان لازم

طرز تهیه ماست خیار

خیار را به صورت طولی برش بزنید و با قاشق دانه های آن را جدا کنید سپس آن را رنده کنید. خیار رنده شده را به ماست اضافه نموده و به همراه سایر مواد و افزودنی ها مخلوطکنید و میل نمایید.

ماست خیار یونانی که به زاتزیکی معروف است، دارای افزودنی هایی مانند سرکه سیب، شوید، پنیر فتا و آب لیمو ترش است و به یاری ماست یونانی تهیه می گردد. این نوع از ماست خیار بیشتر در رستوران های یونانی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه سرو می گردد. در صورت تمایل می توانید از این افزودنی ها هم برای تهیه این پیش غذا بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1612

به "چرا باید هر روز ماست خیار بخورید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید هر روز ماست خیار بخورید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید