کارگران به نان خوری رسیده اند!

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرنگاران/بوشهر به گفته رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران بوشهر شرایط کارگران به مرز هشدار رسیده است تا جایی که یک گونی برنج را برای مصرف سه ماه خود استفاده می نمایند و با حذف بسیاری از اقلام از سفره خود به نان خوری رسیده اند!

کارگران به نان خوری رسیده اند!

سهام کارگر در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به دو برابر شدن مسائل و مسائل کارگران، اسم کرد: اگر سال گذشته کارگران 40 درصد مسائل اساسی داشتند، سال جاری مسائلشان دو برابر شده و به 80 درصد رسیده است. برای نمونه پیمانکاران نیروهای بومی را نمی خواهند و در استان بوشهر مورد داشته ایم که پس از عوض شدن پیمانکار یک پروژه، تمام نیروهای بومی اخراج و بیکار شده اند و برای حل این مشکل پیگیری های زیادی با نمایندگان و مسئولان انجام دادیم اما موضوع حل نشد.

مشاغل خدماتی و سطح پایین نفت سهم بوشهری ها

وی اسم کرد: متاسفانه بعضی مدیران غیربومی مسائل زیادی را به وجود آورده اند، اگر بخواهیم از دیدگاه کارگری ببینیم، در منطقه عسلویه و پارس جنوبی بسکمک از نیروهای غیربومی بر سر کار هستند و مشاغل سطح بالا در دست نیروهای غیربومی و مشاغل خدماتی و سطح پایین سهم بوشهری ها است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران در بوشهر اظهار کرد: یکی از مواردی که باید پیگیری و آنالیز بیشتری در مورد آن انجام میشد طرح حذف دفترچه است که البته این اقدام تجمع در شعب تامین اجتماعی را کاهش داده اما برای کارگران مسائلی در بر داشته، چون جامعه کارگری به علت شرایط جسمی و خاص خود به پزشکان تخصصی احتیاج دارند اما متاسفانه زیرساخت ها برای این طرح فراهم نبوده است و در مراجعه به پزشک دچار مشکل شده اند.

کارگر اضافه کرد: با توجه به شرایط کرونا و مسائل ناشی از آن، یکی از مسائل اساسی همین شرایط پزشک و بیمه بوده است.

عدم تناسب درصد افزایش حقوق کارگران با نرخ تورم

این فعال حوزه کارگری با اشاره به شرایط معیشتی این قشر اعلام نمود: بوشهر از جمله استان های با تورم بسیار شدید و جزو شهرهای گران کشور است و عدم تناسب درصد افزایش حقوق با نرخ تورم هم، زندگی و معیشت کارگران ضربه وارد نموده است.

به گفته وی بعضی از کارفرماها با افزایش فراوری دست به تعدیل نیروهای خود می زنند و این باعث بیکار شدن بخشی از جامعه کارگری می گردد.

کاهش فراوری و به خطر افتادن معیشت کارگران

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران بوشهر می گوید: بعضی شرکت ها در منطقه ها ویژه و یا شهرک های صنعتی با 10 یا 20 درصد ظرفیت فراوری کار می نمایند چرا که از افزایش کالا در بازار و مقرون به صرفه شدن آن می ترسند و باز هم در این میان آسیب و زیان زیادی متوجه کارگران است و معیشت آنان به خطر می افتد.

سهام کارگر توضیح داد: با شناسایی کارگران، به ویژه کارگران ساختمانی که به علت تورم و افزایش قیمت بی سابقه مصالح ساختمانی و کاهش ساخت وسازها کم کار شده اند سعی کردیم در قالب کمک های مومنانه آنان را کمک دهیم اما این کافی نیست.

شرایط کارگران به مرز هشدار رسیده است

این فعال حوزه کارگری تاکید نمود: شرایط کارگران به مرز هشدار رسیده است تا جایی که یک گونی برنج را برای مصرف سه ماه خود استفاده می نمایند و با حذف بسکمک از اقلام از سفره خود به نان خوری رسیده اند! مخصوصاً در استان بوشهر به اسم مرکز انرژی و قطب مالی کشور نباید شاهد این اتفاق باشیم.

وی ادامه داد: شرایط کارگران نسبت به سال گذشته تغییری ننموده و متاسفانه حتی با وجود بخشنامه ها و جلسات متعدد، مسائل کارگران بیشتر و بیشتر شده است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران بوشهر با گرامیداشت یاد دکتر الله کرم لیراوی، اسم کرد: اخیراً یک فعال کارگری و کارفرمایی خیلی خوب را از دست دادیم، دکتر لیراوی جزو کارفرماهای ملی و کشوری و یک فعال حوزه کارگری و کارفرمایی ارزشمند بود که فقدان ایشان کمبود بزرگی برای استان بوشهر و کشور ایران است. امیدوارم روح بلند ایشان شاد باشد و ما هم بتوانیم ادامه دهنده راه و منش او باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1199

به "کارگران به نان خوری رسیده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران به نان خوری رسیده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید