چرا خمیازه می کشیم؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خمیازه کشیدن یک عمل طبیعی است که همه ما بارها آن را تجربه نموده ایم، از یک نوزاد تازه متولد شده گرفته تا پدر بزرگ و مادر بزرگ ها و پیرترین مردم کره زمین و حتی حیوانات هم خمیازه می کشند.

چرا خمیازه می کشیم؟

خمیازه کشیدن بسیار عادی است اما آیا تا به حال به این فکر نموده اید که علت آن چیست و چرا گاهی خمیازه می کشیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم در واقع هیچ کس دقیقا نمی داند علت این عمل چیست اما نظریه های مختلفی درباره آن وجود دارد. در ادامه قصد داریم با سه نظریه به سوال علت خمیازه کشیدن چیست پاسخ دهیم. با خبرنگاران همراه باشید.

علت خمیازه کشیدن چیست؟

نظریه اول

اولین نظریه این است که ما در مواقعی که خسته شده ایم یا حوصله مان سر رفته نمی توانیم به طور طبیعی و عمیق نفس بکشیم و به علت کند و سطحی شدن تنفس، بدن اکسیژن کمتری نسبت به حالت عادی دریافت می نماید.

خمیازه کشیدن یاری می نماید تا اکسیژن بیشتری به خون رسیده و دی اکسیدکربن از بدن خارج گردد، به عبارت دیگر خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی بدن است تا سطح اکسیژن و دی اکسیدکربن خون را کنترل و تنظیم کند.

در نگاه اول به نظر می رسد این نظریه علت اصلی خمیازه کشیدن را به درستی شرح داده اما اگر این طور است پس زمان هایی که بدن ما اکسیژن کافی دریافت می نماید نیازی به خمیازه کشیدن نیست و مواقعی که دی اکسیدکربن بدن افزایش می یابد باید تعداد خمیازه ها بیشتر گردد اما همه ما می دانیم که این طور نیست.

نظریه دوم

دومین نظریه این است که خمیازه کشیدن باعث کشش ریه و بافت های ریوی می گردد. این عمل انعطاف پذیری عضلات و مفاصل را در پی داشته و باعث افزایش ضربان قلب و هوشیاری را بیشتر می نماید.

نظریه سوم

یک سری افراد نیز بر این باور هستند که خمیازه کشیدن واکنش بدن نسبت به توزیع مجدد ماده روغن مانندی به نام سورفکتانت است که به روان بودن داخلی ریه یاری می نماید. طبق این نظریه اگر خمیازه نمی کشیدیم تنفس عمیق بسیار سخت و سخت می شد.

از همه این ها گذشته، جالب ترین نظریه درباره خمیازه مسری بودن آن است و همه ما می دانیم این نظریه درست است. حتما دیده اید وقتی کسی در یک جمع خمیازه می کشد بقیه افراد نیز ناخودآگاه آغاز به خمیازه کشیدن می نمایند. جالب تر این که حتی فکر کردن به خمیازه نیز ما را به خمیازه می اندازد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کثیف ترین وسیله آشپزخانه را با2 روش تمیز کنید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1597

به "چرا خمیازه می کشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خمیازه می کشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید