چرا بعضی نقاشی ها میلیون ها دلار قیمت دارند؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گستره هنر بسیار فراتر از آنچه چشم می بیند است. هنر قاعده و قانون ثابتی ندارد. هنرمند همواره در معرض چالش های بسیاری قرار گرفته است. اما آنچه همواره برای مردم سوال برانگیز بوده، این است که چگونه یک تابلو نقاشی می تواند میلیون ها دلار ارزش داشته باشد؟

چرا بعضی نقاشی ها میلیون ها دلار قیمت دارند؟

به گزارش خبرنگاران، الجزیره در گزارشی به آنالیز علت گران قیمت بودن بعضی از تابلوهای نقاشی پرداخته و چند نمونه از این تابلوها را معرفی نموده است.

در این گزارش می خوانیم: برای پاسخ به این سوال باید از زوایای مختلفی این موضوع را آنالیز کرد، زیرا قیمت تابلوهای نقاشی در گذر زمان تغییر می نماید. یک علت مهم برای افزایش چشمگیر قیمت تابلوها، افزایش تقاضا برای خرید آن هاست؛ بدین معنی که هر گاه تابلویی خواستار بیشتری داشته باشد به همان نسبت قیمتش افزایش پیدا می نماید و وقتی تقاضا بالا رفته و عرضه کاهش یابد، قیمت تابلوها نجومی و انحصاری می گردد.

علت گران قیمت بودن بعضی از تابلوهای هنری، در قید حیات نبودن نقاش آن هاست. وقتی هنرمندی می میرد، ارزش مادی و معنوی آثار او به طور ویژه ای افزایش پیدا می نماید. موزه ها نیز به همین سبب از آثار هنرمندان در گذشته به طوری خاص نگهداری می نمایند، حتی اگر آن اثر تنها یک خط خطیِ ساده باشد!

بعضی از ثروتمندان، بدون اینکه درکی از هدف نقاش برای خلق یک اثر هنری داشته باشند، خرید تابلوهای هنری را نوعی سرمایه گذاری راحت به حساب می آورند. زیرا قیمت تابلوهای نقاشی با گذشت زمان افزایش پیدا می نماید. سرمایه گذاری در هنر کار ناپسندی نیست اما در کنار این کار باید ارزش معنوی اثر را نیز درک نموده و به هدف نقاش از ترسیم آن پی برد.

هنر نقاشی برای هنرمندان این رشته پرهزینه است و اغلب هنرمندان زندگی های سختی را پشت سر می گذارند. بسیاری از آن ها نیز در زمان حیات خود به سختی می توانند تابلوهای خود را به فروش برسانند. با وجود همه این سختی ها بعضی از هنرمندان تا خاتمه عمر به کار هنری خود وفادار می مانند.

هنر نیازمند شجاعت و فداکاری است و هنرمند در طول زندگی خود با چالش های زیادی چه در درون خودش و چه در محیط پیرامونش روبرو می گردد؛ بنابراین همه آثار هنری به نوعی ارزشمند هستند.

در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به چند اثر از گرانقیمت ترین تابلوهای نقاشی دنیا:

تابلو سالواتور موندی - لئوناردو داوینچی

تابلو سالواتور موندی اثر لئوناردو داوینچی که شمایلی از مسیح را ترسیم نموده، در حال حاضر، یکی از گرانقیمت ترین تابلوهای دنیا محسوب می گردد.

این اثر بین سال های 1763 تا 1900 میلادی در جایی پنهان شده بود و در سال 2005 به وسیله بعضی از تاجران هنر انگلیسی مجددا کشف شد. این تابلو در سال 2011 در موزه ملی لندن به نمایش گذاشته شد. قیمت این تابلو حدود 450 میلیون دلار است.

تبادل - ویلم دکونینگ

ویلم دکونینگ تابلو تبادل را با الهام از اقامتگاهش در نیویورک کشیده است. یک میلیاردر آمریکایی این اثر را به ارزش 300 میلیون دلار خریداری نموده است. او بعلاوه تابلویی از جکسون پولاک را در همین معامله خریده و برای دو تابلو مجموعا 500 میلیون دلار پرداخت نموده است.

ورق بازان - پل سزان

تابلو ورق بازان اثر پل سزان، یکی دیگر از تابلوهای گران قیمت دنیا است و قیمتی حدود 250 میلیون دلار دارد.

کی ازدواج خواهی کرد - پل گوگن

تابلو کی ازدواج خواهی کرد اثر پل گوگن، نقاش پست امپرسیونیسم فرانسوی است. این اثر در سال 1892 ترسیم شده است. این تابلو نزدیک نیم قرن در موزه کونتس در شهر بازل در کشور سوییس نگهداری می شد. پل گون این اثر را در اولین سفرش به جزیره تاهیتی ترسیم نموده. او مجموعه ای از نقاشی ها را با موضوع زنان تاهیتی ترسیم نموده است. تابلو کی ازدواج خواهی کرد در سال 2016 به قیمت 210 میلیون دلار به فروش رسیده است.

شماره 17 - جکسون پولاک

جکسون پولاک این اثر را در سال 1948 ترسیم نموده است. در ابتدا آثار این هنرمند غیرعادی تلقی شده و محبوبیت کمی داشتند. تابلو شماره17 در سال 1949 در یک مجله منتشر و سبب شناخته شدن این هنرمند شد. چند ماه بعد همین مجله مطلبی را منتشر کرد با طرح این پرسش که آیا جکسون پولاک بزرگترین هنرمند زنده ایالات متحده است؟

این گزارش سبب شد تا عده ای آثار پولاک را مسخره نموده و عده ای احترامی خاص برای او قائل باشند. تابلو شماره 17 در سال 2015 به قیمت 200 میلیون دلار به فروخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1429

به "چرا بعضی نقاشی ها میلیون ها دلار قیمت دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی نقاشی ها میلیون ها دلار قیمت دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید