پوست مصنوعی چیز هایی حس می نماید که انسان نمی تواند

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، محققان نوع جدیدی پوست مصنوعی ساخته اند که طبق ادعای شان قابلیت های حسگری بیش تری از پوست انسان دارد.

پوست مصنوعی چیز هایی حس می نماید که انسان نمی تواند

به گزارش ایندیپندنت فارسی، گروهی در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور این پوست مصنوعی دوواکنشی را ساخته اند که نه تنها فشار اعمالی روی یک شی بلکه نزدیک شدن آن را هم تشخیص می دهد.

این فناوری دارای انواع کاربرد های بالقوه در ارتباط با الکترونیک نسل آینده است که واسط های انسان-دستگاه و روبات ها از جمله آن ها است.

این پوست مصنوعی را در پروتز ها هم می توان به کار برد و روش های تازه احساس کردن و حسگری اشیاء را در اختیار معلولان می گذارد.

یفانگ وانگ استادیار دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور گفت پوستی مصنوعی ساختیم که قابلیت های حسگری آن از پوست انسان بیش تر است.

برخلاف پوست انسان که بیشتر اطلاعات را از کنش های لمسی حس می نماید این پوست مصنوعی اطلاعات شناختی بسیاری هم به دست می آورد که در عملیات بدون لمس یا نزدیک شدن نهفته است. این کار می تواند به نسل آینده فناوری های ادراک روباتی منجر گردد که بر حسگر های لمسی موجود فزونی دارند.

این محققان تا کنون این پوست را به روش های مختلف آزموده اند از جمله در پیمایش انگشت بر نمایشگر الکترونیکی، مسیریابی با نقشه و دستکاری شخصیت های بازی ویدیویی مجازی.

این پوست مصنوعی توانست سیگنال های مختلفی را از هدف هایی که به آن نزدیک می شدند ردیابی کند یعنی شناسایی اشیاء بدون لمس نیز برایش ممکن بود.

این پژوهش در نشریه علمی اسمال (Small) منتشر شد.

این تحقیق در ادامه پژوهش پیشین در خصوص پوست مصنوعی انجام شده است، عرصه ای که در سال های اخیر چندین پیشرفت بزرگ در آن انجام شده است.

در سال 2022 محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (کالتک) یک پوست مصنوعی ساختند که قابلیت حس کردن دما، فشار و حتی سمی بودن یا نبودن چیزی را داشت.

حسگر های مورد استفاده در این پوست در هیدروژل جاسازی شده بودند و بدین ترتیب می شد آن ها را با فرایندی مشابه فرایند چاپگر جوهرافشان روی پوست چاپ کرد.

کاربرد های تجاری این پوست شامل ردیابی منبع آلودگی در رودخانه و حس کردن رد مواد منفجره در چمدان های مشکوک می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 بهمن 1401 بروزرسانی: 14 بهمن 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1682

به "پوست مصنوعی چیز هایی حس می نماید که انسان نمی تواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست مصنوعی چیز هایی حس می نماید که انسان نمی تواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید