هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت دوم)

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گردشگران در سافاری هند می توانند به پارک های جنگلی و منطقه ها حفاظت شده متعدد این کشور بروند و ببرهای بنگال را در دل طبیعت و از نزدیک دیدن نمایند.

هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت دوم)

مطالعه قسمت اول

حیات وحش هند با فشارهای مستمر زیادی روبرو است، از شکار غیرقانونی گرفته تا جنگل زدایی و چرای بیش از حد و بعلاوه افزایش جمعیت انسان ها و متعاقب آن توسعه هایی که با خود به همراه می آورند. در سال 2010 دولت هند خاطرنشان کرد که 1,711 قلاده ببر در جنگل های این کشور به جای مانده است، عددی که فقط دو درصد از جمعیت این حیوانات در 100 سال پیش را تشکیل می داد. در هر صورت، امروزه مقدار قابل توجه 38 هزار کیلومتر مربع از حیات وحش هند به صورت محافظت شده درآمده اند که شامل 500 پارک و پناهگاه می گردد و نه تنها زیستگاهی برای ببرها هستند، بلکه تعداد زیادی از جانوران و گیاهان را نیز در خود جای داده است.

طی یک دهه اخیر، صنعت طبیعت گردی هند رشد چشمگیری داشته است، هرچند 90 درصد از این رشد به گردشگران داخلی تعلق دارد که دوست دارند از میراث طبیعی خود تماشا نمایند. از همین رو کمپین TOFTigers شکل گرفت تا نه تنها زندگی جوامع حاشیه نشین ساکن در این منطقه ها محافظت شده را سروسامانی بدهد، بلکه از جمعیت ببرها نیز محافظت کند. با توجه به افزایش تعداد ببرها در جنگل ها و پارک های حفاظت شده هند، امکان مشاهده ببرها از نزدیک بسیار بیشتر شده است، به خصوص که این منطقه ها وسایل نقلیه سافاری و راهنماهای حرفه ای را برای بازدیدنمایندگان تدارک دیده اند و حتی در صورت تمایل می توانند شب را در اقامتگاه های این منطقه ها سپری نمایند. با این مقاله از خبرنگاران همراه باشید تا تعدادی از برترین نقاط برای تماشا ببر در طبیعت هند را به شما معرفی کنیم.

اگر شما نیز برای سفر به هند برنامه ریزی می کنید، می توانید تور هند را در خبرنگاران جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید

منطقه حفاظت شده پِنچ تایگر، مادیا پرادش

منطقه حفاظت شده پِنچ تایگر یا پارک ملی پِنچ تایگر در مرز دو استان مادیا پرادش و مَهاراشترا واقع شده است؛ این منطقه الهام بخش رمان کلاسیک کتاب جنگل اثر رودیارد کیپلینگ بوده است. در این پارک می توان صدها گونه پرنده، پلنگ هندی، گاومیش هندی، گرگ هندی، کل چهارشاخ و چندین حیوان دیگر را نیز مشاهده کرد؛ اما جذابیت اصلی آن ببرهای بنگال هستند که تعدادشان به بیش از 40 قلاده می رسد.

سافاری با جیپ یا سوار بر فیل (گرچه شما را به فیل سواری تشویق نمی کنیم)، شما را به اعماق این جنگل گرمسیری دارای خزان می برد، جایی که تماشای ببرها در ماه های خشک آوریل و مه (فروردین و اردیبهشت) رواج دارد. علاوه بر تماشای حیات وحش، بازدیدنمایندگان می توانند به فعالیت های دیگری نظیر قایق سواری، کمپ زدن و بازدید از روستای سفالگر در نزدیکی دروازه توریا مشغول شوند. برای اقامت هم می توانند کمپ پِنچ جانگل را که درست در وسط پارک واقع شده است، انتخاب نمایند.

پارک ملی سانداربنس، بنگال غربی

پارک ملی سانداربنس شامل زیست بوم متنوعی از جنگل های وسیع مانگرو و دشت سیلابی است که از هند تا بنگلادش امتداد یافته و دسترسی به آن فقط با قایق امکان پذیر است. با اینکه چندین ورودی به این میراث جهانی یونسکو وجود دارد، اما بیشتر تورهای قایق سواری از بندر Godkhali در گوسابا آغاز می گردد که آخرین جزیره مسکونی قبل از عمیق شدن جنگل به شمار میرود. این پارک شامل بسیاری از گونه های جانوری در معرض خطر، به ویژه ببرهای رویال بنگال، تعداد زیادی از خزندگان، پرندگان و پستانداران دریایی از جمله دلفین های نهنگی پوزه کوتاه است.

طبق آخرین سرشماری، تعداد ببرهای بخش هندی پارک حدود 88 قلاده بوده؛ هرچند در حال حاضر کوشش ها برای یک سرشماری جدیدتر در دست انجام است. با توجه به باتلاقی بودن محیط این پارک، تضمینی برای رؤیت ببرها وجود ندارد. با این حال بیشترین شانس برای تماشا این حیوانات زیبا در فصل زمستان و از بالای برج دیده بانی Sudhanyakhali است که در اعماق جنگل واقع شده است. علاقه مندان می توانند سافاری روی رودخانه را انتخاب نمایند و به تماشای شنای ببرها مشغول شوند. برای اقامت هم امکان رزرو اتاق در کمپ سانداربن جانگل وجود دارد که هم سازگار با محیط زیست است و هم اسکان در آن کمکی به مردم محلی به شمار میرود؛ کمپ سانداربن تایگر نیز گزینه مناسبی محسوب می گردد، به خصوص که فرهنگ محلی و ویژگی های این منطقه را به بازدیدنمایندگان نشان می دهد.

پارک ملی جیم کوربت، اوتاراکند

پارک ملی جیم کوربت در کوهپایه های هیمالیا واقع شده است و به احترام جیم کوربت (Jim Corbett)، اولین فعال محیط زیست در زمینه حفاظت از ببرها، به این نام نام گذاری شده است. اینجا شلوغ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور و بعلاوه اولین مکانی به شمار میرود که پروژه ببر در آن راه اندازی شد. پارک مذکور شامل بخش وسیعی از مراتع، کمربندهای رودخانه ای، جنگل های برگ ریز، گونه های زیادی از گیاهان و جانوران، از جمله 215 قلاده ببر می گردد. پارک ملی یادشده یکی از مقاصد مهم اکوتوریسم در هند به شمار می رود که به علت وجود شاخ و برگ های انبوه، گاهی اوقات احتمال تماشا ببرها در آن وجود دارد. از پلنگ، فیل و تمساح پوزه باریک گنگی گرفته تا گوزن خال دار و گرازهای وحشی را می توان در این پارک مشاهده کرد.

افرادی که علاقه زیادی به تماشای پرندگان دارند، مطمئناً باید از این پارک تماشا نمایند، به خصوص که زیستگاه بیش از 580 گونه از پرندگان ساکن و مهاجر است. گشت وگذار در پارک با جیپ های سافاری امکان پذیر است که دو بار در روز فعالیت می نمایند: صبح زود و اواخر بعد از ظهر. دو منطقه Dhikala و Bijrani از منطقه ها محبوب برای سافاری حیات وحش هستند.

طیف گسترده ای از اقامتگاه ها در 6 منطقه این پارک وجود دارد. در اقامتگاه Dhikala Forest Lodge در منطقه Dhikala جا رزرو کنید، چراکه احتمالاً از اینجا دسترسی به سایر نقاط پارک راحت تر است.

پارک ملی رانتامبور، راجستان

پارک ملی رانتامبور که در منطقه ساوای مادپور راجستان واقع شده است، زمانی به عنوان منطقه شکار شاهزاده های جایپور مورد استفاده بود، هرچند که اکنون به منطقه ای برای زندگی جمعیت زیادی از ببرها تبدیل شده است. در حال حاضر 71 قلاده ببر در این پارک زندگی می نمایند و با توجه به ادامه کوشش ها برای حفاظت از ببرها، شانس زیادی برای تداوم سیر صعودی افزایش جمعیت آن ها وجود دارد. این پارک به 10 منطقه تقسیم می گردد که برترین مکان برای تماشا ببرها، بازدید از منطقه ها یک و 6 در ماه های اکتبر تا آوریل (مهر تا فروردین) است.

برترین روش برای تماشای ببرها، سافاری با جیپ یا مینی بوس است؛ هرچند که به غیر از ببرها، پلنگ، تمساح پوزه کوتاه، کفتار، گرگ گریزپای هندی و 250 گونه پرنده نیز در این پارک زندگی می نمایند. علاوه بر این، هنگام سافاری شاهد معابد پابرجا و ویرانه های سلطنتی هم خواهید بود. اقامتگاه Sher Bagh کمتر از 10 دقیقه رانندگی با ورودی پارک فاصله دارد و یک اقامتگاه جنگلی لوکس است که کمپ های سافاری دهه 1920 را به یاد هر بیننده ای می اندازد.

منطقه حفاظت شده تادوبا آندهاری، مهاراشترا

منطقه حفاظت شده تادوبا آندهاری، بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی مهاراشترا به شمار میرود که به مقدار سایر پارک های هند شناخته شده نیست.

جذابیت های زیادی در این پارک نهفته است که می توان بدون ازدحام گردشگران از آن ها لذت برد. علاوه بر منظره خیره نماینده، این جنگل های خشک برگ ریزان، دره های عمیق و مراتع هموار نیز دارد. با این حال، برترین بخش آن، منطقه حفاظت شده ای با حدود 88 ببر است که علاقه مندان به طور قطع در بازدید از این جنگل می توانند شاهد این گربه های زیبا باشند. سافاری با اتوبوس ها و جیپ های روباز به همراه یک راهنمای محلی آموزش دیده امکان پذیر است. بعلاوه احتمال خوبی برای تماشا پلنگ ها، تنبل ها، نیلی گاو و بیش از 200 گونه پرنده نیز وجود دارد. این منطقه برخلاف بسیاری از منطقه ها حفاظت شده در هند، در تمام طول سال باز است و برترین زمان برای تماشا ببرها را می توان ماه های مارس، آوریل و مه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) مطرح کرد.

برای تجربه ای بی نظیر در حیات وحش، راهی Tiger Trails Jungle Lodge شوید که در محدوده حفاظت شده پارک واقع شده است.

منطقه حفاظت شده و پارک ملی باندی پور، کارناتاکا

پارک ملی باندی پور، زمانی محلی خصوصی برای بازی پادشاهان میسور بود و اکنون منطقه ای حفاظت شده برای ببرها و چندین گونه از حیوانات دیگر است. این پارک بخشی از ذخیره گاه Nilgiri Biosphere به شمار میرود و بازدیدنمایندگان شانس زیادی برای مشاهده ببرهای گریزپا دارند، به خصوص که جویبارهای کوچک و سواحل رودخانه کابینی، محلی ایده آل برای تماشای آن ها محسوب می گردد. سافاری با جیپ و مینی بوس نیز برای بازدیدنمایندگان مهیا است و برای اطمینان از تماشا ببرها باید ماه های اکتبر و مه (مهر و اردیبهشت) را برای بازدید انتخاب نمایند.

اقامتگاه های سازگار با محیط زیست نظیر Dholes Den و Bandipur Safari Lodge جزو برترین گزینه ها برای اقامت گردشگران هستند.

علاقه مندان به تماشای ببر در دل طبیعت در جریان باشند که بسیاری از پارک های ملی هند در فاصله ماه های ژوئیه تا سپتامبر (تیر تا شهریور) تعطیل هستند و آن تعداد معدودی که فعالیت می نمایند، ممکن است امکانات سافاری نداشته باشند و به همین علت تماشای حیات وحش چالش برانگیز می گردد.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1488

به "هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید