هاستل چیست؛ مزایا و معایب اقامت در هاستل و نکاتی که باید بدانید

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، این مدت را در مسافرخانه هایی به نام هاستل گذراندم که بیشتر شبیه خوابگاه های دانشجویی بودند. هاستل ها یکی از محبوب ترین اقامتگاه ها در اروپا هستند و نقش مهمی در کاهش هزینه های سفر دارند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای نخستین بار در هاستل اقامت کنید، باید بدانید هاستل چیست و چه معایب و محاسنی دارد. در این مقاله راجع به این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد.

هاستل چیست؛ مزایا و معایب اقامت در هاستل و نکاتی که باید بدانید

هاستل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

هاستل نوعی اقامتگاه مقرون به صرفه قیمت برای مسافران است. وقتی مسافری قصد ماندن در یک هاستل را دارد، معمولا یک تخت را برای خود رزرو می نماید، نه یک اتاق را. تخت مهمان ممکن است در اتاقی قرار داشته باشد که در آن چهار یا حتی بیست مسافر دیگر هم اقامت دارند. حمام های هاستل مانند حمام های خوابگاه هستند؛ حمام های بزرگ با چند ردیف دوش. هاستل ها در هر طبقه معمولا تنها یک یا دو حمام دارند. از آنجاکه در هر اتاق هاستل تعدادی زیادی مسافر اقامت دارند تعاملات بین افراد بیش تر است، هزینه هاستل ها نسبت به هتل ها مقرون به صرفه تر است، اما در ازای این قیمت مناسب، از حریم شخصی یا سرویس هایی که در هتل ها ارائه می گردد خبری نیست. درعین حال، هاستل ها محاسنی دارند.

مزایای اقامت در هاستل چیست؟

1. قیمت مناسب

هاستل ها، به ویژه در مقایسه با هتل ها مقرون به صرفه هستند. گرچه قیمت هاستل در کشورهای مختلف و حتی بین خود هاستل ها متغیر است، اما من توانسته ام محدوده قیمت هاستل را در کشورهای اروپایی جمع آوری کنم. بیشتر این نرخ ها در خصوص هاستل های سایر نقاط دنیا نیز صدق می نمایند با اینکه هاستل های مقرون به صرفه معمولا در آمریکای جنوبی هستند و هاستل های گران در شهرهایی نظیر واشنگتن قرار دارند. این نرخ ها تقریبی و به ازای هر نفر در هر شب هستند: انگلستان و ولز 10 تا 40 دلار، فرانسه 15 تا 30 دلار، آلمان 25 دلار، یونان 15 دلار، ایرلند 15 تا 35 دلار، ایتالیا 10 تا 30 دلار و اسپانیا 15 تا 25 دلار.

2. هاستل ها سفرهای گروهی را لذت بخش می نمایند

اقامت در هاستل ها به همه این امکان را می دهد تا شب را در اتاق های بزرگ باهم سپری نمایند. درواقع، برخی از هاستل ها تا بیست نفر را هم در یک اتاق جا می دهند. این موضوع به ویژه در سفرهای گروهی خیلی مجذوب نماینده است و بحث وجدل را در خصوص اینکه چه کسی در کدام اتاق بخوابد، فیصله می دهد.

3. هاستل ها در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارند

در آمریکا هاستل ها چندان رایج نیستند، اما درعوض در همه جای اروپا می توان هاستل پیدا کرد. هاستل ها در بیشتر شهرهای مطرح اروپا و نیز بیشتر شهرهای بزرگ دنیا و در همه قاره ها به جز قطب جنوب وجود دارند.

4. آشپزخانه بیشتر هاستل ها مجهز است

اگر دوست دارید در حین سفر با پختن غذا در هزینه ها صرفه جویی کنید، خوب است بدانید آشپزخانه هاستل ها کاملا مجهز است.

5. هاستل ها صبحانه می دهند

بیشتر هاستل ها صبحانه رایگان سرو می نمایند. هرچند در طول سفرم به اروپا دیدم که همه هاستل هایی که در آنها اقامت داشتم، برای صبحانه فقط نان می دادند. پس شکم تان را صابون نزنید.

6. در هاستل ها می توان سرگرم شد و خوش گذراند

خوب است بدانید همواره چیزهای مفرح و مجذوب نمایندهی در هاستل ها وجود دارند. برای نمونه یکی از هاستل هایی که من در آن اقامت داشتم به یک باشگاه شبانه چسبیده بود. که اگر قصد ماندن در هاستل را داشته باشید، عصرها حوصله تان سر نمی رود.

7. با مردمان کشورهای دیگر آشنا می شوید

در هاستل ها مردم کشورهای مختلف گرد هم جمع شده اند و خیلی از آنها راجع به کشورهای خودشان و برترین جاهایی که به آن سفر نموده اند حرف می زنند. آنها دوست دارند حرف شما را هم بشنوند، پس آماده باشید تا با آنها هم صحبت شوید.

8. هاستل ها امنیت دارند

اگر نگران امنیت هاستل ها هستید، خیال تان تخت باشد. هاستل ها معمولا به افراد غریبه که در هاستل اقامت ندارند اجازه ورود نمی دهند. اگر نگران این هستید که وسایل تان دزدیده گردد خوب است بدانید که هاستل ها گاوصندوق هایی برای نگهداری از لوازم باارزش شما ارائه می نمایند.

9. با هر بار اقامت در هر هاستل، تجربه منحصربه فردی نصیب تان خواهد شد

هر کدام از هاستل ها باهم متفاوت هستند؛ مثل هتل ها نیستند که ساز و کار و فضایشان شبیه به هم باشد.

معایب اقامت در هاستل چیست؟

هاستل ها در کنار این ویژگی های خوب، ضعف ها و معایبی هم دارند. مثلا:

1. نداشتن حریم شخصی

در طول ماندن در هاستل، اتاقی مختص به خود برای خلوت کردن ندارید. شما یک اتاق را با بیست نفر دیگر تقسیم می کنید و احتمالا در تعریف حریم شخصی خود برای دیگران دچار مشکل می شوید. برخی از هاستل ها اتاق های تکی یا دوخوابه ارائه می نمایند اما از آنجاکه تقاضا برای این اتاق ها بالاست ممکن است نصیب تان نشوند. علاوه بر این اگر چندان برون گرا نیستید و معمولا در لاک خود هستید، باید بدانید هروقت که پایتان را داخل هاستل می گذارید کسی سعی می نماید با شما گرم بگیرد.

2. هر طبقه یک حمام دارد

حمام های هاستل ها مانند حمام های خوابگاه ها یا پادگان هاست؛ به این معنی که در هر طبقه فقط یک حمام وجود دارد. فقط تعداد محدودی از هاستل ها حمام های شخصی ارائه می نمایند.

3. محدودیت کارکنان

هاستل ها شبیه هتل ها نیستند که کارکنان آنها 24 ساعته سرویس می دهند. به همین جهت اگر شبی به گشت و گذار در شهر رفتید و یادتان رفته بود که کلید اتاق تان را همراه خود ببرید، به احتمال زیاد پشت در خواهید ماند و راه تان نخواهند داد.

4. برخی از هاستل ها زمان خاموشی دارند

من یک شب در هاستلی در فرانسه اقامت داشتم که درست مثل خوابگاه زمان خاموشی داشت. اگر در موعد مقرر داخل هاستل نبودید، باید تا صبح شب را در خیابان می گذراندید. اگر دوست دارید شب ها تا دیروقت بیرون بمانید یا معمولا در مدیریت زمان مشکل دارید، این ویژگی هاستل ها برای تان دردسرساز می گردد.

5. احتمال خطر سرقت

به خاطر اینکه اتاق ها مشترک هستند، احتمال اینکه کارکنان هاستل ها و بقیه مسافران لوازم و وسایل شما را بدزدند، وجود دارد. مخصوصا وقتی که گاوصندوق یا کمدی برای قراردادن وسایل و لوازم تان نداشته باشید.

6. ممکن است هم اتاقی هایتان را نشناسید

از آن جاکه در بیشتر هاستل ها بین چهار تا بیست مسافر اقامت دارند ممکن است هم اتاقی هایتان غریبه باشند. برخی مسافران نگران این موضوع هستند، مخصوصا تا وقتی که وارد هاستل نشده اند و هم اتاقی ها را ندیده باشند.

7. محله های نگران نماینده

برخی از هاستل ها به ویژه هاستل هایی که در کلان شهرها واقع شده اند، در خیابان هایی هستند که در مجاورت ساختمان های متروکه قرار دارند. دسترسی به این مکان ها آسان است، اما شب ها مسافران را نگران و دچار اضطراب می نماید.

8. ساختمان هاستل ها قدیمی هستند

بسیاری از هاستل ها در ساختمان های قدیمی قرار دارند. این بدین معنی است که ممکن است آسانسورها خوب کار ننمایند، تهویه هوا وجود نداشته باشد و در ماه های سرد زمستان مجبور شوید، چند لایه لباس گرم بپوشید تا از سرما نلرزید.

9. هاستل ها اثاثیه ساده دارند

اثاثیه و مبلمان هاستل ها از تخت های دونفره در اتاق خواب ها تا کاناپه های قدیمی لابی ها متغیر است. یکی از دلایل مقرون به صرفه بودن هاستل ها همین دکوراسیون ساده و اثاثیه قدیمی و مندرس است.

نکاتی برای ماندن در هاستل ها

راجع به اتاق ها تحقیق کنید

قبل از اینکه به فکر رزروکردن جا برای خود باشید تا می توانید نظرات دیگران را راجع به هاستل مورد نظرتان مطالعه کنید. یادتان باشد که این نظرات را مشتریان نوشته اند که اغلب یا خیلی راضی هستند یا خیلی ناراضی اما می توانند به شما چشم اندازی نسبت به هاستل موردنظر ارائه نمایند. نقد و نظرات حرفه ای دیدگاه های متعادل تری در خصوص هاستل ها ارائه می نمایند و اغلب به جزئیاتی نظیر خوش رفتاری یا خوش رفتار نبودن کارکنان اشاره می نمایند.

فقط یک شب را رزرو کنید

به این خاطر که ممکن است شب اول اقامت در آنجا اصلا از آن خوش تان نیاید و دوست داشته باشید جای دیگر بمانید. این طور قادر خواهید بود، به جای دیگری بروید و اگر هم شب اول تجربه خوبی بود می توانید مدت اقامت را تمدید کنید.

هاستل و اتاق مناسب را رزرو کنید

در برخی هاستل ها اتاق زن ها و مردها جدا هستند. برخی از هاستل ها هم اتاق های مختلط دارند. برخی از هاستل ها اتاق های چهارنفره و برخی اتاق های بیست نفره دارند. فقط یادتان باشد که جهت آسایش خود، به ویژه اگر تنها سفر می کنید، اتاق مناسب خود را در هاستل مناسب رزرو کنید.

لوازم بهداشتی خود را همراه تان بیاورید

همان طور که گفتم، هاستل ها هتل نیستند و خیلی از لوازمی را که هتل ها ارائه می نمایند، نمی توان در آنها پیدا کرد. برای نمونه بیشتر هاستل ها شامپو، حوله یا حتی صابون ندارند. بیشتر آنها ملافه می دهند اما برخی از هاستل ها هم نمی دهند. پس قبل از اقامت حتما از این موارد در هاستل موردنظر مطمئن شوید.

دم پایی با خود بیاورید

هنگام استفاده از حمام عمومی که بسیاری از نقاط مختلف دنیا از آن استفاده نموده اند، باید مراقب باکتری و قارچ پوستی بود. هیچ کس نمی خواهد برای سوغاتی انگشتان قارچ زده با خود به خانه ببرد.

چشم بند و گوش بند خریداری کنید

یک روز طولانی را به خوشی و سرگرمی گذرانده اید و حالا هم خسته به اتاق برگشته اید و می خواهید استراحت کنید. اما هم اتاقی هایتان شاید برنامه دیگری داشته باشند و بخواهند در اتاق شما یا در مجاورت آن یک مهمانی پرسروصدا برگزار نمایند. برای مصون ماندن از سروصدا حتما چشم بند و گوش بند با خود بیاورید تا هنگام استراحت از نور و صدا در امان بمانید.

حال هم اتاقی هایتان را مراعات کنید

شما انتظار دارید هم اتاقی هایتان مراعات حال شما را بنمایند؛ پس خودتان هم باید مراعات حال آنها را داشته باشید. عصرها که به اتاق برمی شد و صبح ها که می خواهید بیرون بروید، آهسته حرکت کنید. بعلاوه، اگر قرار است صبح زود به بیرون بروید لباس هایتان را شب قبل بیرون بگذارید تا با جست و جو در کیف و چمدان سروصدا ایجاد نکنید.

مراقب اشیای قیمتی خود باشید

پول و پاسپورت خود را همراه خود داشته باشید یا آنها را در یک گاوصندوق نگه دارید. اگر هاستل کمد ندارد، از قسمت پذیرش درخواست کنید اشیای قیمتی شما را نگه دارد. اگر کوله پشتی دارید، حتما اشیای قیمتی خود را داخل آن قرار دهید و با خود ببرید. ممکن است هم اتاقی هایتان آدم های خوبی به نظر بیایند، اما مادامی که آنها را خوب نشناخته باشید، نمی توانید صدرصد به آنها اطمینان کنید.

اگر مسئله ای دارید با مدیر درمیان بگذارید

اگر هم اتاقی هایتان را دوست ندارید یا تجربه خوبی از ماندن در کنار آنها ندارید، با مدیر درمیان بگذارید تا در صورت امکان اتاق تان را عوض کند یا هزینه اقامت را پس بدهد. شاید اگر بخواهید پول تان را پس بگیرید، جواب منفی بشنوید اما نهایت کوشش شان را خواهند کرد تا تجربه خوب و سفر خاطره انگیزی برای شما رقم بزنند.

با هم اتاقی هایتان حرف بزنید

برای اینکه از سفر خود نهایت استفاده را کنید، خجالت را کنار بگذارید و با آدم های داخل اتاق، آشپزخانه، حمام یا محوطه سرو صبحانه حرف بزنید. به حرف ها و خاطرات فوق العاده آنها گوش دهید و در مقابل، شما هم خاطرات خود را برای آنها بازگو کنید. از آنها بخواهید جاذبه های توریستی، رستوران و مراکز خرید مقرون به صرفه قیمت را به شما معرفی نمایند.

سخن آخر

اگر می بینید که چندان علاقه ای به ماندن در هاستل ندارید، سعی کنید با فکر باز به هاستل نگاه کنید. با اینکه بزرگ ترین عیب هاستل ها فقدان حریم شخصی است، می توانید با ماندن در آنها چیزهای زیادی یاد بگیرید. درواقع با آشنایی با افرادی که از سراسر دنیا آمده اند، هم تجربه غنی تری خواهید داشت و هم در پول صرفه جویی خواهید کرد. بنابراین توصیه می کنم دفعه بعدی که خواستید به خارج سفر کنید، در کنار آشنایی با نکاتی که قبل از سفرهای خارجی باید بدانید، اقامت در هاستل را هم امتحان کنید.

آیا تابه حال در هاستلی اقامت داشته اید؟ اگر آری در کجا؟ تجربه تان را با ما درمیان بگذارید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1591

به "هاستل چیست؛ مزایا و معایب اقامت در هاستل و نکاتی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاستل چیست؛ مزایا و معایب اقامت در هاستل و نکاتی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید