معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، لوله استیل از جمله محصولاتی است که ویژگی های منحصر بفرد آن سبب شده است که در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. این متریال بر اساس فاکتورهای مختلف که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت به انواع مختلفی تقسیم بندی می گردد. در ادامه این مطلب از ما به بیان جزئیات بیش تر در خصوص این محصول، ویژگی ها، مزایا و کاربرد آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها

آلیاژ استیل چیست؟

استیل از جمله متریال های آهن و کربن به اضافه درصد کمی از دیگر فلزها مانند نیکل، کروم، آلومینیوم، کبالت و غیره می باشد. محتویات کربن در آلیاژ استیل بین 0.1 تا 1.5 می باشد. اما در بیش تر موارد از میزان 0.1 تا 0.25 درصد کربن استفاده می گردد. انواع مختلف استیل، بر اساس ویژگی های مورد احتیاج در کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. بد نیست بدانید بیش از 3500 رتبه بندی مختلف از این آلیاژ که شامل ویژگی های منحصر بفرد فیزیکی، شیمیایی و محیطی هستند در دسترس می باشد.

ویژگی های لوله استیل

این محصول از جمله متریال هایی است که در مصارف مختلف هم چون صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این محصول از استیل می باشد و امکان فراوری آن در ابعاد مختلف و با توجه به احتیاج مشتری امکان پذیر می باشد. این لوله دارای سطحی صاف و صیقلی بوده و همین امر سبب می گردد تمیز کردن آن آسان گردد.

همان گونه که در بالا نیز گفته شد، در ساخت استیل از فلزهای گوناگون استفاده می گردد. نیکل موجود در آلیاژ استیل از زنگ زدن این گونه لوله ها جلوگیری به عمل آورد. هم چنین وجود کربن در آن سبب بالا رفتن استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی می گردد.

مزایای استفاده از لوله استیل

استفاده از این محصول مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم تغییر رنگ
  • عدم تغییر شکل
  • مقاومت بالا
  • ضد زنگ
  • ضد خوردگی در آب و هوای مرطوب و آب دریا
  • قابل بازیافت
  • طول عمر و دوام بالا
  • مقاومت خوب در دمای بالا و پایین

کاربرد لوله استیل

این محصول در صنایع مختلف کاربرد دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنایع پتروشیمی
  • سیستم آبرسانی
  • ساخت حفاظ
  • ساخت نرده های استیل
  • سیستم تصفیه آب
  • سیستم تصفیه فاضلاب
  • پالایشگاه نفت
  • سیستم انتقال گاز و نفت
  • کارخانجات فراوری دارو
  • کارخانجات فراوری مواد غذایی
  • فشرده سازی هوا
  • انتقال آب دریا

انواع لوله استیل

لوله های استیل بر اساس نحوه ساخت، آلیاژ و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بیان جزئیات بیش تر در خصوص هریک می پردازیم.

انواع نرده استیل بر اساس آلیاژهای مختلف

لوله استیل 304

این محصول نمونه ای از پرکاربردترین انواع لوله های استیل بوده و مصارف گوناگونی دارد. از جمله متریال های به کار رفته در ساخت این مدل می توان به کربن، کروم، نیکل و منیزیم اشاره نمود. وجود کربن در متریال به کار رفته در ساخت لوله استیل 304 باعث ایجاد مقاومت این محصول می گردد. کروم به بالا رفتن انعطاف پذیری این لوله ها یاری نموده و وجود نیکل از زنگ زدگی آن جلوگیری به عمل می آورد.

این ویژگی ها سبب شده از این محصول در ساخت حفاظ و نرده های استیل در فضای خارجی و در محیط های مرطوب استفاده گردد. این لوله ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و سرما داشته و در ضخامت های مختلف فراوری می شوند.

لوله استیل 316

در ساخت این محصول از 10 تا 12 درصد نیکل و 16 تا 18 درصد کروم استفاده می گردد. این مقادیر از زنگ زدگی و خوردگی این متریال جلوگیری به عمل می آورد. از ویژگی ها این نمونه لوله های استیل می توان به خاصیت خم پذیری، انعطاف پذیری و جوش پذیری اشاره نمود.

قیمت لوله های 316 از 304 بیش تر می باشد که دلیل آن وجود نیکل و کروم بیش تر در آن ها می باشد. هم چنین وزن این نمونه نسبت به انواع 304 نیز بیش تر می باشد. لوله های استیل 316 در ابعاد و ضخامت های مختلف فراوری می شوند. از این محصول در سیستم تصفیه آب و فاضلاب، سیستم های فراوری دارو و مواد غذایی و غیره استفاده می گردد.

لوله استیل 201

لوله استیل 201 از آلیاژهای پرکاربرد در بین لوله های استیل می باشد و در ساخت آن از 5% کروم و مقداری نیکل استفاده می گردد. به همین خاطر مقاومت آن ها در برابر پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی نسبت به دو نمونه دیگر بسیار کم تر می باشد. به همین خاطر استفاده از آن ها در مناطق مرطوب توصیه نمی گردد.

از این مدل لوله بیش تر به عنوان لوله های دکوراتیو و در دکوراسیون داخلی استفاده می گردد. برای مثال از آن ها در ساخت لوله های تزئینی، محافظ تخت، لوله استیل کابینت و غیره استفاده می گردد. قیمت این محصول نسبت به دو نمونه دیگر کم تر می باشد.

انواع لوله استیل بر اساس شکل

لوله استیل بدون درز

در ساخت این محصول از استیل 300 استفاده می گردد و دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله می توان به لوله استیل بدون درز 304، لوله استیل بدون درز 321، لوله استیل بدون درز 310 و لوله استیل دابلکس اشاره نمود.

این محصول از حرکت مواد استیل بر روی یک سطح استوانه ای تو خالی ساخت می گردد. این گونه لوله ها در ابتدا حرارت داده شده و سپس تحت فشار قرار می گیرند. همان گونه که از نام آن ها پیداست، هیچ گونه درزی در ساختار آن ها وجود ندارد. قیمت این مدل در مقایسه با انواع لوله های جوش داده شده بیش تر می باشد.

لوله استیل درزدار

در ساخت این مدل نیز همانند نمونه قبلی از استیل 300 استفاده می گردد. این لوله ها شامل انواع مختلفی از جمله لوله استیل درزدار 304، لوله استیل درزدار 316 و لوله استیل دابلکس می باشد. استیل 304 دارای 18% کروم و 8% نیکل و لوله استیل درزدار 316 دارای 16% کروم، 10% درصد نیکل و 2% مولیبدن می باشند.

ساخت لوله های استیل درزدار به گونه ای است که ورق های استیل به یکدیگر جوش داده می شوند. از این محصول بیش تر برای مصارفی که فشار در آن ها زیاد نیست، استفاده می گردد.

انواع لوله استیل بر اساس کاربرد

لوله استیل نرده

همان گونه که از نام این محصول پیداست، از آن در ساخت نرده و حفاظ استیل استفاده می گردد. نمونه هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ضخامت و قطرهای متفاوتی بوده و عموما 16، 25 و 38 میلی متر می باشند.

آلیاژهای 201 و 304 دو نمونه از محصولاتی هستند که برای ساخت نرده های استیل به کار می فرایند. در این میان لوله استیل 304 بهترین نمونه ای است که می توان در ساخت نرده های استیل به کار برد. چرا که تناسب آلیاژهای به کار فته در آن به گونه ای است که در محیط های مرطوب دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند.

لوله استیل نرده هایی که در داخل فضای داخلی و طراحی دکوراسیون به کار می فرایند، عموما از سری آلیاژهای 201 می باشند. این محصول از قیمت خوبی برخوردار بوده . کیفیت ظاهری لازم را دارا می باشند.

لوله های استیل نرده عموما درز دار بوده و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می باشند. نگه داری از آن ها آسان بوده و دارای سطح صاف، صیقلی و براق می باشد. این محصول صد درصد قابل بازیافت می باشد.

قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به قطر، ضخامت و آلیاژ بستگی دارد. به طبع هرچه قطر و ضخامت این محصول بالا تر باشد، از قیمت بیش تری برخوردار است.

لوله استیل طلایی

در ساخت این محصول از آلیاژ مشابه با لوله استیل نقره ای استفاده می گردد. رنگ این گونه لوله ها ثابت بوده و با گذر زمان تغییر رنگ نمی دهند. استفاده از این مدل بیش تر در طراحی دکوراسیون داخلی و برای کارهای دکوراتیو صورت می پذیرد. دو آلیاژ 304 و 201 در ساخت این لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله استیل نسوز

از این لوله ها در محیط هایی که حرارت و دما بالا می باشد، استفاده می گردد. این لوله ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به انواع لوله استیل نسوز 321 و 310 اشاره نمود. از لوله استیل نسوز 321 در دمای حدود 960 درجه و از انواع 310 در دمای بالای 1000 درجه سانتی گراد استفاده می گردد.

آلیاژهای به کار رفته در ساخت این محصول علاوه بر کروم و نیکل، مولیبدن و تیتانیوم می باشد، که سبب بالا رفتن پایداری این متریال در دمای بالا می شوند. از جمله موارد کاربرد این محصول می توان به استفاده از آن ها در سیستم لوله کشی صنعتی، خطوط هوای فشرده، خطوط آب سخت گیری شده و خطوط حاوی آب دریا اشاره نمود.

لوله استیل نازک

این محصول دارای ضخامت پایینی بوده و معمولا به اندازه 2 اینچ می باشد. این لوله ها در انواع ضخامت 0.5، 0.6، 0.7، 0.8 و 1 میلیمتری ساخته می شوند. لوله های استیل نازک با نام لوله استیل جوشی نیز شناخته می گردد و استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی زیاد به چشم می خورد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 573

به "معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید