آنالیز 5 دلیل زرد شدن برگ سانسوریا

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، زرد شدن گیاه سانسوریا یکی از مسائل رایجی است که ممکن است پرورش دهندگان این گیاه با آن روبرو شوند. در این مطلب به آنالیز دلیل زرد شدن برگ سانسوریا می پردازیم و برای پیشگیری و حل این مشکل هم راهکارهایی ساده ولی کاربردی ارائه خواهیم داد.

آنالیز 5 دلیل زرد شدن برگ سانسوریا

نکات کلیدی

  • هنگام خرید این گیاه، با انواع مختلف سانسوریا آشنا شوید و نوعی را انتخاب کنید که با شرایط محیطی شما سازگار باشد.
  • اگر گیاه را در گلدان جدیدی قرار می دهید، مطمئن شوید که گلدان دارای زهکشی مناسبی باشد.
  • اگر سانسوریا به میزان ای رشد کند که دیگر فضای کافی نداشته باشد، کود و مواد مغذی به میزان کافی به آن نخواهد رسید و پس از مدتی احتمال زردشدن برگ های آن زیاد می گردد.

علت زرد شدن برگ سانسوریا چیست؟

سانسوریا، که به نام زبان مادرشوهر نیز شناخته می گردد، گیاهی مقاوم و زیباست که در دسته گیاهان آپارتمانی واقع شده است. این گیاه بومی منطقه ها گرمسیری آفریقا و آسیا است و به علت برگ های بلند و باریکش که به شکل شمشیری هستند، محبوبیت زیادی دارد.

علاوه بر زیبایی ظاهری، سانسوریا به عنوان یک تصفیه نماینده هوا شناخته می گردد و می تواند بعضی از آلاینده های موجود در هوا را کاهش دهد.

سانسوریا به راحتی در شرایط مختلف نوری رشد می نماید و احتیاج به آبیاری کمی دارد، به همین علت برای افرادی که تازه کار هستند یا زمان کمی برای مراقبت از گیاهان دارند، گزینه ای عالی به شمار می آید؛ اما در مواقعی ممکن است به علت زرد شدن برگ سانسوریا مسائلی در پرورش این گیاه زیبا ایجاد گردد که ضروری است روش های درمانی این آفت را بدانیم.

آبیاری نامناسب؛ اولین خط قرمز سانسوریا

سانسوریا به خشکی و کم آبی مقاوم است و آبیاری بیش از حد آن، می تواند به زرد شدن برگ ها و حتی مرگ این گیاه دوست داشتنی منجر گردد. منابع علمی معتبر در زمینه گیاه شناسی هشدار می دهند که اگر آبیاری را زیاد تکرار کنید، با دستان خود به آرامی گیاه تان را نابود خواهید کرد.

در این حالت، ریشه ها نمی توانند به درستی مواد مغذی را جذب نمایند و در نتیجه، برگ ها کم کم زرد می شوند. بعلاوه، عدم تخلیه مناسب آب در زیر گلدان هم منجر به تجمع رطوبت و بروز مسائلی در گیاه خواهد شد.

معمولاً توصیه می گردد که خاک قبل از آبیاری کاملا خشک باشد. بعلاوه، استفاده از گلدان هایی با زهکشی مناسب می تواند به جلوگیری از تجمع آب در خاک یاری کند. با این کار، ریشه ها اکسیژن کافی دریافت نموده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری خواهد شد.

نور زیاد یا خیلی کم؛ اصلی ترین علت زرد شدن برگ سانسوریا

درست است که سانسوریا به زنده ماندن در نور کم معروفیت دارد، اما در نور ملایم و غیرمستقیم برترین حالت خود را خواهد داشت.

قرارگرفتن در اتاق تاریک، سایه یا نداشتن نور کافی، می تواند به سرعت باعث زرد شدن برگ ها گردد. در شرایط نوری نامناسب، گیاه قادر نیست فرایند فتوسنتز را به درستی انجام دهد و این امر منجر به کاهش سلامت و شادابی برگ ها شده و در نهایت به ریزش آن ها ختم می گردد.

برای جلوگیری از این مشکل، باید گیاه را در مکانی با نور مناسب قرار داد. سانسوریا را جایی بگذارید که نور صبح گاهی یا عصرگاهی ملایم به آن بتابد.

توجه داشته باشید دریافت نور مستقیم خورشید آن هم برای مدت طولانی می تواند به سوختگی برگ ها منجر گردد. اگر نور طبیعی کافی در دسترس نیست، لامپ های رشد گیاهی هم گزینه مناسبی برای استفاده است.

کمبود مواد مغذی؛ بلای جان سانسوریا

این گیاه زیبا برای رشد بهتر و سلامت کامل خود به مواد مغذی احتیاج دارد. کمبود عناصر مهمی مانند نیتروژن و آهن باعث زرد شدن برگ ها خواهد شد. نیتروژن به عنوان یکی از عناصر اصلی در فرایند فتوسنتز و رشد گیاه نقش دارد و کمبود آن برای سانسوریا تهدیدنماینده است و می تواند علت زرد شدن برگ سانسوریا باشد.

برای حل این مشکل و برطرف کمبود مواد مغذی، از کودهای متعادل NPK بهره ببرید. این کودها با داشتن میزان زیادی فسفات، یکی از برترین گزینه ها برای تقویت ریشه سانسوریا هستند. برترین زمانی که می توانید به سانسوریا کود دهید، فصل بهار و تابستان است چرا که گیاه فرایندی رو به رشد دارد.

از قلم نیاندازید که این گیاه در سال فقط دو الی سه مرتبه به کوددهی احتیاج دارد. برای تقویت گل سانسوریا، آن را یک کودک در نظر بگیرید که کود برای آن حکم مکمل رشد را دارد؛ در مصرف آن نه زیاده روی کنید و نه سهل انگاری.

بیشتر بخوانید: از خواص آب برنج برای گیاه غافل نشوید!

شرایط محیطی نامناسب، عامل استرس سانسوریا

تغییر در دمای نگهداری گیاهان، استرس آن ها را در پی دارد. سانسوریا هم از این قضیه جدا نیست و تغییرات ناگهانی در دما و رطوبت محیط باعث زرد شدن برگ آن می گردد. این گیاه به دماهای گرم و خشک عادت دارد. هوای گرم به معنای دمایی بین 60 تا 90 درجه فارنهایت (معادل 15 تا 32 درجه سانتی گراد) برای سانسوریا بسیار مناسب است.

در این محدوده دما، گیاه به خوبی رشد نموده و از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود. اگر دما کمتر یا بیشتر از این محدوده باشد، احتمالا برگ های گیاه زرد شده و رشد آن به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

برای حفظ سلامتی و درمان شوکه شدن گیاهان بهتر است شرایط محیطی مناسب آن ها را فراهم کنید. در خصوص سانسوریان هم ضروری است آن را در یک منطقه گرم و به دور از نوسانات دما نگهداری کنید.

آفات و حشرات؛ مهمان های ناخوانده هر گلدان

وجود بیماری ها و آفات یکی از دلایل مهم زرد شدن برگ های سانسوریاست. هرچند نسبت به دیگر گیاهان، می توان گفت سانسوریا گیاه مقاوم تری است؛ اما همچنان آفاتی مانند شته ها و کنه ها می توانند به برگ هایش آسیب برسانند.

بعلاوه، بیماری های قارچی و باکتریایی مثل فوزاریوم و پیتیوم ریشه های این گیاه را نابود می نمایند. شناسایی زودهنگام این مسائل و استفاده از روش های کنترل مناسب آفات به جلوگیری از توسعه آسیب ها و حفظ سلامت گیاه یاری می نماید.

سخن پایانی

زرد شدن برگ های سانسوریا می تواند نشانه ای از پیری طبیعی گیاه باشد؛ اما در صورت مشاهده زردی در برگ های جوان تر به تعداد زیاد، باید شرایط نگهداری را آنالیز کرد.

در بسیاری از موارد علت زرد شدن برگ سانسوریا مربوط به عدم توجه به شرایط زیستی و زیاده روی در آبیاری آن است. اطمینان از نور مناسب، آبیاری صحیح و عدم وجود آفات منجر به سلامتی کامل گیاه خواهد شد. از قلم نیاندازید که گیاهان خود را مدام تحت نظر داشته باشید تا با مشاهده کوچک ترین تغییر مشکوکی، از ایجاد مسائل زمان بر جلوگیری کنید.

سوالات متداول

آیا همواره زرد شدن برگ های سانسوریا به علت شرایط بد محیطی است؟

طبیعی است که برگ های پیر و قدیمی سانسوریا زرد یا کم رنگ شوند، اما زرد شدن تعداد زیاد برگ های جوان می تواند نگران نماینده باشد.

برگ زرد سانسوریا دوباره سبز می گردد؟

خیر، برگ زرد سانسوریا دوباره سبز نمی گردد و بهتر است آن را برش دهید.

چگونه می توانم از زرد شدن برگ های سانسوریا جلوگیری کنم؟

با تنظیم شرایط نور، آبیاری مناسب و حفظ دمای ثابت می توانید از زرد شدن برگ ها جلوگیری کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 29 مهر 1403 بروزرسانی: 29 مهر 1403 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1821

به "آنالیز 5 دلیل زرد شدن برگ سانسوریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 5 دلیل زرد شدن برگ سانسوریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید