مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، مرکز علوم و ستاره شناسی تهران وابسته به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 1 با هدف آشنایی دانش آموزان، دانش پژوهان و عموم مردم با علوم پایه به صورت عملی در سال 1379 در زمینی به مساحت 6000 متر مربع و 3000 متر مربع زیر بنا در دو طبقه و در محیطی زیبا و خرم بنا شد. در تبیین این هدف بازدیدنمایندگان قادرند آزمایش های لازم را به کمک اطلاعات مکتوب مجاور هر دستگاه و با استفاده از راهنمایی کارشناسان انجام دهند. با این نگرش امکاناتی فراهم شده که افراد با رده های مختلف تحصیلی با مفاهیم علوم پایه آشنا شده و از نزدیک ابزار را لمس نمایند. از جمله این علوم می توان به ستاره شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و … اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه با ما همراه باشید .

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

بخش های واحد عملی

تالار کهکشان: سقف این تالار به صورت گرافیکی و الکترونیکی به گونه ای طراحی شده است که آسمان شب(نیم کره شمالی ناظر زمینی) به همراه منظومه شمسی، صور فلکی، ستارگان و دیگر اجرام آسمانی به صورت سمعی و بصری مشاهده می گردد. تالار کهکشان با ظرفیت 70 نفر و به صورت دو منظوره قابل بهره برداری می باشد؛ به همین منظور سمینارهای علمی و فرهنگی، همایش ها، جشنواره ها، مراسم های مختلف نیز در این سالن برگزار می گردد.امکانات سمعی بصری موجود در این سالن عبارتند از: ویدئو پروژکشن، کامپیوتر، سیستم صوتی، آمپلیج فایر و پرده نمایش.

رصد خانه: این مرکز گنبدی شکل مجهز به یک تلسکوپ 12 اینچ بازتابی مدل Meade LX200 EM، 3 دستگاه تلسکوپ بازتابی، یک دستگاه تلسکوپ شکستی سیار ، 3 دستگاه دوربین دو چشمی با پایه(20×10) و (100×20)، یک نوع CCD پیشرفته جهت عکاسی نجومی و یک دستگاه تصویر بردار اعماق آسمان(Deep Sky Imager) می باشد. در این بخش علاقمندان می توانند(در صورت مساعد بودن شرایط جوی) در روز خورشید، و در شب های رصدی، سیارات - ماه و اجرام غیر ستاره ای را رصد کنند.

سالن ترازوها: در این سالن پنج ترازوی زمین، ماه، مریخ، مشتری و خورشید قرار داردکه دانش پژوهان می توانند وزن خود را بر روی این اجرام اندازه گیری کرده و علت تفاوت آن را بررسی کنند.

سالن فیزیک: بیش از 12 آزمایش در زمینه مکانیک ، نور، صوت ، الکتریسیته ، مکانیک سیالات و … که دانش پژوهان می توانند با عملیاتی کردن مباحث تئوری فیزیک به طور کامل آشنا می شوند.

تالار تفکر: این مجموعه شامل (50+) 12نوع دستگاه فکری از جمله برج برهما، هفت تکه عقل، بند در بند و .. می باشد که بازدیدکنندگان در تمامی رده های سنی با حل معماهای مختلف ، خلاقیت فکر خود را آزمایش و وادار به اندیشیدن می کند. لازم به ذکر است این تالار با افزایش ابزارهای علمی- فکری به طور متناوب، تجهیز می گردد.

سالن شیمی: در این بخش بازدیدکنندگان با آزمایش کیمیاگری اسلامی و مدرن ، مدل DNA و … آشنا می شوند.

هواشناسی: دراین بخش می توان معین دمای سطح زمین ، عمق نیم متری، یک و نیم متری از سطح زمین را بررسی نمود.

(جعبه اسکرین): که به کمک دماسنجهای خود کمترین و بیشترین دمای شبانه روز را معین می کند .

(دما سنج رطوبتی):که به کمک این دماسنج وتشت تبخیر می توان رطوبت هوا را معین نمود.

(تشت تبخیر و باران سنج): که تغییررطوبت هوا و ارتفاع بارش برف و باران را معین می کند.

(آفتاب نگار): که به وسیله آن می توان ساعات های آفتابی روز و ظهر شرعی را معین نمود. (در صورتی که هوا آفتابی باشد.)

ساعت آفتابی: یک نوع زمان سنج قدیمی است که بر اساس ارتفاع خورشید در آسمان کار می کند و می تواند زمان را با دقت 5 دقیقه به ما نشان دهد یعنی زمانهای کمتر از 5 دقیقه را نشان نمی دهد مثلا ساعت 9:47 با این ساعت ، قابل اندازه گیری نیست ولی 9:30 ، 9:35 ، 9:40 و … می توان با این ساعت رویت نمود.

بخش انرژی: این بخش شامل دستگاه های علمی در زمینه انرژی می باشد که علاقه مندان و دانش پژوهان به کمک آن می توانند ذخیره سازی انرژی، تولید و تبدیل انرژی را بیازمایند . علاقه مندان (در تمامی سطوح و مقاطع تحصیلی) قادر خواهند بود با آزمایشات علمی در بخش انرژی، به اطلاعات و اندوخته های علمی خود بیافزایند.

مخاطبین مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در مقاطع مختلف سنی طبقه بندی شده ، که علاوه بر بازدید از بخش های مختلف آن می توانند در دوره های آموزشی این مرکز نیز شرکت کنند.

با این نگرش امکانات بسیارخوبی در مرکز فراهم آمده که افراد با رده های سنی و تحصیلی مختلف با مفاهیم علوم پایه آشنا شوندکه از جمله این علوم میتوان به علم فیزیک ،شیمی ،ریاضی و ستاره شناسی اشاره کرد. دوره های آموزشی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران عبارتند از:

دوره های آموزشی تعریف شده در مقطع ابتدایی:

نجوم بچه ها (مقدماتی و پیشرفته) ، کارگاه تفکر خلاق ، کارگاه رباتیک ،کارگاه هوا فضا

دوره های آموزشی تعریف شده در مقطع راهنمایی:

نجوم مقدماتی(1و2) ، نجوم رصدی ، کارگاه تفکر خلاق ، کارگاه رباتیک ، کارگاه هوا فضا ، آمادگی المپیاد نجوم ، اصول فضانوردی (مقدماتی و پیشرفته) ، عکاسی نجومی

دوره های آموزشی تعریف شده در مقطع دبیرستان و بالاتر:

نجوم مقدماتی(1و2) ، نجوم رصدی ، آمادگی المپیاد نجوم (مقذماتی و پیشرفته) ، اصول فضانوردی (مقدماتی و پیشرفته) ،کیهان شناسی (1و2) ، اختر فیزیک (1و2) ، پیشرانه های فضایی ، اختر شناسی رادیویی ، عکاسی نجومی و رویت هلال ماه.

بخش دیگری از فعالیت های واحد آموزش مرکز علوم و ستاره شناسی تهران ، برگزاری کارگاه های آموزشی یک یا چند روزه می باشد.از جمله این کارگاه ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کارگاه ساخت تلسکوپ و ادوات نجومی ، کارگاه رویت هلال ماه ، کارگاه های معرفی رشته های مختلف دانشگاهی جهت کمک به دانش آموزان در معین رشته های تحصیلی ، کارگاه تقویم شناسی و…

از دیگر کارهای مجموعه علوم و ستاره شناسی می توان به برگزاری بزرگداشت مشاهیرکهن و معاصرایرانی علوم و نجوم و همچنین همایش روز جهانی نجوم اشاره کرد. این مجموعه زیر نظر هیئت علمی فعالیت می کند و از اعضای هیئت علمی این مجموعه می توان به استاد احمد دالکی (پدر نجوم ایران) نام برد..

این مرکز به وسیله استاد احمد دالکی پایه گذاری شده و هم اکنون مدیریت این مرکز جناب آقای امیرحسین چیذری می باشند.

هم اکنون مرکز علوم و ستاره شناسی تهران سالانه میزبان هزاران نفر از دانش آموزان ، دانشجویان ، دانش پژوهان و علاقه مندان در زمینه های مختلف علمی و نجومی می باشد.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1589

به "مرکز علوم و ستاره شناسی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز علوم و ستاره شناسی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید